Le Cellier des Princes is de enige professionele producentenvereniging binnen de appellatie Châteauneuf-du-Pape. Opgericht in 1925 telt ze vandaag 189 coöperanten die ruim 580 ha wijngaarden beheren, waarvan heel wat zorgen voor de ‘vieilles vignes’ van de Grenache. Ze zijn tevens de grootste producent van de Châteauneuf-du-Pape wijnsoort die ruim 50% van de productie van de coöperatieve opslorpt.
Naast de productie van de Châteauneuf-du-Pape, vinifieert en produceert Le Cellier des Princes eveneens de crus Vacqueyras en Gigondas wijnen, wijnen van de Côtes-du-Rhône en Côtes –du-Rhône villages, Côtes de Ventoux, in wit, rood en rosé, maar ook IGP wijnen van de Principauté d’Orange, Vaucluse en Méditerranée. De wijngaarden strekken zich uit over de gemeenten Courthézon, Bédarrides, Jonquières, Châteauneuf-du-Pape, Orange, Sarrians, Sorgues en Camaret.
De wijnproductie is geïnspireerd op de methodes van de Châteauneuf-du-Pape, terwijl voornamelijk de Côtes du Rhône wordt gekenmerkt door een massale manuele oogst. De gemiddelde jaarlijkse opbrengst draait rond de 25.000hl.
Auteur Frédéric Mistral, 1830-1914 omschreef de oogst van de Châteauneuf-du-Pape en omliggende domeinen als volgt : “Châteuneuf zette zich temidden de stoere wijnranken die geen heipalen nodig hebben om overeind te blijven, wijngaarden die door olijfbomen worden geflankeerd, ranken die jaar na jaar, zonder ommezien zorgen voor koninklijke, keizerlijke, zelfs pontificale wijnen”. Een betere promotie bedenken voor de wijnen uit deze regio is aartsmoeilijk.
In 2006 startte de coöperatieve met een nieuwe strategie waarbij o.m. het accent werd gelegd op de wijnverkoop in flessen, maar eveneens voor de uitwerking van een programma ‘kunst en wijn’. Le Cellier des Princes stelt hierbij een ruimte van 600m² ter beschikking waar kunstenaars hun werken kunnen exposeren; Het wijnhuis krijgt jaarlijks ruim 50.000 bezoekers over de vloer waardoor de kunstenaars een grotere naambekendheid meekrijgen. Meer dan eens worden de kunstwerken in de etiketten geïntegreerd of worden kunstenaars uitgenodigd om nieuwe etiketten te ontwerpen. Strategie die niet alleen de kunstenaars een grotere bekendheid geven, maar ook het wijnhuis meer dan eens in de belangstelling plaats al eisen ook de kwalitatieve wijnen hun aandeel op.
Vergelijk illustratie met deze van vorig artikel. Gezondheid!