Vin du Jardin … een nieuw en innoverend niet-alcoholisch alternatief voor wijnen en aperitief

Iedereen die om diverse redenen geen alcohol wil of mag drinken, en die graag gezellig tête-à-tête of in groep geniet op restaurant of bistro, heeft recht op aangepaste drank bij zijn maaltijd of diner. Maar mag het ook nog even lekker, krachtig en foodpairend zijn?

Dat was het uitgangspunt van Patrick Tavernier & Sophie Tobback om ‘Vin du Jardin’ te lanceren. Zelf gaan ze graag op restaurant maar ze constateerden proefondervindelijk dat de niet-alcoholische dranken op de kaart, zelfs van toprestaurants, niet krachtig of zuur genoeg zijn van smaak, laat staan in harmonie met de gerechten.

Puur natuur én krachtig

Patrick Tavernier is van opleiding industrieel ingenieur landbouw maar in hart en professie chef-kok van Bistro & Bar De Glazen Toren te Affligem. Gezegend met getrainde smaakpapillen experimenteerde hij 6 maanden lang met honderden meng- en smaaksessies om tot perfect aangepaste niet-alcoholische dranken te komen die absoluut foodpairend zijn.

Zijn dranken zijn alvast gemaakt op basis van fruitsappen en pure, natuurlijke ingrediënten en kruiden, zonder bewaarmiddelen, gluten of toegevoegde suikers. In een eerste fase lanceert Vin du Jardin als merknaam drie smaakversies. Als alternatief voor aperitief is er ‘Vie en Rose’, vol passionele aroma’s met een diepe smaak van frisse kruiden zoals gember en basilicum. Als alternatief voor rode wijn is er ‘Bord de l’Eau’, met een krachtige volle smaak van rode vruchten en een lange afdronk. Als alternatief voor witte wijn is er ‘Pomme Padour’, met een subtiele aanzet van rijpe appel en energieke afdronk van frisse zuren door citroengras. Telkens gaat het om een krachtige smaak. Vin du Jardin wordt altijd koud geserveerd in een wijnglas en wordt met dezelfde perfectie en zorg geschonken als een goede wijn.

Een nieuwe bistro- en restaurantbeleving

Zal Vin du Jardin de mentale bistro- en restaurantbeleving anno 2017 beïnvloeden? Sophie Tobback, huisarts en meewerkende echtgenote van Patrick Tavernier zegt hierover: “In onze met-alcohol-doordrenkte-maatschappij kan gastronomisch drinken nu ook zonder alcohol, voor zwangere vrouwen, voor de-BOB-van-dienst, of voor mensen die gewoon minder of geen alcohol willen drinken. We brengen geen medische boodschap, je wordt niet gezonder door Vin du Jardin, en het heeft ook geen geneeskrachtige magie. Alleen drink je nu geen alcohol maar een alternatief met krachtige smaak, in harmonie met je gekozen gerecht.”

De gastronomische beleving en de tafelgezelligheid krijgt een meerwaarde, zeker als je in groep eet of dineert. Er speelt immers ook een psychologische factor. Vin de Jardin wordt geserveerd in een wijnglas, en aan de kleur merk je nauwelijks het verschil met een gewone wijn of aperitief. Je hoeft je voor niemand nog te ‘verantwoorden’ en er is geen sprake (meer) van sociale druk. “Wie weet, wordt het zelfs nog hip en trendy om Vin du Jardin te drinken”, aldus Patrick & Sophie.

Nieuwe impuls voor de horeca

Vin du Jardin is meteen ook een ideale incentive voor restaurateurs die een menu met niet-alcoholisch aangepaste dranken willen aanbieden en die op die manier hun omzet kunnen verhogen. “We zijn ervan overtuigd dat als er aangepaste dranken zijn, mensen ook veel liever én meer naar restaurants en bistro’s zullen gaan”, zegt Patrick. Vin du Jardin profileert zich dus tegelijk ook als een innoverend product voor de belaagde horeca in Vlaanderen.

Marktpositionering en distributie

Vin du Jardin wordt dus in een eerste fase op de markt gelanceerd in drie smaakversies en dit als alternatief voor aperitief, als alternatief voor rode en witte wijn. ‘Vin du Jardin’ is daarbij de merknaam voor een serie van niet-alcoholische dranken en als nieuw streekproduct uit het Pajottenland. Er wordt gestart met Pomme Padour, Bord de L’Eau en Vie en Rose. Er wachten inmiddels nog smaakversies die in een volgende fase zullen gecommercialiseerd worden.

De initiatiefnemers zijn alvast ambitieus, starten in Vlaanderen, maar lonken ook al naar het buitenland. “Er is een internationaal potentieel want we creëren geen vraag, we voldoen alleen aan de vraag.” Anderzijds willen ze bewust kleinschalig blijven. De productie gebeurt volledig artisanaal en intern. Zo gebeurt het mixen, pasteuriseren en afvullen van de flessen in een nevenruimte van Bistro De Glazen Toren met zowel het laboratorium als de productie-unit. Vin du Jardin wordt bewust niet verdeeld via de grote warenhuisketens maar via diverse distributiepunten zoals delicatessenwinkels, de betere drankenhandel, winkels met streekproducten, traiteurs, concept stores en lifestylewinkels. Het plan is om ook aan horecagroothandels te leveren, die behalve de 75cl fles ook 20cl kleine flesjes zullen kunnen inkopen. Bij het creëren van Vin du Jardin realiseerden Patrick & Sophie zich dat het tevens een uitermate geschikt geschenk kan zijn voor mensen die niet graag alcohol drinken. Ook het maken van variaties onder eigen naam of onder private labeling behoort tot de toekomstplannen.

De Vin du Jardin-flessen worden geprijsd aan 9,5 euro bij individuele aankoop door de consument. Een glas in restaurant of bistro wordt geadviseerd aan dezelfde prijs van een goed glas wijn waardoor het ook gelinkt wordt aan hetzelfde luxe-imago.

Praktische info: www.vindujardin.be (met lijst van 32 regionale distributiepunten), info@vindujardin.be, 0477/91.03.09.