De eerste initiatieven om Bodegas Riojanas in het ontluikende wijntoerisme te integreren werden ruim 15 jaar geleden genomen. Ondertussen zijn de honderd jaar oude faciliteiten van Bodegas Riojanas uitgegroeid tot een aantrekkelijk onderdeel van de activiteiten met ruime publieke belangstelling.
De oorspronkelijke wijnmakerij uit 1980 werd gerestaureerd en heringericht. Het oude pakhuis werd getransformeerd in een zaal voor zakelijke en culturele evenementen waar diverse activiteiten kunnen worden georganiseerd zoals tentoonstellingen, concerten en conferenties. Deze activiteiten kaderen perfect in de strategie om de directe relaties met de consument te bevorderen en te intensifiëren.
Recent kreeg het wijntoerisme een nieuwe impuls door implementatie van een aantal diensten die ook de individuele consument aanspreken. Er is duidelijk een groeiende vraag van veel consumenten die zich aangetrokken voelen tot de wereld van de wijn om een blik achter de schermen van het wijnbedrijf te krijgen. In het nieuwe project zitten wijntours en wijnproeverijen die al dan niet worden gekoppeld aan andere iniatieven zoals schilderkunst, muziek, tentoonstellingen en educatieve activiteiten. Tijdens de wijntours leren de bezoekers hoe wijn wordt gemaakt en krijgen ze een introductie in de principes van het ouderen van de wijn. Het geeft hen ook de gelegenheid om de meest recente wijnjaren te proeven initiatief dat wordt ondersteund door een pairing van typische Rioja voedingsproducten.
De renovaties werden afgerond met de opening van een wijnwinkel in 2015 en de creatie van een ‘Wine Sensations Room’ in 2016. Dit educatief project begeleidt de bezoekers en wijnliefhebbers op een eenvoudige, leuke en interactieve manier in de oude wijncultuur en biedt hen de kans om tijdens een zintuiglijke reis de meest typische elementen van de wijnwereld te ontdekken. Tegelijk ervaren ze de gevoelens en emoties die bij het wijnmaken aan de oppervlakte komen en brengen ze respect op voor de wijn als een uniek product.
De moderne architectuur van Bodegas Viore, ingehuldigd in 2016, combineert de volledige functionaliteit van de wijnmakerij met de ontwikkeling van het wijntoerisme dat ook in Rueda wijngebied een groeiende belangstelling kent. De nieuwe wijnmakerij, die meer dan € 4.000.000 kostte, staat op een twee hectare groot terrein aan de rand van Rueda. Op een totale oppervlakte van 2.500m² beschikt men over hyper moderne vinificatie apparatuur. Het wijnhuis zal voornamelijk Verdejo druiven verwerken en beoogt een productie van ruim 7000.000 flessen per jaar. Bodegas Viore ‘de smaak van de vreugde van het leven’ is bedoeld om de notie van een frisse, dynamische, fun product, een eigen wijnstijl mee te geven aan een jonge generatie consumenten die houden van het leven, reizen, sport, cultuur, muziek en de natuur, een generatie die zich aansluit bij de wijncultuur en op zoek is naar de ‘klassieke’ ervaringen van dit uniek product.