Dom Perignon Décoding

Niets ligt vast, alles kan anders. Creativiteit is niet iets vluchtigs en onvoorspelbaars dat komt en gaat. Wij geloven niet in plotse geniale invallen of toevalligheden. Creativiteit is een proces in onze geest dat getemd en aangeleerd kan worden. Creativiteit is leren om buiten de lijntjes te kleuren, klassieke patronen te doorbreken en je zekerheden los te laten.

Dat is het startpunt. Je moet je geest openzetten voor vernieuwende ideeën. Dan en alleen dan kun je de dingen op een andere manier beginnen te bekijken, jezelf en de wereld om je heen leren kennen, de mogelijkheden zien, ervaringen met elkaar in verband brengen en nieuwe ideeën vormgeven. Creativiteit draait om het proces. Leer van het proces te houden en hou het niet tegen.

Dom Pérignon Decoding wordt een gezamenlijke, drie jaar lange reis om grenzen te verleggen met de ambitie om de Dom Pérignon-ervaring naar een nieuw niveau te tillen. Het is de bedoeling om specifieke kennis over innovatie te verwerven en op te slaan met behulp van de Sapiens-methode van de elBullifoundation, en zo te begrijpen en te definiëren wat Dom Pérignon tot Dom Pérignon maakt.

De Dom Pérignon-ervaring en -emotie kwamen op natuurlijke wijze naar voren als uitgangspunt voor dit drie jaar durende onderzoek. Daarom richtte Dom Pérignon het Dom Pérignon Lab op, zijn eigen laboratorium in het elBullilab, de locatie in Barcelona waar het team van de elBullifoundation aan de slag is en de Sapiens-methodiek toepast. Hier zullen de teams van Richard en Ferran de kern van de Dom Pérignon-ervaring tegen het licht houden om deze te doorgronden en nieuwe mogelijkheden te verkennen.

Deze kern bestaat uit drie onveranderlijke elementen: de fles, de wijn en de persoon die de ervaring beleeft. Dat is de basis voor elke Dom Pérignon-ervaring. De wijn belichaamt de creatie van Dom Pérignon. De fles omhult de wijn en bepaalt de relatie tussen wijn en wereld, maar ook de perceptie van de consument. Deze laatste brengt de creatieve handeling tot leven en zet de wijn om in kennis. De context die rond deze kern wordt uitgewerkt, de locatie, het moment, de personen in kwestie: alles kan de ervaring potentieel naar een ander niveau tillen.

Richard Geoffroy en Ferran Adrià hebben, elk in hun eigen vakgebied, een gelijkaardige denkwijze ontwikkeld. Twee parallelle benaderingen. Allebei worden ze gemotiveerd door dezelfde ambitie: creëren, delen en doorgeven. Terwijl de Chef de Cave nieuwe vintages creëerde en voortdurend nieuwe manieren bedacht om Dom Pérignon tot expressie te brengen, verlegde de Catalaanse chef-kok de creatieve grenzen in de gastronomie. Het wederzijdse respect en creatieve inzicht dat hieruit voortvloeide, duurt ondertussen al vele jaren. Net als hun gemeenschappelijke wens om hun creatieve inspanningen te bundelen.

De mogelijkheden van een samenwerking werden voor het eerst geconcretiseerd in het Dom Pérignon-diner dat Ferran Adrià organiseerde in 2011. Later dat jaar kondigde de chef-kok de sluiting aan van El Bulli als restaurant en bood hij Dom Pérignon een allerlaatste diner aan.

In 2014 steunde het champagnemerk de vernissage van Ferran Adrià’s ‘Notes on Creativity’, een tentoonstelling in het New Yorkse Drawing Center.

Vandaag, drie jaar nadat hij zijn keuken verliet, heeft Ferran Adrià eindelijk bekendgemaakt waarmee hij bezig is en de elBullifoundation onthuld, een grootschalig project dat de werking van het creatieve proces wil decoderen en onderzoeken om zo het genoom van de scheppingskracht te doorgronden. Dit project sluit nauw aan met Dom Pérignons ambitie om te experimenteren en zijn creatieve universum te delen. Een samenwerking in het teken van de Power of Creation.

Met ‘This is not a dinner’ nodigt Dom Pérignon ons uit om ons onder te dompelen in de kern van de ervaring en deze op verschillende manieren te onderzoeken. Eerst op de allerpuurste manier met een Solo Tasting, een minimalistische ervaring om de essentie van de Dom Pérignon-emotie te activeren. Daarna worden verschillende contexten uitgewerkt in vier richtingen die staan voor de vier facetten van de vintage van 2005. Een wijn met meerdere facetten en een opmerkelijk rijk boeket dat blijk geeft van een buitengewone intensiteit en een zilveren mineraliteit.

Meer nog dan de rijkheid treedt echter het gevoel van coherentie op de voorgrond: geen explosie, maar een perfect continuüm waar structuur en textuur naadloos en harmonieus in elkaar overgaan. Mineraliteit, intensiteit, naadloosheid en harmonie. Het hele evenement is erop gericht om de ervaring te decoderen aan de hand van deze facetten van de vintage. Facetten die Ferran Adrià perfect wist te vatten in zijn ‘Snacks’, om telkens nieuwe smaakervaringen te creëren. ‘This is not a dinner’ is een volledig nieuw type gastronomisch evenement. Voor het eerst staat de wijn centraal en dienen de Snacks van Ferran Adrià’s slechts één doel: van de sublieme ervaring een luxeritueel maken.

Dom Pérignon zoekt altijd zijn grenzen op en gaat steeds verder, op zoek naar nieuwe horizonten. Steeds verder vooruitgaan vergt altijd meer tijd, en een volledig nieuwe benadering, op basis van zelfkennis. “We moeten onszelf leren kennen. Waar we vandaan komen, waaruit we bestaan … Kennis leidt immers tot creativiteit, en creativiteit leidt tot innovatie”, legt Chef de Cave Richard Geoffroy uit.