Zestien streetfood restaurants, een microbrouwerij, een biochocolatier samen op een unieke plek: de lokettenzaal van de voormalige bank van de Algemene Spaar- en Lijfrentekas (ASLK). Da’s WOLF in een notendop.
Waarom WOLF? Een legende wil dat ooit, ergens in de 18e eeuw, de wolven uit het Zoniënwoud in deze buurt kwamen rondhangen en wat drinken, en de straat daarom de naam Wolvengracht kreeg. Een legende dus – wellicht klopt ze niet – maar ze kwam ons goed uit.
WOLF lokt en verwelkomt nu eerder een roedel foodies op zoek naar een nieuwe culinaire ervaring. Mensen die eens wat anders willen: proeven van authenticiteit, kwaliteitsvolle producten en de passie van de ambachtslieden. Gedreven door de wil om zich anders te voeden, met eerlijk, verantwoord en verrassend voedsel. De unieke setting en sfeer is een heerlijk extraatje. WOLF is ook een beetje de terugkeer van de natuur naar het hart van de stad.
In 1943 tekende architect Alfred Chambon de uitbreiding van het gebouw van wat ooit de ASLK was – de Algemene Spaar- en Lijfrentekas – met onder meer de een lokettenzaal. Opmerkelijk is dat de bouw toen bemoeilijkt werd door de vochtige grond op die plek en in de buurt, wat voor vertragingen zorgde. De straat om de hoek heet ook niet toevallig de Broekstraat (broek = moeras). WOLF is de eerste, echte foodmarkethal in het centrum van Brussel.
Ontwerper Lionel Jadot en het designbureau NCBAHM zorgden voor de herinrichting en aankleding van deze uitzonderlijke plek in hartje Brussel – het Muntplein en de Nieuwstraat liggen op amper een boogscheut. Lionel en co hergebruikten zoveel mogelijk gedemonteerde elementen van het oorspronkelijk gebouw om WOLF vorm te geven. Onderdelen van de verschillende loketten, oude bureaus, bekleding… komen bv. terug in lampen, verlichtingsarmaturen e.d. In de kelders vond Lionel bakken met glasplaten van Val Saint Lambert terug en hij verwerkte die maar al te graag in de lampen van de hoofdbar. De marmeren voorkanten van de loketten vind je terug in de hoofdbar en de koperen sierlijsten van dezelfde loketten, werden de lampen van de chillzone. Ook de naamborden kwamen in de chillzone terecht.
Lionel Jadot & co toverden de lokettenzaal helemaal om. Lionel Jadot is een fenomeen: designer, beeldhouwer, filmmaker, lasser, mechanicus, interieurarchitect. Lionel is dit alles en nog veel meer. Een ‘maker’, een ‘doener en een durver’, een creatieveling die voorwerpen ombouwt, omtovert, herstelt en een nieuw leven influistert. Hij werkt over de hele wereld en heeft intussen twee boeken en een tentoonstelling in le Grand Hornu op zijn naam. Lionel Jadot tekende overigens ook het logo van WOLF.
WOLF biedt een wereldreis met maar liefst zestien verschillende keukens met bv. sushi, oesters, ambachtelijk bereide pasta, Syrische specialiteiten, Thais, vegan… Een markttafel waar de kok dagelijks twee suggesties aanbiedt, vers van de biomarkt, naast hem. Voor elk wat wils, voor klein en groot. Voor elk wat lekkers, voor het hele gezin of voor vrienden op stap. En twee sterrenchefs die ook hun liefde en smaak voor streetfood komen tonen.
The Food Hub, Wolf’s biomarkt, biedt een ruime selectie bioproducten in bulk. En vooral, het wil een volledige, sociale, ecologische en economisch duurzame voedselketen uitbouwen. Opmerkelijk bij The Food Hub is de transparantie van de prijzen: de labels geven duidelijk aan wat de producenten krijgen, de btw, de prijs van het transport en het deel van The Food Hub. The Food Hub steunt op de samenwerking met Belgische en Europese boeren, die de regeneratieve (en dus niet alleen biologische) landbouw bedrijven met doorgedreven sociaaleconomische en milieudoelstellingen. The Food Hub staat voor een transparante en dynamische voedseleconomie, gebaseerd op de principes van eerlijke handel. The Food Hub werkt samen met het Atelier Groot Eiland in Molenbeek dat mensen die het behoorlijk moeilijk hebben op de gewone arbeidsmarkt, echte kansen geeft.
Thierry Noessen is een door en door gepassioneerd man. Door het leven, door cacao en door het ambacht van het chocolademaken. Hij is één van de pioniers van 100% biologische chocolade. Hij houdt dan ook voortdurend contact met de cacaoproducenten. Hij volgt ethisch verantwoorde praktijken op de voet en ondersteunt de cacaoboeren en hun gemeenschap. Hij moedigt de duurzame cultuur aan, met een geoptimaliseerd waterbeheer en het verbod van genetisch gemodificeerde gewassen. Bij WOLF is het ‘From bean to bar’. Van de cacaoboon tot de mond. Aroma’s die zich samenballen in uitzonderlijk chocolades. Pure chocolade en pure verleiding!
NIEUW! WOLF ontwikkelde zijn eigen app om te bestellen. Die WOLF-app is gratis beschikbaar via Apple Store en Google Play. Wie niet happig is voor de app, scant gewoon een QR-code in en kan meteen door alle gerechten van de diverse restaurants te bladeren. De klant bestelt in 3 klikken en eet ter plekke of neemt haar of zijn lekkers mee, of laat leveren op kantoor of thuis. Natuurlijk kan je ook gewoon aan de stands bestellen. WOLF heeft ook een eigen bezorgdienst, die de koeriers een juiste prijs betaalt. In een eerste fase levert WOLF enkel binnen een straal van 2,2 km.
Practicals : WOLF – 50 Wolvengracht – 1000 Brussels – OPEN > 7/7 – 365/365 www.WOLF.brussels