Gloednieuw festival inspireert en informeert duizenden Belgen over wat vandaag op ons bord ligt, waar dat vandaan komt en hoe onze voedingsgewoonten er morgen uit zullen zien . Delhaize, die als retailer volop inzet op evenwichtig en duurzaam eten, is drijvende kracht achter het event
Tijdens het weekend van 20 en 21 april vindt voor de allereerste keer Wonderfood Adventure plaats. Tijdens dit foodfestival, waar je binnenwandelt in een gigantische én levensechte keuken, ontdekken bezoekers op een speelse, educatieve en interactieve waar ons eten vandaan komt, hoe en welke producenten tot het uiterste gaan om op een verantwoorde manier voedsel te produceren en welk eten er morgen op ons bord ligt. Delhaize is de drijvende kracht achter het festival en wil zoveel groot en klein inspireren en informeren over hoe we verantwoord kunnen eten, nu en in de toekomst. Tickets zijn vanaf vandaag te koop via www.wonderfood.be.
Verantwoord eten, vandaag en in de toekomst
Wonderfood Adventure is een nationaal event, waar amusement en educatie hand in hand gaan. Het festival heeft een aantal belangrijke doelen voor ogen: groot en klein een onvergetelijke ervaring bezorgen, in de vorm van een leuke, leerrijke en inspirerende dag. Tegelijk wil het ook zoveel mogelijk mensen iets bijbrengen over onderwerpen zoals het eten dat vandaag op hun bord ligt, waar het vandaan komt en welke bewuste keuzes ze zelf kunnen maken om verantwoorder te eten. “Gezinnen met (kleine) kinderen, koppels, vriendengroepen, … kortom iedereen die geïnteresseerd is in wat er op zijn of haar bord ligt en die een leuke dag wil doorbrengen, zal aan zijn trekken komen op het festival”, klinkt het bij Delhaize. Bekende koppen en food experten zoals Pascale Naessens, Average Rob, David Martin, Emna Everard, Morane Goessens, Lionel Rigolet, … zetten mee hun schouders onder het festival. Ze geven verrassende inzichten over de verschillende aspecten van voeding, begeleiden interactieve workshops voor kinderen en geven interessante talks. “Het festival kan eigenlijk beschouwd worden als een community waar specialisten, chefs, content creators, entertainers én consumenten samenkomen met allemaal hetzelfde doel voor ogen: hun passie voor wat we eten delen en bewijzen dat we van ‘beter eten’ een dagelijkse gewoonte kunnen maken”. Bij verschillende standen kan er beleefd en geproefd worden.
Delhaize als drijvende kracht
Delhaize, met als missie om evenwichtig en verantwoord eten toegankelijk te maken voor iedereen, is de drijvende kracht achter dit gloednieuwe foodfestival. Omdat ongekend vaak onbemind is, wil het met dit festival consumenten vooral informeren en inspireren over wat we vandaag eten, waar dat eten vandaan komt en hoe onze voedingsgewoonten er morgen uit zullen zien. De toekomst van voedsel bepalen we immers vandaag, en dat is een werk van alle actoren in de voedingsketen. “We zijn ervan overtuigd dat we als retailer een belangrijke rol kunnen spelen in de keuzes die mensen maken en de impact die ze hebben op de omgeving. Het is ook onze verantwoordelijkheid om mensen goed te informeren en vooral te inspireren – op een positieve manier en zonder met de vinger te wijzen – over hoe zij er zelf voor kunnen zorgen dat ze beter gaan leven en zorg kunnen dragen voor de omgeving”, aldus Delhaize. Delhaize is vereerd om hun verse producten van hun coöperatieven en lokale leveranciers in de kijker te mogen zetten, evenals een reeks lokale partners zoals Foodmaker, Tour/Toer, De Trog en Meurisse. Dit evenement heeft ook andere sponsors zoals Nestlé, Alpro, Eggo, enz.
Een gigantische keuken en vijf verschillende themawerelden
Bezoekers worden verwelkomd in een gigantische keuken van wel 11.000 m2 groot, in Paleis 3 van Brussels Expo. En daar begint ook het avontuur. Bij het keukeneiland, dat je kan vergelijken met een grote foodmarkt, kunnen heerlijke, innovatieve, gezonde en duurzame gerechten geproefd worden. In de vijf grote themaonderdelen van de keuken – de koelkast, de voorraadkast, de tuin, de oven en de vuilnisbak – worden bezoekers ondergedompeld en kunnen workshops en lezingen gevolgd worden. Op het hoofdpodium kan je geanimeerde debatten en lezingen over voedsel bijwonen, gepresenteerd door experts, gerenommeerde chef-koks en content creators. Zo wordt deze mainstage een geweldige plek om ideeën uit te wisselen en meer te weten te komen over de uitdagingen waar voedsel in de toekomst voor staat.
Wonderfood is ook een leuke speurtocht, een XXL-schattenjacht die deelnemers door de verschillende themawerelden leidt. Door raadsels op te lossen en verborgen aanwijzingen te ontdekken, kunnen jonge ontdekkingsreizigers en hun families muntjes verzamelen, die ze kunnen inruilen voor een gepersonaliseerde goodiebag met de producten die in de universums worden voorgesteld, ter waarde van 25 euro. De verdiende muntjes kunnen ingeruild worden door “Super Plus Advantage”-punten op hun Delhaize-kaart.
Wonderfood Adventure – praktische info
De allereerste editie van het Wonderfood Adventure vindt plaats in Paleis 3 op de Heizel in Brussel, op zaterdag 20 en zondag 21 april 2024. Tickets kosten 12,5 euro per persoon en zijn gratis voor kinderen onder 12 jaar. Ze kunnen vanaf vandaag geboekt worden via www.wonderfood.be.