Mamma Roma Jourdan – Brussel

Dit wijkrestaurant valoriseert een Italiaanse, stedelijke en trendy sfeer, waarin de klant zich goed moet voelen tijdens een lunch of een gezellig avondje uit. Te midden van de levendige sfeer van een Italiaanse kruidenierszaak, waar producten om mee te nemen en degustatie ter plaatse hand in hand gaan, zorgen elegante hanglampen voor een moderne toets. De witheid van het elegante marmer van Carrara contrasteert met de antracietkleurige betonnen vloer. De houten banken, stoelen, tafels, rekken en plafonds verwarmen de sfeer. De toonbank verandert in een kookeiland en een zelfbedieningstafel met Italiaanse salades. Het meubilair en de architectuur zijn van de hand van het agentschap Lhoas & Lhoas en dragen bij tot het doorbreken van de codes van de fastfoodrestaurants. Deze plek heeft stijl en ademt een echte Italiaanse sfeer uit.

Voor Jourdan wilde Mamma Roma nog verder gaan dan in de Parijse restaurants en daarom werd samengewerkt met een sfeerontwerper, Lakhdar Hamina-Lakhdar van Wine, Food & Cinéma. Zijn opdracht was eenvoudig: het scenario voor het restaurant uitschrijven en het een unieke en eigentijdse persoonlijkheid geven. Verkeer, ruimte, sfeer, comfort, verlichting… werden allemaal heel zorgvuldig uitgekiend om een authentieke Italiaanse sfeer te creëren in een ruw en stedelijk kader. Jourdan verankert zich zo in het wijkleven.

Carmelo Cennamo, afgevaardigd bestuurder van Mamma Roma vertelt: “Voor Jourdan hebben we ons gebaseerd op wat we deden in Frankrijk en dat hebben we hier dan aangepast. We hebben onze restaurants vooral een heel belangrijke extra dimensie gegeven door ze ook te laten fungeren als sfeerschepper, liefhebber van esthetiek en regisseur. Lakhdar heeft het aangedurfd om het decor van het merk te vernieuwen.” Lakhdar komt uit de filmwereld en maakt in 1999 kennis met het restaurantwezen dankzij een eerste project: Mano a Mano. Zijn samenwerking met Joseph Giammorcaro zet hem ertoe aan zijn gastronomische kennis te perfectioneren en wat later opent hij Le Caffè Al Dente, La Gazetta, … Hij leert er dat het product het allerbelangrijkste is, soms nog belangrijker dan de chef. Als fervente verdediger van een authentieke Italiaanse sfeer voedt hij zijn passie tijdens Vini Italy, een befaamde beurs in Verona, en daar ontstaat zijn echte band met de Italiaanse smaak en producten. Hij is een gastronoom in wording en sommigen noemen hem zelfs de “gastrodiplomaat”. Hij jongleert met de geneugten van de smaak en de esthetiek. Alles is altijd een kwestie van goede smaak. Als vakman van vernieuwende stadsconcepten gaat hij de uitdaging aan om de maturiteit van het merk Mamma Roma te bevestigen.

Lakdhar Amina-Lakdhar verduidelijkt: “Italië staat in de eerste plaats voor het product, vandaar de kruideniershoek en de koffiebar. We hebben ook de kwaliteit van de Italiaanse desserts verbeterd. We stellen ook wijnen en bieren van over de Alpen voor, zoals het bier van 60 cl dat gebruikelijk is in Rome. Daar wordt pizza gegeten met een biertje erbij en er wordt gedeeld.” Hij voegt er nog aan toe: “Niets wordt aan het toeval overgelaten en dit meesterschap in alles wat Italiaans is geeft deze plek een echte vakantiesfeer.”

Wat zo bijzonder is aan dit concept van een kruidenierszaak waar men ook kan eten, is de vernuftige manier waarop het restaurantgedeelte verweven zit in de kruidenierszaak. Op het menu staan een selectie populaire en authentieke basisproducten uit verschillende streken in Italië en Sicilië: olijfolie, blikken gepelde tomaten, tomatensaus, pasta, soepstengels, … Mamma Roma stelt ook een selectie Italiaanse wijnen en koffies voor. Het aanbod werd herbekeken in het licht van het wat meer verfijnde aanbod in Parijs. Nu stemt het meer overeen met de positionering van het merk: die van een wijkpizzeria die dicht bij de mensen en hun dagelijkse behoeften staat.

Panzanella, Pizza Burrata en Fesa Marinata voor de zomer van 2015

Jourdan opent een saladbar met de Panzanella: een mooie salade met datterino-tomaten, komkommer, rode ui, zwarte olijven, verse basilicum, kappertjes, fijngesneden bladpeterselie en een scheutje olijfolie. Heerlijk! Iedereen bedient zich uit de grote slakom, wat onmiddellijk voor meer gezelligheid zorgt. De seizoenspizza’s en de nieuwe recepten hebben nog steeds het DNA van het merk en ook het verrassingsaspect blijft behouden. U weet vooraf dan ook nooit wat er precies zal worden aangeboden. Het is als een spel. Een spel van smaken en ontdekkingen. Het aanbod pizza’s wordt voortdurend vernieuwd met telkens weer andere pizza’s van de maand. Het is de bedoeling de seizoensproducten op de voorgrond te plaatsen en zo aan te sluiten bij het principe van een bewuste consumptie, “we hebben niet altijd alles”. Creativiteit en seizoen zijn de sleutelwoorden van de nieuwigheden. Verder stelt Mamma Roma een twintigtal bestsellerrecepten voor en waakt erover de coherentie ervan te garanderen en tegelijk het artisanale aspect van het product te behouden.

Elke dag kunt u proeven van een tiental pizza’s volgens traditionele of wat ongebruikelijkere recepten. Elke maand vindt de chef een nieuwe tijdelijke seizoenscreatie uit. De gouden regel voor het artisanale deeg is het respecteren van de rijsperiode van 72 uur waardoor een enorme luchtigheid wordt bekomen en het deeg ongelofelijk licht wordt. Het krokante resultaat is het werk van een oven op 320°. De gezonde en smaakvolle ingrediënten, afkomstig van kleine producenten, zorgen voor de magie van een authentieke of soms ongebruikelijke garnituur. Voor de zomer van 2015 doen de Pizza Burrata en de datterino-tomaten hun intrede, evenals de Pizza Fesa Marinata, belegd met fijne sneetjes rundsvlees die gerust hebben op kruiden, met schilfers grana padano, olijfolie en rucola.

Mamma Mia Jourdan – Jourdanplein 37 – 1040 Brussel

Tel 02-502 13 03 – www.mammaroma.be