Sleep, eat, drink & meet: Yalo Boutique hotel Gent

Gent verwelkomt met trots een nieuwe telg in haar horecascene. Op dinsdag 19 oktober opende Yalo Boutique Hotel officieel haar deuren, met een concept om – nog zacht uitgedrukt – U tegen te zeggen. Het viersterrenhotel is de place to be om te slapen, te eten, te drinken of te vergaderen, voor zowel hotelgasten, zakenmensen als locals. Met 92 perfect ingerichte designkamers, een cocktail- en wijnbar du jamais vu, een verrukkelijk foodierestaurant, sublieme meetingrooms en een Rooftop met weids stadszicht (vanaf voorjaar 2022) zet Yalo als pionier in België het hybride hotelconcept van de toekomst in de markt dat gekend is van grote wereldsteden als Parijs, Londen en New York. Als kosmopolitische hotspot strijkt Yalo neer op de Gentse Brabantdam met een inrichting, branding en beleving waar veel energie en tijd in gestoken is. Allemaal onder het motto: #Connect to the good life!

‘Ja, Alo!’: Mocht je Yalo opzoeken in een Gents woordenboek, stond het er als nieuwkomer te pronken als ‘een Gentse samenvoeging van ‘ja’ en ‘hallo’ om verbazing uit te drukken’. Een naam die niets aan de verbeelding over laat. Deze nieuwe hotspot verrast je namelijk telkens opnieuw en dit in elk deelaspect

De trendy SoGo-wijk : Zo’n concept kende tot nog toe geen Belgische variant. Met de komst van Yalo komt daar verandering in. Yalo vond een plekje te midden van de Arteveldestad, op de Brabantdam, in de SoGo-wijk van Gent-Zuid (naar de New Yorkse equivalent ‘SoHo’). Dat is de grootste winkelbuurt van de stad met stijlvolle boetieks, eigenzinnige restaurants en speciaalzaken die al generaties lang bestaan.

Rock-‘n-roll : Yalo koos voor een unieke mix van kleuren, materialen en texturen voor een knap totaalconcept. Iedere kamer en meetingroom in Yalo is een uitgesproken staaltje design waarin ieder detail telt. Ook al verschillen de ruimtes onderling qua interieur, ze baden allemaal in een hippe designsfeer met telkens een vleugje rock-‘n-roll. Zo onderscheidt Yalo zich nogmaals van de hotelketens in de stad.

24/7 buzz: Of je bij Yalo overnacht of niet, het restaurant en de bar zijn zeker een bezoekje waard, alleen al om het spectaculaire interieur. Met een 24/7-service kan je hier de hele dag – van ontbijt over lunch, koffie of apero tot diner – terecht. Het restaurantteam, onder leiding van de Gentse chef-kok Sam d’Huyvetter, kookt veelal met lokale producten voor kleine gerechten, volwaardige lunches en diners. Naast chef is d’Huyvetter ook de conceptueel bedenker van de binnenplaats: van food & drinks tot het hele dj-gebeuren. Vanaf het voorjaar van 2022 zal ook de Rooftop toegankelijk zijn, die bij mooi weer zal fungeren als het verlengde van Yalo Bar & Restaurant.

Let’s meet!

Yalo is ook een inspirerende plek voor zakenmensen die op een creatieve manier willen vergaderen of elkaar in een professionele context willen ontmoeten. In totaal zijn er 5 volledig technisch uitgeruste meeting- en eventrooms (voor 2 tot 50 personen) in dezelfde sublieme designstijl en met natuurlijk daglicht. De locatie is makkelijk bereikbaar, wat een extra meerwaarde is. Ideaal voor teambuildings,  meetings, conferenties, opleidingen of productpresentaties.

De krachten bundelen

Yalo Hotel is een initiatief van Joris van Duffel – eigenaar en CEO van het Gentse projectontwikkelingsbedrijf Urban Link. Urban Link bouwt duurzame en betaalbare woningen en appartementen op toplocaties in Oost-Vlaanderen. Het vroegere shoppingcentrum Braempoort werd origineel door de Heer Van Duffel gekocht als projectontwikkeling, maar een stille droom om een hotel te beginnen kreeg na de aankoop vorm. Urban Link verhuisde ook zijn kantoren naar het eerste verdiep van het hotel die geheel in een vintage ‘Mad Men-stijl’ werden ingericht. Joris Van Duffel is naast een bevlogen projectontwikkelaar – en nu ook hoteleigenaar – eveneens een zeer grote wijnliefhebber met eigen wijndomein Nobel in Lochristi. Uiteraard zijn de Nobel wijnen ook te koop in het Yalo Hotel waardoor deze nieuwe hotspot de centrale hub wordt voor De Heer van Duffel zijn activiteiten.

Aan het hoofd van het hotel staat Paul Suy – een ervaringsdeskundige als het over hotels gaat. Paul heeft jarenlange ervaring bij grote hotelketens zowel als general manager alsook in Europese functies maar heeft nu beslist om zijn expertise lokaal in te zetten voor projecten waar hij zijn ei in kwijt kan.

Yalo mag dan wel een Gents verhaal zijn, het hotel kreeg vorm in Sint-Niklaas bij het creatieve agentschap King George dat zowel digitaal als fysiek verhalen bouwt. Creatief directeur van King George Nicolas Block – zelf een Gentenaar: “We hebben in totaal meer dan 4 jaar van A tot Z op dit project gewerkt. We bepaalden strategisch wat het hotel moest zijn, voor welke doelgroep, bedachten de naamgeving en werkten de branding, het concept en het interieur tot in de details uit. Alle 25 talenten binnen ons agentschap werden ingezet om een totaalervaring aan te bieden dat ook echt op alle vlakken werkt: van website en socials over experience in het hotel, restaurant en meetinggedeelte tot de marketing toe. We zijn ervan overtuigd dat we met Yalo een kosmopolitische plek hebben neergezet die in de Belgische horeca nog niet gezien is.” www.yalohotel.com