Buitenshuisconsumptie neemt toe. We aten in 2018 thuis gemiddeld 7,5 kg vis, week- en schaaldieren. Dit is 5% minder dan het jaar voordien. In Vlaanderen bleef dit verlies beperkt tot 3%. Door de hogere prijzen stegen de bestedingen van de totale categorie van vis, week- en schaaldieren met 2%. Binnen de korf van vlees, vis en gevogelte daalde het volume-aandeel van de viscategorie van 15 naar 14%.
Verse vis was vorig jaar 2% duurder maar het volume per capita bleef wel op peil. Zalm en kabeljauw winnen opnieuw terrein en zijn samen goed voor meer dan de helft van de verkoop van verse vis. Zalm was de grootste groeier van de twee (+16% in volume).
Op het vlak van de distributie blijft DIS 1 afgetekend marktleider vóór hard discount en de buurtsupermarkt. De visspeciaalzaak wint opnieuw aan belang. Dit alles blijkt uit cijfers over de aankopen voor thuisverbruik die het marktonderzoekbureau GfK België voor VLAM opvolgt. Daarnaast aten we, volgens de Jaarmonitor van Foodservice Alliance, in 2018 meer buitenshuis in vergelijking met 2017. Thuis is en blijft wel de belangrijkste consumptieplaats voor de viscategorie.
Visbesteding groeit, volume daalt
In lijn met de licht stijgende voedingsbestedingen stegen de bestedingen van vis, week- en schaaldieren vorig jaar met 2%. Het gekochte volume van de totale viscategorie in België kromp de voorbije periode echter met 5%. Vlaanderen deed het iets beter en tekende een daling op van 3%. In totaal kocht de Belg vorig jaar 7,5 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt-inclusief vissalade) voor een waarde van 101 euro. De helft van het volume van vis, week- en schaaldieren wordt als vers gekocht.
De Vlaming is de grootste viseter in België en koopt bijna 2 kg vis, week- en schaaldieren meer dan de Waal en 0,3 kg meer dan de Brusselaar. 94 gezinnen op 100 kochten in 2018 vis, week- en schaaldieren en ze deden dit gemiddeld 18 keer.
Binnen de korf van vlees, vis en gevogelte daalde het volume-aandeel van de categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ van 15 naar 14%. Het waarde-aandeel van deze categorie bleef stabiel op 19%. Vlees maakt meer dan de helft van deze korf uit. Vooral diepgevroren schaal- en weekdieren en gerookte vis liepen vorig jaar terug. De verse bereidingen op basis van vis, schaal- en weekdieren daarentegen kenden een volumegroei van 4%. Verse traiteurgerechten deden het dus goed.
Verse vis bleef stabiel
Verse vis was in 2018 2% duurder dan het jaar voordien maar het gekochte volume per capita bleef op peil. De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 1,5 kg verse vis. Het aantal kopers van verse vis (69 op 100) en de aankoopfrequentie (8,4 keer) bleven quasi stabiel. Het segment van de gerookte vis daalde met 3%.
De verse mosselen waren in 2018 fors duurder en verloren zowel kopers als volume. De gepelde grijze garnalen waren, na twee dure jaren, goedkoper (-7%) en wonnen weer kopers én volume (+11%). De categorie van de diepgevroren vis, week- en schaaldieren laat een verdere daling optekenen.
Kabeljauw en zalm blijven de toppers
Kabeljauw blijft de populairste vissoort, op de voet gevolgd door zalm. 45 op 100 Belgische gezinnen kochten vorig jaar verse kabeljauw. Op de tweede plaats volgt verse zalm met 41 kopers op 100. De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor 54% van de verkoop van verse vis en dit aandeel groeit verder. In 2005 was dit aandeel slechts 35%.
Verder deden onder andere zalmforel, zeewolf, hondshaai, schelvis en koolvis het beter in 2018 dan het jaar voordien. De exotische soorten pangasius en tilapia verliezen jaar na jaar aan populariteit. Roodbaars, heilbot, poon en pladijs lagen vorig jaar minder vaak in de pan van de Belg.
DIS 1 blijft marktleider maar groei voor buurtsupermarkt en visspeciaalzaak. DIS 1 (de hypermarkten en grotere supermarkten) bleef met 41% marktaandeel afgetekend marktleider. Hard discount daalt van 26 naar 24% marktaandeel en de buurtsupermarkt doet het voor de tweede keer op rij beter en stijgt naar 16%. De visspeciaalzaak verloor sinds 2008 marktaandeel maar wint nu opnieuw terrein en groeit van 9 naar 11%.
In Vlaanderen is de visspeciaalzaak belangrijker voor verse Noordzeevis dan in de rest van het land. Voor verse Noorzeevis heeft deze visspeciaalzaak een marktaandeel van 27% en wint dit kanaal opnieuw wat terrein. Ook de openbare markt is voor verse Noordzeevis in Vlaanderen een belangrijk kanaal met 15% marktaandeel. De marktkramer kan zijn positie echter niet behouden en krimpt verder. Samen zijn deze visspecialisten in Vlaanderen goed voor 42% van de verkoop van verse Noordzeevis en belangrijker dan DIS 1 (33%).
Thuisconsumptie is de norm maar buitenshuisconsumptie groeit
De algemene buitenshuisconsumptie zit sinds 2014 opnieuw in de lift. Dit zorgt voor de stimulering van de foodservicemarkt, die vorig jaar met 4% groeide. Tijdswinst is belangrijk voor de moderne consument, die op zoek gaat naar gemaksoplossingen en snelle oplossingen (quick service, werk, onderweg, …) maar ook de beleving staat centraal. Horecazaken die investeren in het creëren van een unieke beleving zijn de winnaars van vandaag.
Thuis is en blijft wel de belangrijkste consumptieplaats voor de viscategorie. Twee derde van de visconsumptie vindt thuis of bij familie en vrienden plaats. Ruim een derde wordt buitenshuis geconsumeerd. Vooral de horeca wordt belangrijker als consumptieplaats. Het aandeel van dit kanaal in de visconsumptie steeg van 16 naar 21% in drie jaar tijd. Er zijn ook grote verschillen per soort. Zo zijn kabeljauw en zalm meer thuisproducten. Scampi’s en mosselen zijn dan weer typische restaurantproducten. In het algemeen worden vis, week- en schaaldieren relatief vaker buitenshuis geconsumeerd dan bijvoorbeeld vlees en kip. Dit alles blijkt uit de VLAM-consumptietracker, een onderzoek uitgevoerd door iVox in juni 2017.