PALM Belgian Craft Brewers gelooft in groei en investeert in haar merken

Na de relaunch van Rodenbach en Brugge Tripel en de lancering van Cornet is voor PALM Belgian Craft Brewers de tijd rijp om ook het merk Palm te actualiseren, tevens maakt ze haar plannen bekend om 20 mio euro in het productieapparaat van Brouwerij Palm in Steenhuffel te investeren.

Binnen de rijkdom aan bieren is er plaats voor verfrissend karaktervol amber bier. De bierwereld is meer dan ooit in verandering, in de belevingseconomie van vandaag ontdekken consumenten meer en meer de diversiteit van bier. Bierliefhebbers beleven bier anders dan vroeger, de gewone dorstlesser van vroeger is geëvolueerd naar een smaak- en karaktervol glas met een verhaal. Bierdrinkers laten hun keuze voornamelijk afhangen van het drinkmoment. Zware speciaal bieren horen eerder bij een degustatiemoment terwijl alcoholvrije bieren besteld worden wanneer alcohol even niet kan. Maar wereldwijd winnen ook speciale bieren met een relatief courant alcoholgehalte aan terrein! De brouwerij is er daarom van overtuigd dat er binnen deze trend voor Palm een blijvende rol is weggelegd. Palm is een Belgisch amber bier van hoge gisting, het is toegankelijk, verfrissend maar tevens karaktervol.

Palm krijgt vanaf begin juli een nieuwe verpakking. De gehele Palm-familie ( Palm, Palm Hop Select, Palm Royale, Palm n.a en Dobbel Palm) krijgt een nieuwe eigentijdse uitstraling, kenmerkend zijn de strakheid en de vereenvoudiging zonder de iconische Palm-elementen te verliezen: het Palm-paard dat verwijst naar de origine en de roots van Palm en de lauwerkrans met palmtakken keert terug, ooit prijkten deze in de jaren … ook op het etiket. En last but not least komt ook de kleurencombinatie groen/rood terug. De nieuwe verpakking heeft tot doel te benadrukken dat Palm een verfrissend bier is met karakter en veel smaak. Consumenten werden nauw betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe design. Met de slogan ‘Palm, tijd voor iets ambers’ zal deze redesign, zowel op de winkelvloer als op café, kracht bijgezet worden.

Palm is een amberbier van hoge gisting met een alcoholpercentage dat niet hoger is dan pils (5,2 vol.% alc.) Daardoor is het lekker verfrissend en dorstlessend. Door de karaktervolle smaak en aangename bitterheid biedt het wel dat tikkeltje meer dan gewoon bier. Haar specifieke karakter dankt Palm aan de door brouwers zelf opgekweekte gist, voor de mout wordt gekozen voor meer uitgesproken volmout dat zorgt voor extra complexiteit. De geselecteerde hopsoorten zijn aromatische florale en fruitige varianten waaronder de Hallertau Mittelfrüh die door de brouwerij zelf wordt geteeld.

Palm is vandaag met 31,2 mio consumpties per jaar (BeNeLux) het meest verkochte amberbier in België en Nederland. De brouwerij heeft de ambitie om met haar rijk portfolio aan ambachtelijke bieren, binnen het wereldwijd distributienetwerk van Bavaria, verder te groeien. In het afgelopen jaar zijn de bieren van Palm Belgian Craft Brewers reeds in een tiental extra landen succesvol geïntroduceerd. Verdere groei is dus de ambitie, ook voor het merk Palm dat in haar thuismarkten België en Nederland zeker haar positie kan versterken maar die rol is ook weggelegd voor de nieuwe exportlanden.

In het voorjaar kondigde de brouwerij een investering van 2,3 mio euro in de brouwinstallaties van Rodenbach in Roeselare aan. De brouwersfamilie Swinkels bevestigt ook haar geloof in de knowhow en het specialisme in brouwerij Palm in Steenhuffel. Naast de merkinvesteringen werd een masterplan voor investeringen ten bedrage van 20 mio euro in de brouw-, gisting- en lageringsinfrastructuur goedgekeurd.