Week van de korte keten

Van boerin Mieke tot Noyen – Lekker van bij ons toont de kortste weg naar LOKAAL KWALITEITSVLEES

Het onderwerp is brandend actueel. De bewustmaking van de consument om voor lokaal, eerlijk geproduceerd en duurzaam vlees te kiezen, komt in een stroomversnelling terecht. Het is een van de hoofdpijlers van Lekker van bij ons en erg goed nieuws voor varkenshoedster Mieke Verniest (Munkzwalm) en vleeswarenspecialist Johan Noyen (Gent), die zich al jaren actief inzetten om het beste varkensvlees op het bord van Vlaamse gezinnen te brengen.

Het culinaire platform Lekker van bij ons, dat deel uitmaakt van VLAM, draagt de pijlers lokaal, vakmanschap en smaak hoog in het vaandel. Het zijn waarden die duidelijk terug te vinden zijn bij boerin Mieke en ambachtelijk vleeswarenspecialist Johan Noyen. De drie partijen focusten vandaag tijdens het Smaakevent samen op herkomst, vakmanschap en smaak en brachten de weg die het varken aflegt tot op het bord iets dichterbij.

De negen schakels van een korte en krachtige keten

Het is een samenwerking die berust op wederzijds vertrouwen en een aantal eenvoudige, maar fundamentele principes, die, zoals de schakels van een keten, stevig aan elkaar hangen:     Mieke Verniest kweekt de dieren met liefde en behandelt ze met respect. – De biggen worden in de Zwalmbeekhoeve geboren en blijven er hun hele leven. – Hierdoor ervaren de dieren minder stress, wat de voedselveiligheid bevordert. – De varkenshoudster evalueert voortdurend hoe zij het dierenwelzijn kan bevorderen met behulp van onder andere behuizing, verlichting, verluchting, …. – 100% van het voeder voor de varkens, onder andere maïs en wintertarwe, is van plantaardige oorsprong en de helft ervan teelt Mieke Verniest zelf op de boerderij. – Daarnaast worden ook reststromen uit de landbouw in de streek verwerkt, zoals melkwei en draf. – De varkens van boerin Mieke die slachtrijp zijn, verwerkt Johan Noyen in zijn ateliers van kop tot staart. Niets gaat verloren. – De bewuste keuze voor een duurzame, lokale aanpak van Mieke en Johan verkort de productieketen waar mogelijk. Elke schakel bevindt zich binnen een straal van 75 km van het atelier van Johan Noyen in Evergem. – Duurzaamheid betekent ook dat aan elke betrokken partij een correcte prijs wordt aangerekend.

Vier generaties en een toekomstvisie

Het succesverhaal van Noyen begon toen Julien Noyen, een West-Vlaamse boerenzoon uit Alveringem, in 1914 naar Gent trok om er in het slachthuis te gaan werken. Na de oorlog nam hij de Boucherie du Nord over in de Noordstraat. Hij wilde er de beste beenhouwerij van Gent van maken. “Ons beroep is veelzijdiger en misschien ook creatiever geworden, maar waarden als traditie en kwaliteit zijn dezelfde gebleven,” verklaart Johan Noyen, die samen met zijn broer Peter vandaag aan het hoofd staat van het bedrijf dat ondertussen 36 mensen in dienst heeft. Johan heeft zelf een zoon, zijn broer twee, en de nieuwe generatie staat al klaar om het slagersvak over te nemen en werkt al actief mee in het bedrijf.“Wij willen hen in de toekomst een bedrijf overdragen dat mee is met zijn tijd, dat kwaliteitsvlees blijft bieden op een verantwoorde manier en waar de consument ook plezier aan beleeft”.

Liliane Driesen, woordvoerder van Lekker van bij ons licht verder toe: “We willen consumenten graag bewuster maken van het belang van producten van bij ons. Het is goed dat ze stil staan bij de herkomst van het voedsel dat ze kopen. We willen hen aanmoedigen om voor kwaliteitsvolle en nutritioneel hoogwaardige producten te kiezen. Vlees van bij ons is daarbij een goede keuze.“

Wim Ballieu, kind aan huis bij Noyen én Mieke is een ambassadeur van lokaal varkensvlees. Het vlees van alle gehaktballen die in Wims bekende restaurants voorgeschoteld worden, zijn geproduceerd bij Noyen. “Korte keten is veel minder ingewikkeld dan het lijkt. Teruggaan naar de basis van de ingrediënten. Zo eenvoudig is het. Wat mij betreft zou een boerderijbezoek een verplichte uitstap moeten zijn voor iedereen, ook kinderen. Het is belangrijk dat we iedereen kunnen tonen en leren waar het vlees op ons bord vandaan komt. Zo krijgen we opnieuw meer respect voor onze landbouw en onze voeding.” aldus de foodie.

Foodtrends anno 2019

Alles start met een goed én echt verhaal. Met de trend “based on a true story” benadrukt Wim het belang van een authentiek en geloofwaardig verhaal. Consumenten zijn oprecht op zoek naar het achterliggende verhaal én de mensen achter het product dat ze kopen.

Naadloos leidt deze trend tot bij de tweede trend nl. food ethics. Voedingsethiek is in 2019 meer dan een trend. Het is een hele agenda. Meer en meer mensen willen weten waar hun eten vandaan komt. Niet enkel van welke plant of welk dier maar bijvoorbeeld ook van welke boer en wat de verschillende schakels zijn van producent tot consument. Blockchaintechnologie dus. Eens je daar ethisch mee omgaat, is het veel eenvoudiger om te kiezen voor iets dat bij ons verkrijgbaar is in plaats van voor een uitheemse avocado te gaan bijvoorbeeld.

Natuurlijk helpt de digitalisering ook een handje. Digital food is daarom de derde trend. Net zoals er bewegingsapps bestaan die ons wijzen op onze dagelijkse 10 000 stappen helpen educatieve voedingsapplicaties ons om na te gaan wat we eten en wat we op nutritioneel gebied en meer bepaald qua mineralen en vitaminen opnemen. Een duwtje in de rug om ons bewust om te laten gaan met voeding.

Ook de plant-based trend is al een tijdje aan zijn opmars bezig. Voor Wim een duidelijk bewijs dat veel mensen eigenlijk terug willen naar de oorsprong en zoeken naar een evenwicht en de juiste combinaties.

Daarnaast is voeding volgens foodie Wim Ballieu big food, big business. De realiteit is dat in de praktijk de grote merken blijven winnen van de kleine merken. Dit komt deels omdat er dankzij digitalisering steeds meer op ons afkomt, meer informatie, een groter aanbod, meer keuze maar dus ook meer keuzestress. Mensen grijpen graag terug naar wat ze kennen en blijven daarom vaak trouw aan de grotere merken. Een fenomeen dat versterkt wordt door de trend convenience. Meer en meer staan gemak én de snelheid waarmee ze bediend worden voorop. Quasi altijd en overal kunnen consumenten voeding verkrijgen. Een trend die bijdraagt tot de opkomst van clockless eating. Ons klassieke model van ontbijt, lunch, diner en één warme maaltijd per dag is compleet achterhaald. In de praktijk betekent dit dat veel restaurants ervoor kiezen om bijvoorbeeld van 10u tot 22u open te zijn met een non-stop open kitchen. Dat brengt natuurlijk ook met zich mee dat in retail andere en kleinere porties gelden. Een hele dag door aan grazing doen heet dat, zoals koeien een hele dag door grazen en continu kleine porties verorberen.

Al deze ontwikkelingen versterken ook de trend new commerce en verzekeren een geheel nieuwe winkelbeleving. De handel in eten is compleet geïnnoveerd. Alles loopt in elkaar over en zorgt ervoor dat waardebepaling en handel op een andere manier verloopt.

Ook op inspirationeel vlak beweegt er veel. Met the new next focust Wim op het feit dat we vandaag de dag inspiratie vinden in een totaal andere groep van mensen en merken dan vroeger. Het is niet langer de klassieke Franse gastronomie die aan de top staat. Activisten, kunstenaars of bijvoorbeeld de Israëlische keuken zijn de volgende inspiratoren en zwaaien mee de plak.

Tot slot sluit Wim zijn analyse graag af met street credibility. Zelf houdt Wim zijn ogen continu open op straat. Wat er op straat gebeurt, geeft steeds een goede representatie van wat er leeft. Tegelijkertijd is het fascinerend te zien dat het niet bij te houden valt. De trends en tendensen zijn zo vluchtig dat ze erg moeilijk te capteren vallen.