Vignobles & Signatures is een club, een samenwerkingsverband van mannen en vrouwen uit de Franse wijngaarden, die 19 familiebedrijven vertegenwoordigt die wijnen en gedistilleerde dranken van topkwaliteit produceren. De Club Vignobles & Signatures werd in 1984 opgericht op initiatief van Jean-François Janoueix, uiteraard in Vinexpo, een plaats voor ontmoetingen, vriendschappelijke uitwisselingen en gelegenheden die de wijnbouwers toelaten elkaars openheid en complementariteit te waarderen. Het bracht meteen 8 toonaangevende wijnbouwers uit evenveel grote benamingen bij elkaar.
In de bovenzalen van restaurant Aux Armes de Bruxelles zorgden de leden van Vignobles & Signatures voor een absolute Belgische primeur. Elk van hen kreeg in perfect covid-proef omstandigheden de kans om enkele van hun belangrijkste wijnen aan een zeer breed maar vooral geïnteresseerd publiek voor te stellen, manifestatie die we de komende dagen verder toelichten.
Vandaag vertegenwoordigt de Club een van de belangrijkste economische krachten in de Franse wijnindustrie, met 1.900 hectare wijnstokken, 12.000.000 flessen, 410 werknemers en een omzet van 86.000.000 euro, familiebedrijven die leiders zijn in hun benamingen. Liefde en passie voor de wijnbouw is de drijfveer die hen samenbrengt.
De geschiedenis van wijnbouw die in talrijke gevallen, meerdere generaties teruggaat, wordt weerspiegeld in de wijnen van elk van hen, een traditie die wordt gedragen door het familiebedrijf, een extra troef voor de kwaliteit van een wijn.
Vignobles & Signatures is: het onmiskenbare succes van een vereniging die gebaseerd is op solidariteit tussen wijnbouwers en de liefde voor een goed uitgevoerd werk. Een ethiek die van nature wordt overgenomen door de nieuwe generaties, die al in sommige bedrijven zijn geïntegreerd.
Vignobles & Signatures is: een doelstelling van uitwisselingen zoals technieken en know how, van promotiemiddelen zo hebben ze op tal van (vak)beurzen een gezamenlijke stand.
Getuigenissen: – Met Vignobles & Signatures kunnen we onze zorgen, onze visies delen, en dit delen leidt tot een breder en sneller bewustzijn van problemen en oplossingen” (Philippe Blanck) … – “Samen groeien we elke dag een beetje meer” (Jean-Paul Durup). – “de gezamenlijke acties van de Club hebben ons de mogelijkheid geboden om de aanwezigheid van het merk Drappier in de beste traditionele netwerken te ontwikkelen” (Michel Drappier).
Een aantal van deze bedrijven zijn reeds aanwezig op de Belgische markt. Met een nieuwe actie willen ze hun Belgisch aandeel verruimen. In het vooruitzicht van de komende eindejaarsfeesten belichten we de komende dagen elk van deze eigendommen.