De Symington familie kondigt met fierheid de beslissing aan om zijn wijnoogst van 2016 als Vintage Porto te declareren. Het is zoals de geboorte van een kind, een magnifiek moment in het leven van een familie waarvan het hart op het ritme van de wijngaarden klopt. Het is ook een weloverwogen beslissing, waarbij alle elementen, die helpen bepalen dat het jaar waarvan sprake het waard is om tot vintage uitgeroepen te worden, in rekening worden genomen. Sinds 2000 zijn er maar vier jaren die bekroond zijn en 2016 is het eerste jaar sinds 2011 die dit lijstje vervolledigt.
2016 is ook het jaar geweest dat de oenoloog van het huis, Charles Symington, al zijn talent en zijn inzicht ten dienste van de wijnen heeft gesteld om alle aanwijzingen die de aarde en tijd hem aanreikten te verzamelen en zo bereid was om enkele risico’s te nemen om tot het allerbeste resultaat te komen, zoals de beslissing om de oogst met enkele dagen uit te stellen. Hierdoor werd de iconische druivensoort Touriga Franca pas begin oktober geoogst.
De keuze van de oogstdatum is een heel belangrijk moment in de Douro streek, in het bijzonder voor de wijngaarden met een geringere opbrengst en een hoger risico op uitdroging. Alle Vintage Porto’s van 2016 van Symington komen voort uit de eigen wijngaarden van de groep, wat hen te allen tijde de volledige controle over het proces geeft. Het wijnjaar 2016 is uitzonderlijk, de tannines nog geraffineerder dan ooit, de aroma’s van rood fruit zijn grandioos, en met een bijzondere intensiteit van de purperen kleur; dit alles geeft de wijnen een perfect evenwicht.
Isabel Monteiro (41), wiens roots in een klein dorpje in de Douro streek liggen en die een diploma Letterkunde van de Universiteit van Porto op zak heeft, bezit nog steeds het uitbundige enthousiasme waarmee ze vier jaar geleden de functie van Market Manager van de Symington groep opnam. Ze is momenteel de enige vrouwelijke marktverantwoordelijke van de groep en ze stelt de familiale maar tegelijkertijd heel professionele aanpak binnen het bedrijf op prijs. “Een eerlijke aanpak op lange termijn, en een onberispelijke ethiek. Deze argumenten hebben me overtuigd om deel te willen uitmaken van het team en deze motiveren me ook iedere dag opnieuw om onze wijnen over heel de wereld bekend te maken.”
Ze is verantwoordelijk voor verschillende markten zoals deze van Afrika en het Midden-Oosten en overziet ook de Belgische markt, een markt die een lange geschiedenis deelt met de portwijnen. “Het blijft een boeiende uitdaging, want zelfs al geniet Porto een grote faam in België het blijft nog te vaak gezien als een goedkoper product van middelmatige kwaliteit. Het is daarom dat we met onze merken een verschil kunnen maken en actief kunnen bijdragen aan een betere waardering van Porto.”