IHG en Unileven bundelen krachten

IHG Hotels & Resorts kondigt een wereldwijde samenwerking aan met consumentengoederenbedrijf Unilever om in meer dan 4.000 hotels de badkamerminiaturen te vervangen door amenities in bulk. In 2019 werd IHG het eerste wereldwijde hotelbedrijf dat toezegde dat al zijn hotelmerken badkamerminiaturen zouden verwijderen ten gunste van amenities van groter formaat, een belangrijke stap in zijn belofte om tegen 2030 weg te werken van wegwerpartikelen tijdens het hele verblijf van de gast. Alle markten van IHG worden nu gedekt door contracten voor badkamerverzorgingsproducten in bulk.

Unilevers grootste merk, Dove, zal handwasmiddelen, bodywash, shampoo, conditioner en bodylotion in grootverpakking leveren aan de hotels van de IHG Essentials and Suites Collection, waaronder Holiday Inn, Holiday Inn Express, avid hotels, Staybridge Suites en Candlewood Suites.

De introductie van Unilever-producten in grootformaat in IHG’s mainstream-merken, die ongeveer 80% van IHG’s portefeuille uitmaken, volgt op de recente introductie van badkamerverzorgingsproducten in grotere formaten in de hotels van InterContinental Hotels & Resorts. De overstap naar grotere formaten zal naar verwachting alleen al in de regio Noord- en Zuid-Amerika van IHG jaarlijks 850 ton plastic besparen – het gewicht van vijf volwassen blauwe walvissen of 70 dubbeldekkerbussen in Londen.

IHG’s toezegging om pionierswerk te verrichten bij de transformatie naar een minimaal afval producerende horeca maakt deel uit van haar 10-jarig Journey to Tomorrow responsible business plan, dat een reeks ambitieuze doelstellingen omvat om positieve verandering teweeg te brengen voor mensen, gemeenschappen en de planeet. Naast de overstap op bulkvoorzieningen werkt de groep aan het elimineren van wegwerpartikelen, het minimaliseren van voedselverspilling en het invoeren van circulaire oplossingen voor belangrijke hotelartikelen tegen 2030.

Unilevers plannen voor 2025 om een circulaire economie voor plastic te helpen creƫren, omvatten toezeggingen om de hoeveelheid nieuw geproduceerd plastic die het in zijn verpakkingen gebruikt te halveren en een absolute vermindering van meer dan 100.000 ton te realiseren; meer plastic verpakkingen in te zamelen en te verwerken dan het verkoopt; ervoor te zorgen dat 100% van zijn plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar is; en 25% gerecycled plastic in zijn verpakkingen te gebruiken.