La Vie zet in op grootschalige transitie

Van dierlijk naar plantaardig vlees

Frans plantaardig baconmerk wil nu ook de Belgische markt veroveren

Het plantaardige baconmerk La VieTM richt haar pijlen nu ook op de Belgische markt. Het van oorsprong Franse foodmerk introduceerde haar plantaardige bacon eind 2022 in België. Het bedrijf draagt in Europa al ruim een jaar bij aan de transitie naar een meer plantaardig eetpatroon. En niet zonder succes, de plantaardige bacon en spekreepjes (naturel en gerookt) zijn inmiddels breed verkrijgbaar bij meerdere supermarkten en horecazaken in België. Naast België, zijn ook de Nederlandse en Engelse markt onderdeel van de groeistrategie van La VieTM.

La VieTM haakt met haar plantaardige bacon in op de stijgende consumentenbehoefte naar voedingsmiddelen die niet gemaakt zijn van vlees. De bacon is 100 procent plantaardig, rijk aan eiwitten, en bevat minder dan 2 procent verzadigd vet. De producten zijn gemaakt volgens een gepatenteerd recept op plantaardige basis, dat alles wat lekker is aan spekjes bevat, maar dan zonder varken. Daarmee zijn ze beter voor mens en planeet. Met haar producten wil La VieTM de plantaardige revolutie een smakelijk duwtje in de rug geven. Dat is ook nodig: intensieve veeteelt stond in 2021 voor maar liefst 18 procent van de CO2-uitstoot en 27 procent van het landbouwgebruik. Bovendien zijn er in dat jaar 77 miljard dieren verloren gegaan aan intensieve veeteelt.

Jarenlang onderzoek

Het merk is inmiddels naast Frankrijk verkrijgbaar in Engeland, Wales, Nederland en België en wordt gedistribueerd door GreenPro International. Romain Jolivet, CMO van La VieTM over het succes: “Onze belofte? Méér La Vie in veggie! We hebben jarenlang onderzoek gedaan om een plantaardig vet te ontwikkelen dat het vlees verrijkt en plantaardig eten naar een nieuwe dimensie brengt. Onze bacon is hét antwoord op de klassieke spekjes op het vlak van smaak en textuur, maar dan vetarm. La VieTM bacon bevat namelijk 33 procent minder calorieën en 11 procent minder verzadigde vetten dan varkensbacon.”

Voor iedereen: van vegans tot vegetariërs en flexitariërs

La VieTM is sinds september 2022 verkrijgbaar in Belgische supermarkten, en de eerste reacties van consumenten zijn erg positief. In een half jaar tijd zijn de producten van La VieTM in Frankrijk in de top 3 terechtgekomen van vlees- vervangers. Ook blijkt uit onderzoek dat 55 procent van de ondervraagde consumenten La VieTM bacon als goed of beter beoordeelde dan spek van varkensvlees*. Jolivet benadrukt dat La VieTM er zeker niet alleen is voor vegans of vegetariërs.

“Wij zijn er ook voor iedereen die wel van vlees houdt, maar nog meer van het leven. Voor consumenten die het belangrijk vinden om bij te dragen aan het milieu. La VieTM bacon brengt juist mensen met verschillende diëten en religies samen, daar zijn we enorm trots op! Om deze missie kracht bij te zetten, ontwikkelde La VieTM een eigenzinnige en opvallende reclamecampagne die al tot veel maatschappelijke discussie leidde en laat zien dat deze écht lekkere, duurzame oplossing die beter is voor mens, dier en planeet, iedereen samenbrengt.”