Club Vignobles & Signatures ontkurkt 30-jarig bestaan

We schrijven 1984. Een wel bijzonder jaar in de Franse geschiedenis. Parijs worstelt op 1 april met een sneeuwlaag van 4 cm dikte, de eerste Renault Espace rolt van de band en de TGV staat nog in de kinderschoenen.

1984 was ook een barslecht wijnjaar, rampzalig voor de Bordeauxstreek, ijzel en hagel in de Bourgogne en ook de Champagnestreek ontsnapt niet aan de ijzige koude. Bovendien staat Spanje op het punt lid te worden van de EU, en in december 1984 beslist het Europees Verdrag van Dublin over de toekomst van de wijnteelt. Voortaan wordt nog enkel steun toegekend aan kwalitatieve producten en moet de massa-over-productie worden ingeperkt.

Anderzijds is 1984 het geboortejaar van de Club Vignobles & Signatures en dit op initiatief van Jean-François Janqueix, Michel Laroche en Alain Combard die mekaar op de 2de editie van Vinexpo, 1983, ontmoetten en van mening waren dat familiale bedrijven veel sterker konden presteren door de krachten te bundelen. Het dynamisme van 8 bedrijven die mekaar aanvullen en toen reeds een directe verkoop aan particulieren nastreefden, werd geofficialiseerd. De Club heeft nog steeds een duidelijke toekomstvisie hoewel alle leden hun exploitatie hebben aangepast en gemoderniseerd. Een 2de, soms 3de generatie wijnbouwers staat paraat om het vaandel over te nemen en te verruimen.

Momenteel telt de Club 16 leden uit nagenoeg alle Franse wijnregio’s, elk van hen heeft historische banden en artisanale streefdoelen. Het motto ‘ steeds betere eindproducten’ aanbieden, was nooit actueler terwijl hun figuurlijke haute couture nog steeds berust een artisanale basis.

De familiale continuïteit van de leden verzekert het succes van de Club terwijl uitwisseling van ervaring, ideeën en technieken maar ook commerciële activiteiten voor het behoud en sterkte van de diverse labels zorgen.

Anderzijds vertegenwoordigt de Club een belangrijke economisch potentieel, er worden ruim 1600 hectares wijngaarden geëxploiteerd met een productie van ruim 11 miljoen flessen, goed voor een omzetcijfer van zowat 74 miljoen Euro. De Club biedt ook rechtstreeks meer dan 380 arbeidsplaatsen aan die vooral erg lokaal worden ingevuld, maar zorgt tevens voor een veelvoudige indirecte tewerkstelling.

Een groot feest op vrijdag 27 juni op het domein Alain Jaume et fils in de regio Châteauneuf du Pape, vormt alvast een nieuwe denderende start voor de komende decennia. www.vsclub.com