DE JONGE, OVERDEKTE BIO-MARKT, WORDT HET “ONVERPAKTE” FORUM VAN EEN NIEUWE GENERATIE LOKALE PRODUCENTEN
Op 5 mei openen de eco-ondernemers Quentin Labrique (29 jaar) en Julien de Brouwer (31 jaar), een compleet nieuwe overdekte markt die volkomen biologisch zal zijn. Gelegen op het Sint-Pietersplein in Etterbeek, beschikt The Barn over een ruimte van zo’n 500 m2 met een centrale doelstelling : producenten en vooral hun producten, onverpakt, in de schijnwerpers stellen, in hun meest natuurlijke verschijning. Omdat de beste kwaliteit getoond moet worden en niet verpakt.
The Barn, een duurzaam en zorgvuldig bedacht project
Twee Belgen : geen new wave band uit de jaren ’80 maar een duo jonge en toch al ervaren ondernemers. Julien, de Bruggeling, leerde Quentin, afkomstig uit Moeskroen, kennen tijdens hun gezamenlijke studies in Namen. Beide studenten deelden op jonge leeftijd al de interesse om te ondernemen. Hun wegen kruisten opnieuw bij het bedrijf Decathlon « een omgeving die ons aanmoedigde om onze ondernemingszin te ontwikkelen » getuigen beide ondernemers.
Vorige zomer besloten deze twee vrienden om de sprong te wagen en hun gemeenschappelijke project te realiseren. Dag na dag kreeg hun zorgvuldig bedacht idee stilaan vorm. Begin mei wordt hun project werkelijkheid met de opening van The Barn, een compleet nieuwe, overdekte en 100% biologische markt, gevestigd in een van de meest levendige wijken van de hoofdstad, het Sint-Pietersplein in Etterbeek.
Met hun 29- en 31-jarige leeftijd bouwen Quentin Labrique en Julien de Brouwer een nieuw leven op als duurzame ondernemers. The Barn roept bij hen meteen het beeld op van eerlijke en authentieke landbouw. Maar the Barn staat ook voor vier belangrijke waarden.
Barn, als in: Bio, Accessible, Respectfull and New
Biologisch, toegankelijk (accessible), respectvol en nieuw, deze vier elementen zijn onlosmakelijk verbonden met het project van de twee vrienden. Alle producten zijn afkomstig van een biologische productie en laten zich inspireren door een totaal respect voor de producent, zijn achtergrond, de seizoenen en dus finaal, voor de consument. The Barn is ook nieuw of innoverend, in die zin dat het boven alles ook een ontmoetingsplaats wil worden. Voor Julien en Quentin is het pedagogische aspect van deze overdekte ruimte immers zeer belangrijk. Gelegen in het hart van een multiculturele wijk, stelt The Barn zich als doelstelling zijn bezoekers, in alle eenvoud (opnieuw) aan te leren, wat de afkomst en productiewijze is van elk product, maar ook zijn smaak en nutritionele waarden beter te appreciëren.
Gebaseerd op het principe van een korte keten, vermijdt de overdekte markt op het Sint-Pietersplein dat de consument via de verschillende tussenschakels van de distributie moet gaan, en brengt in tegendeel de consument en de producent steeds dichter bij elkaar. « We streven er zo naar om zo goedkoop mogelijke kwalitatieve bioproducten op de markt te brengen », zegt Quentin. En om de interactie te versterken, worden er in de aanpalende ruimte culinaire workshops georganiseerd of wordt deze ruimte afgehuurd voor evenementen. Later dit jaar wordt deze ruimte definitief omgetoverd in een restaurant met tuin.
Kwaliteit moet men tonen, niet verpakken
De toegankelijkheid van hun producten is een van de basisprincipes van het eco-ondernemersduo. Deze toegankelijkheid uit zich in verschillende vormen. Om te beginnen bestaat ze uit het bieden van een juiste prijs. De korte keten laat immers toe om de producent correct te betalen en een betaalbare prijs te vragen aan de klanten. Vervolgens laat de verkoop van producten in bulk toe om zichtbaar om te gaan met een minimum aan verpakking, dit alles voor een beter respect voor het milieu.
Ook bevindt The Barn zich op 20 meter van een tramhalte, wat zorgt voor een gegarandeerde bereikbaarheid met het openbaar vervoer. De initiatiefnemers achter The Barn zorgen eveneens voor een overdekte parking voor zo’n tiental voertuigen. Zo kunnen de zwaarst geladen klanten hun boodschappen in alle rust in hun koffers deponeren. Tenslotte wordt er op termijn ook een thuisleveringsdienst voorzien.
Eén enkele, maar wel de beste referentie
« U vindt geen enkel merk of logo buiten ‘The Barn’ aan de ingang van onze markt » vertelt Julien. In plaats van verschillende referenties aan te bieden en een concurrentie te creëren tussen hen, hanteren de twee ondernemers een strenge selectie, om voor elke voeding- of drankcategorie in hun kraam niets anders aan te bieden dan hetgeen dat het beste bij hun waarden past.
« Een veertigtal soorten groenten en fruit, van groene selderij tot rucola, van venkel tot witte kool, of van Roma tomaten tot pompoen, worden geleverd door de jonge bio-producent, Maxime, die sinds kort een duurzame productie heeft op één hectare landbouwgrond, in Chaumont-Gistoux. Hij deelt voor 100% onze visie van duurzame landbouw, wij zijn fier om hem op onze manier te kunnen helpen en hem kennis te laten maken met het grote, stedelijke publiek», vervolgt Quentin. Groenten en fruit maar ook melkproducten, olie, olijven en kruiden, producten van een artisanale bakker, dranken, gevogelte en vleeswaren alsook droge producten maken deel uit van het aangeboden assortiment en zijn vanzelfsprekend afkomstig van producenten die op dezelfde golflengte staan als The Barn.