De eerste Eurofoodart triënnale loopt ten einde

 

Lokale knowhow en terroir dankzij een succesvolle Europese campagne van drie jaar in de spotlights gezet.

De campagne Eurofoodart 1 loopt na 3 jaar ten einde. De campagne werd medegefinancierd door de Europese Unie en had tot doel de Europese knowhow te promoten via producten met een beschermde oorsprongsbenaming (BOB) of een beschermde geografische aanduiding (BGA) in België, Frankrijk en Italië. Niet minder dan 11 Waalse BOB’s en BGA’s waren van de partij! Lokale wijnen, kazen, vleeswaren, escavèche, pâté en aardappelen werden in alle drie landen in de kijker gezet. In België kreeg de campagne een budget van 1.072.500 euro over drie jaar om deze onschatbare Waalse knowhow te ondersteunen en zo meer dan 2,5 miljoen consumenten en meer dan 100.000 professionals uit de gastronomie te bereiken.

De Eurofoodart 1 campagne was bedoeld om mensen eraan te herinneren dat BOB en BGA benamingen meer zijn dan alleen lokale producten. Het zijn vooral stukjes geschiedenis, een getuigenis van de toewijding van hun producenten en een uitnodiging om de rijke gebieden en tradities te ontdekken die het culinaire erfgoed van hun regio van herkomst hebben gevormd. Terwijl Pruneaux d’Agen BGA (Frankrijk) en Prosciutto di Carpegna BOB (Italië) tot de bekendste behoren, mag België, en Wallonië in het bijzonder, trots zijn op een aantal labels van ons culinaire erfgoed, waarvan sommige al eeuwenlang bekend zijn.

5 BOB’s: zoete of gezouten Ardense roomboter en Hervekaas (beide meer dan 8 eeuwen oud), Vin des Côtes de Sambre et Meuse, Crémant de Wallonie en Vin Mousseux de Qualité de Wallonie

6 BGA’s: Ardense ham, Pâté gaumais, Vin de Pays des Jardins de Wallonie, Plate uit Florenville, Saucisson, Collier en Pipe d’Ardenne en Escavèche uit Chimay.

BOB- en BGA-labels, garanties voor kwaliteit en authenticiteit

BOB- en BGA-labels zijn officiële acroniemen, erkend en beschermd door de Europese Unie, die certificeren dat producenten voldoen aan optimale kwaliteitsnormen en nauw verbonden zijn met de regio van herkomst.

De BOB garandeert dat alle stadia van de productie, verwerking en bereiding van het product voldoen aan strenge specificaties en plaatsvinden in een strikt afgebakend geografisch gebied.

De BGA, aan de andere kant, certificeert dat het product zijn wortels heeft in het lokale gebied, waarbij ten minste één van de productie-, verwerkings- of bereidingsfasen plaatsvindt in het geografische gebied van herkomst.

De samensteller van deze promotiecampagne is als enige verantwoordelijk voor de inhoud ervan. De Europese Commissie en het Europees Uitvoerend Agentschap onderzoek (REA) aanvaarden geen aansprakelijkheid voor het gebruik dat kan worden gemaakt van de informatie die het campagnemateriaal bevat.