Hannes Desmedt van Wine Blend uit Harelbeke heeft maandagavond de Campari Negroni competition gewonnen met zijn originele versie van de legendarische roaring ‘20’s-cocktail Negroni. Als Belgische bartender treedt hij in de voetsporen van graaf Camillo Negroni ter gelegenheid van zijn 100ste verjaardag
En de winnaar is…
Spanning, gezelligheid en feestelijk rinkelende ijsblokjes in cocktailglazen… Er hing een speciale sfeer maandagavond in het MAS in Antwerpen, waar 9 geselecteerde barmannen en 1 barvrouw uit België het tegen elkaar opnamen in de Campari Negroni competition. De uitdaging: een frisse, eigen toets geven aan de klassieke Campari Negroni.
De regels waren eenvoudig: gebruik minstens een derde Campari (een absolute must-have voor een Negroni volgens de International Barman Association), beperk je tot maximaal zes ingrediënten… en creëer je cocktail binnen de vijf minuten. Hierop werd streng toegezien door een professionele jury van vier bekende internationale specialisten: Mauro Mahjoub (Duitsland), Salvatore Calabrese (Italië/Verenigd Koninkrijk), Luca Picchi (Italië), Tommasso Cecca (Italiê) en chef-kok Nick Bril van The Jane. Zij beoordeelden niet alleen de smaak en het evenwicht van de nieuwe ‘Campari Negroni’, maar ook de creativiteit, de look en het verhaal achter de cocktail.
Uiteindelijk wist Hannes Desmedt van Wine Blend uit Harelbeke de buit te verzilveren met zijn Vitis Potròn! Hij maakte de cocktail met volgende ingrediënten: Campari – Pisco Potròn mosto verde acholado – Gonzalez Byass Nectar – Belsazar Vermouth Riesling edition by Dr.Loosen
… in de voetsporen van de graaf
Als winnende finaliste treedt Hannes Desmedt een beetje in de voetsporen van een bekende graaf Camillo Negroni. in zijn stamcafé Caffè Casoni in Firenze – we schrijven 1919 – bestelde hij altijd een ‘Americano’, een mix van Campari, vermout en bruiswater. Op een dag vroeg de graaf zijn barman, Fosco Scarselli, om zijn cocktail wat straffer te maken. De barman voegde geen bruiswater maar gin aan de Americano toe, en garneerde de cocktail met een schijfje appelsien in plaats van een partje citroen. De Negroni was geboren…
Intussen is het recept 100 jaar oud en blijft de Negroni een van de 25 meest invloedrijke cocktails ooit. De voorbije jaren is hij dan ook opnieuw aan een stevige opmars bezig. Een klassieke Negroni is gemakkelijk te maken omwille van de gelijke delen van de drie ingrediënten, maar toch vraagt hij een goede balans tussen bitter en zoet én moet je hem correct serveren. Dat doe je zo: schenk alle ingrediënten – 3 cl Campari, 3 cl gin en 3 cl zoete rode vermout – in een ouderwets cocktailglas, gevuld met ijs. Roer zachtjes en versier met een half schijfje appelsien.
HERINNERING : Negroni Week: 24 tot 30 juni – KLINKEN OP HET GOEDE DOEL
De jaarlijkse Negroni Week vindt straks voor het zevende jaar op rij plaats, van 24 tot 30 juni 2019. Tijdens deze week steunen tal van bars en restaurants over de hele wereld een goed doel, door een euro per verkochte Negroni te doneren. Dit initiatief van Campari, in samenwerking met Imbibe Magazine, startte bescheiden in 2013 met 120 deelnemers. Vandaag staat de teller op ruim 10.000 deelnemers in 60 landen en heeft het initiatief al ruim 2 miljoen dollar opgebracht voor goede doelen.
In tal van bars en restaurants kan je tijdens de Negroni Week de meest verrassende varianten van de Negroni proeven. Via de slimme kaartapp Mapster kunnen consumenten ook gemakkelijk bars en restaurants in hun buurt vinden waar ze de Negroni in al zijn varianten kunnen (her)ontdekken: go.mapstr.com/camparimap. Ook reikt Campari, via sociale media, trainingstips aan om zelf aan de slag te gaan. Volg dus zeker Campari op Facebook, Instagram en Twitter en om je #NegroniWeek voor te bereiden. Voor een overzicht van alle activiteiten in je buurt, surf naar www.negroniweek.com
Campari heeft het charisma van een eigentijdse klassieker. Het geheime recept, onveranderd sinds 1860, is afkomstig uit Novara en ligt aan de basis van een van de bekendste cocktails ter wereld. Campari is een alcoholhoudende drank die wordt verkregen door een infusie van bittere kruiden, aromatische planten en vruchten in alcohol en water. Met zijn levendige, rode kleur, intense aroma en inspirerende smaak, is Campari van oudsher een symbool voor intrige en genot en een vast onderdeel van een boeiende drinkervaring. Op basis van die waarden is Campari uitgegroeid tot een wereldbekend merk en een symbool voor Italiaanse passie, stijl en eccellenza.
Gruppo Campari is een grote naam in de wereldwijde drankensector, met een portfolio van ruim 50 premium- en superpremiummerken, verspreid over globaal, regionaal en lokaal gekende labels. Tot de mondiale merken van de groep behoren toppers als Aperol, Appleton Estate, Campari, SKYY, Wild Turkey en Grand Marnier. De groep is opgericht in 1860 en vandaag de wereldwijde nummer zes in zijn premiumsegment. Achter de groep staat een mondiaal distributieapparaat met activiteiten in ruim 190 landen over de hele wereld en met toonaangevende posities in Europa en Noord- en Zuid- Amerika. Met zijn groeistrategie mikt de groep op een combinatie van organische groei door een sterke merkopbouw en externe groei via doordachte overnames van merken en ondernemingen. Campari telt 18 vestigingen en heeft zijn hoofdzetel in het Italiaanse Milaan. Het beschikt over een eigen distributienetwerk in 20 landen. De groep heeft zo’n 4.000 mensen in dienst.
De Campari-groep stelt het op prijs dat u op een verantwoorde manier van zijn producten geniet. Hun vakmanschap drink je met verstand.