Orient Express, legende terug op het spoor

Bijna 140 jaar nadat de eerste luxetreinen van de Orient Express het reizen per spoor voorgoed veranderden, krijgt de legende een nieuw leven. Orient Express, artisanaal reisgenoot sinds 1883, kondigt de terugkeer aan van zijn legendarische trein in een nieuwe en unieke formule.

Met de steun van Accor en onder leiding van haar Chairman & CEO Sébastien Bazin, heeft Orient Express aan architect Maxime d’Angeac een nieuwe, cruciale en historische missie toevertrouwd: de legende doen herleven, door het decor van de Nostalgie-Istanbul-Orient-Express een nieuwe interpretatie te geven. In 2024, net op tijd voor de Olympische Spelen van Parijs, zullen de eerste wagons, ontworpen in samenwerking met de beste Franse ambachtslui, de nieuwe charmes van de Orient Express onthullen.

Deze eigentijdse visie van luxe en extreem comfort nodigt reizigers uit om de legende opnieuw te beleven aan boord van 17 originele Orient Express-wagons uit de jaren 1920-1930, versierd met een uitzonderlijk decor. Deze reeks rijtuigen, het laatst bekend onder de naam “Nostalgie-Istanbul-Orient-Express”, was een droomtrein-cruise die in het begin van de jaren 1980 werd opgestart door de Zwitserse touroperator en zakenman Albert Glatt, en die tussen Zürich en Istanboel reed. Onder de naam “Extrême-Orient-Express” maakte de trein de langste reis ooit tussen Parijs en Tokio, alvorens een paar jaar later te stoppen en te verdwijnen.

In 2015 voerde Arthur Mettetal, een onderzoeker gespecialiseerd in industriële geschiedenis, voor de SNCF een wereldwijde inventarisatie uit van de Orient Express. In de loop van zijn onderzoek ontdekte hij dat de beroemde wagons verrassend goed bewaard waren gebleven. De interieurs behielden dezelfde Morrison en Nelson inlegwerk en Lalique panelen, emblematisch voor de Art Deco stijl. Na twee jaar onderhandelen werd de Nostalgie-Istanbul-Orient-Express verkocht aan Orient Express. Een Dantesque konvooi bracht de 17 wagons – 12 slaaprijtuigen, 1 restaurant, 3 lounges en 1 bestelwagen – terug naar Frankrijk.

Maxime d’Angeac, architect zegt: “De wedergeboorte van de Orient Express is een technologische uitdaging, die voldoet aan wetenschappelijke, artistieke en technische criteria, waarbij het hele project is opgevat als een kunstwerk. Van de bouten en moeren met de handtekening van de Orient Express tot het vernieuwende concept van de suites, een exacte wetenschap van details zal de reizigers toelaten om de grote pracht van de Orient Express te herontdekken. Deze ambassadeur  van Franse luxe, toevertrouwd aan de beste ambachtslui en decorateurs die gespecialiseerd zijn in hun unieke vakgebieden, zal een decor van absolute verfijning onthullen Het wordt een onvergelijkbare treinreiservaring gekoppeld aan een eigentijdse visie op comfort en extreme luxe”. illus xavier antoinet