De wijnen en bubbels van Delhaize

Mooie verkoopresultaten in 2019 – Ambitieuze doelstellingen voor 2020 – Meer dan 200 wijnen en bubbels in promotie

De lentewijnbeurs van Delhaize loopt van 13 februari tot 11 maart 2020. Klanten kunnen hierbij een selectie van meer dan 200 wijnen en bubbels ontdekken, alle in promotie. Tijdens deze nieuwe wijnbeurs stelt Delhaize ook verrassende foodpairing ideeën voor. Ter gelegenheid van deze wijnbeurs kijkt Delhaize terug op het jaar 2019 en deelt enkele kerncijfers, tegelijkertijd kondig de retailer met de Leeuw ook zijn doelstellingen voor 2020 aan.

2019 was een positief jaar voor Delhaize, dat blijft evolueren en zijn marktaandeel voor de categorie wijn, schuimwijn en alcoholvrije wijn zag stijgen. 2019 was een indrukwekkend jaar voor Delhaize op gebied van volume. Er werden meer dan 2,3 miljoen flessen champagne verkocht. Prosecco neemt een goede plaats in op de ranglijst met meer dan 1,3 miljoen verkochte flessen in 2019. Het is zonder twijfel de roséwijn die het goed doet met meer dan 7 miljoen liter verkochte wijn.

De Belgen worden echter nog even sterk aangetrokken tot alcoholvrije dranken. Ook alcoholvrije wijnen winnen terrein met meer dan 700 000 verkochte flessen.

Delhaize heeft ook regionale verschillen in België aan het licht gebracht die steeds groter worden. Rode en roséwijnen worden vooral in het zuiden van België gedronken, terwijl in het noorden meer witte wijnen worden gedronken. Zo stellen we vast dat 64% van alle bordeauxwijnen in het zuiden en in Brussel wordt gekocht. Wat het noorden betreft, dat is erg gesteld op de nieuwe wereldwijnen met een consumptiepercentage van 71%. Ook bubbels kiezen een kant: crémants hebben meer succes in het zuiden en de Cava bruist zijn mooie bubbels in het noorden. Voor prosecco en champagne vinden Belgen elkaar, want daarvan drinken ze even veel.

Trends en Doelstellingen van Delhaize voor 2020

Delhaize bestudeert de wensen en behoeften van haar klanten altijd nauwgezet. Zo heeft Delhaize vastgesteld dat de verschillen tussen de Belgische regio’s steeds belangrijker worden. Daarom heeft Delhaize haar aanbod aangepast per regio om haar klanten nog meer tevreden te stellen.

Een element dat in de loop van de tijd blijft bestaan is “premiumisatie”. Klanten verwachten een hoog kwaliteitsniveau dat zowel gedurende het jaar als tijdens de wijnbeurs aangehouden wordt. Dankzij de selectie van de aankopers van Delhaize voor deze eerste wijnbeurs van 2020 kunnen de klanten kiezen uit een breed gamma van kwaliteitsproducten voor bubbels, droge en zoete witte wijnen, droge en demi-sec rosés, krachtige, elegante en lichte rode wijnen, porto’s en alcoholvrije wijnen.

Omdat respect voor de landbouwers en het milieu centraal staat in de waarden van Delhaize, biedt het merk haar klanten een breder gamma biologische wijnen aan, waaronder de Best of Our Planet-wijnen. Alle wijnen in dit assortiment zijn uitsluitend afkomstig van biologisch geteelde druivenrassen. Wijnbouwers gebruiken veel minder sulfiet en dragen zorg voor het ecosysteem door de organische omgeving waarin de wijnstokken leven, te intensiveren. Deze evolutie wordt niet enkel bij deze wijnbouwer waargenomen, meer en meer wijnbouwers evolueren naar een 100% biologische productie. Onder deze aandacht voor het milieu vallen ook ecologischere verpakkingen, bijvoorbeeld met wijn in pouch. Deze wordt in bulk vervoerd, dus minder vrachtwagens op de weg. Delhaize is er trots op de eerste retailer op de markt te zijn die dit formaat aanbiedt. Deze wijn in pouch bestaat in vijf verschillende tafelwijnen tussen de €5,99 en €7,99. Bovendien blijft de kwaliteit van deze wijn optimaal dankzij het beperkte contact met de omgevingslucht.

Ook in 2020 blijft Delhaize haar online aanbod verder ontwikkelen alsook de ervaring in de shop-in-the-shop. De resultaten sinds de lancering in septempber 2019 zijn veelbelovend en geven een mooie richting weer in de welke Delhaize gaat om haar klanten nog meer tevreden te stellen.

Tot slot richt Delhaize zich specifiek op volgende wijnproducerende landen aangezien zij volop aan het evolueren zijn: Griekenland, Duitsland, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Italië en Argentinië. De aankopers van Delhaize zijn ervan overtuigd dat er nog veel parels te ontdekken zijn door de Belgen.