Eerste online wijnclub van België voert actie tegen massaproductie

 

Belgische wijn start-up wil kleine wijnboeren redden door Belg duurzamer te leren drinken en introduceert online wijnabonnement.

België is een graag geziene klant in de wereldwijnindustrie. Met nog geen 11 miljoen inwoners nemen we maar liefst 5% van de wereldwijn productie af. Dat is een behoorlijk hallucinant cijfer dat minder positief klinkt als we er bij vertellen dat we voor 80% van onze wijnaankopen niet meer dan 4 euro neertellen. De globale dorst naar goedkope wijn zet de kleinschalige productie en duurzame wijnbouw stevig onder druk. De ‘legbatterijcultuur’ van de wijnindustrie maakt van je favoriete Chileense Chardonnay een consistent maar afgevlakt commercieel product. Wijn wordt maar al te vaak als frisdrank geproduceerd zodat je je Cabernet net zo goed door een flesje Coca-Cola zou kunnen vervangen.

Moeten we dan duurdere wijn kopen?

Als je veel geld hebt, absoluut! Als je liever niet meer dan 12 euro voor een goed wijntje uitgeeft, moet je niet duurder maar wel duurzamer drinken. De wurgprijzen en concurrentiedruk van de grootdistributie betekent dat veel van deze ‘petits bijoux à petit prix’ onontdekt blijven. Our Daily Bottle Wine Club importeert alleen wijnen uit kleinschalige productie en duurzame landbouw die een echte ‘sense of place’ hebben, terroir quoi.

Jongste wijnimporteurs van België willen wijn van onder het stof halen. “Ik drink wel graag wijn, maar ken er eigenlijk niets van.” Deze boutade is de bestaansreden van Our Daily Bottle Wine Club. Belgen drinken veel wijn, maar de interesse bij jongeren is tanende. Het gebrek aan dynamische concepten, moderne importeurs en het aanbod in de supermarkten zijn hiervoor mede verantwoordelijk. Via een online wijnclub en met een flinke dosis humor willen ze wijn terug hip en verstaanbaar maken. Wijn, saai? Plus jamais.

Voor meer info: www.ourdailybottle.com