HOE TIENERS EN STUDENTEN HUN KOT OF KAMER EEN EIGEN CREATIEVE TOUCH GEVEN
‘Laat je muren spreken’ : De allereerste Belgische wedstrijd voor artistieke muurstickers loopt tot 15 november 2016.
Of nog “Talking Walls”, zo zou je dit nieuw initiatief ook kunnen noemen. Het concept vertrekt vanuit de samenvloeiing van twee nieuwe trends. Enerzijds kende de markt van de interieurstickers, kwalitatieve zelfklevende decoratie over de jaren heen een belangrijke ontwikkeling. De verklaring is makkelijk te vinden : met een mooie, decoratieve muursticker, kan je in een slaapkamer, living of nog keuken, vaak veel makkelijker een eigen sfeer creëren dan met verf of behang alleen. Anderzijds heb je de opkomst van een nieuwe vorm van “street art”, namelijk “sticker art”, welke in België op dit moment nog vrij onbekend is.
Initiatiefnemer van de wedstrijd Philippe Vandeven wil iedereen, maar vooral jongeren tussen 16 en 25 jaar aansporen om hun eigen ideeën, ontwerpen, tekeningen, illustraties, in te sturen voor de “Stickify”-wedstrijd :”je gaat op kot, je huurt je eerste appartement of je wil je eigen slaapkamer gewoon gezelliger maken en een eigen stempel geven. Mits je over enige creativiteit en artistiek talent beschikt, kan je dit op een eenvoudige en best betaalbare manier doen via een muursticker”.
Philippe weet alles over interieurstickers. Hij was zelf een van de pioniers in België die met zijn bedrijf en merk “Lou & Friends” een aantal jaren geleden homestickers in verschillende formaten, tot 1,5 op 2 m, op de markt bracht.
Stickify yourself
Over de jaren heen kreeg hij regelmatig de vraag van particulieren om hun eigen tekeningen of ontwerpen in de vorm van muurstickers te produceren. Het in Gent gevestigde bedrijf “Lou & Friends” maakt alles zelf en kan dus perfect ingaan op aanvragen die letterlijk en figuurlijk “op maat” worden besteld. Van het ene kwam het andere en Philippe bedacht een nieuwe term, “stickify” wat vertaald kan worden als “kleef wie je bent, wat je voelt, …”
“Jongeren voelen op een bepaalde leeftijd vaak de noodzaak om zich via beelden, woorden en/of tekeningen uit te drukken, hun persoonlijkheid te affirmeren”, benadrukt Philippe Vandeven. Hij kan erover meespreken, hij heeft twee kinderen van 16 en 18 jaar en ziet bij hen en hun vrienden de enorme drang om hun eigen identiteit te benadrukken.
Originele wedstrijd, originele prijzen
Philippe Vandeven wou een heel laagdrempelige wedstrijd lanceren die heel eenvoudig in elkaar zou zitten. Surf gewoon naar www.stickify.be, je uploadt je beeld, tekening, schets, met of zonder tekst en de jury beslist of je deel uitmaakt van de 5 beste ontwerpen. De vijf laureaten krijgen hun eigen ontwerp gratis in muurstickervorm toegestuurd in de gewenste afmeting. Maar daar stop het niet bij.
Philippe Vandeven gelooft steevast in het principe van gedeelde winsten tussen bedenker en producent en wil jongeren ook aanwakkeren om hun ondernemerszin en creatief talent te ontwikkelen. Daarom worden de 5 muurstickers een jaar lang door Lou & Friends gecommercialiseerd en delen de 5 laureaten in de winst, a rato van 20% op de verkoopprijs (incl. BTW) per verkochte sticker! In de jury wordt Philippe Vandeven bijgestaan door designbloggers en designjournalisten.
Deze wedstrijd zou aanvankelijk half september eindigen, maar veel potentiële deelnemers vroegen uitdrukkelijk naar wat extra bedenktijd en loopt de allereerste Belgische wedstrijd voor artistieke muurstickers tot 15 november 2016. De bekendmaking van de resultaten staat gepland op 30 november 2016.