Carrefour: recycleerbare verpakking van huismerken

Carrefour is met 98% recycleerbare verpakking van huismerken goed op weg naar ambitie van 100% in 2025

 

In het kader van Mei Plasticvrij brengt Carrefour het plasticgebruik in haar verpakkingen in kaart. In 2023 vermeed de supermarktketen zo’n 661 ton plastic en ongeveer 97 ton andere materialen. Samen goed voor 758 ton. Die dalende trend zet zich al vele jaren door. Sinds 2017 is het verpakkingsmateriaal met ruim 3.900 ton verminderd, daarvan bestond driekwart uit wegwerpplastic. Met haar ‘Act for food’-programma pakt Carrefour deze verduurzaming structureel aan.

“Als supermarktketen hebben we een belangrijke rol in de verduurzaming van verpakkingsmaterialen. Die verantwoordelijkheid nemen we serieus en structureel op. Voor onze Carrefour-huismerken, bijvoorbeeld, streven we naar 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2025. Vandaag is dat al voor 98% het geval.” Geoffroy Gersdorff, CEO van Carrefour België.

Verpakkingsmateriaal in dalende lijn van 2017 tot nu

Sinds 2017 is het verpakkingsmateriaal met meer dan 3.900 ton gedaald, waarvan driekwart wegwerpplastic. Momenteel is 98% van de Carrefour-producten verpakt in recycleerbaar materiaal, in 2025 moet dat naar 100%.

De jarenlange daling komt er na tal van acties, grote en kleine. In 2022 leverde de aanpassing van 300 verpakkingen ongeveer 120 ton beter recycleerbare verpakkingen op. Een recent initiatief is de vernieuwde, 100% recycleerbare verpakking voor gehakt die 16 ton plastic per jaar zal besparen. En door plastic wegwerpboodschappenzakken te weren, wordt ongeveer 500 ton plastic per jaar vermeden.

In 2023 verkocht Carrefour al enkele taarten en gebak niet langer in een plastic maar in een kartonnen taartdoos. Dit jaar wordt de patisserierayon nog verder aangepakt. Daarnaast stimuleert de retailer volop leveranciers om gerecycleerd verpakkingsmateriaal te gebruiken. Carrefour zal tot slot nog meer inzetten op de ontwikkeling van recycleerbare verpakkingen voor wat nu nog niet-recycleerbaar is.

‘Act for food’ in actie

Carrefour startte in 2018 het wereldwijde ‘Act for food’-programma om bij te dragen aan een duurzame voedseltransitie met een lagere ecologische voetafdruk. Drie acties sturen de verpakkingen van de Carrefour-producten: minder productverpakkingen, actief strijden tegen plastic en 100% recycleerbare verpakkingen in 2025.

Elke maand Mei Plasticvrij – en bijgevolg verpakkingsvrij – is vooralsnog onmogelijk voor een supermarktketen. Consumenten verwachten verse voeding en verpakkingen helpen om producten te transporteren, langer te bewaren en de versheid te garanderen. Zo wordt ook voedselverspilling tegengegaan