- De toeristische sector van Jamaica werkt eraan om de activiteiten zo snel mogelijk na de komst van orkaan Melissa op 28 oktober dit jaar weer op gang te brengen. RIU loopt voorop in dit herstelproces met de hotels die alweer klaar zijn voor bedrijfsvoering – • RIU heeft de afgelopen weken hard gewerkt aan twee prioriteiten: het bijstaan van haar medewerkers, zowel bij het vervullen van hun basisbehoeften als de wederopbouw van hun huizen, en het zo snel mogelijk weer op gang brengen van de bedrijfsvoering – • Hotel Riu Ocho Rios heeft niet hoeven sluiten, Riu Montego Bay is heropend en ook Riu Palace Jamaica opende de deuren.
RIU Hotels & Resorts is klaar om al haar zeven hotels in Jamaica voor het einde van het jaar te heropenen en loopt daarmee voorop in het herstelproces van de hotelbranche op deze vakantiebestemming. Het land richt zich volledig op het herstel van zijn belangrijkste bedrijfstak als beste manier om de crisis als gevolg van de orkaan Melissa te boven te komen. De heropening gaat gepaard met de terugkeer van chartervluchten vanuit belangrijke markten zoals Canada, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, dankzij de inzet voor het herstel van deze vakantiebestemming door Sunwing en TUI.
Alle zeven RIU-hotels in Jamaica staan klaar om hun activiteiten te hervatten en hun gasten te verwelkomen. Momenteel wordt de bedrijfsvoering in fasen hervat. Hotel Riu Ocho Rios, dat is gelegen in een van de minst door de storm getroffen gebieden, is open gebleven en heeft inmiddels al haar diensten weer hervat. Hotel Riu Montego Bay is op zondag 23 november weer open gegaan en hotel Riu Palace Jamaica doet dat vandaag, 24 november, waarmee het premium product in deze eerste fase van het herstel opnieuw wordt geïntroduceerd. Voor de overige vier accommodaties (Riu Reggae, Riu Negril, Riu Palace Tropical Bay en Riu Palace Aquarelle) zijn de voorlopige openingsdata gepland tussen 30 november en 15 december 2025.
Edmund Bartlett, de minister van Toerisme van Jamaica, feliciteerde de collega’s tijdens zijn bezoek aan het Riu Ocho Rios hotel. Het operationele en technische team van RIU is enkele dagen na de komst van Melissa gestart met de nodige schoonmaak- en herstelwerkzaamheden om ervoor te zorgen dat de hotels in recordtijd weer helemaal op orde zijn. De grootste uitdagingen waren het herstel van de water- en elektriciteitsvoorziening die gelukkig nu weer overal werkt.
RIU’s betrokkenheid bij Jamaica was in de eerste plaats gericht op haar medewerkers, in lijn met de Proudly Committed-strategie. Dit heeft zich vertaald in directe steun en herstel van de werkgelegenheid. De keten heeft een fonds van 1.000.000 dollar (USD) geactiveerd, waarvan 80% rechtstreeks aan het personeel is uitgekeerd. Deze steun omvat 570.000 dollar die specifiek bestemd is voor de levering van materialen voor de wederopbouw van de woningen van de medewerkers en 230.000 dollar voor noodhulppakketten met basisbenodigdheden. Daarnaast heeft het een renteloze kredietlijn van 1.300.000 USD beschikbaar gesteld om hen te helpen bij het beheer van de schade. De logistiek die nodig is om de essentiële hulppakketten voor te bereiden en te bezorgen, wordt verzorgd door de collega’s van de hotels.
De resterende 20% van het hulpfonds gaat naar de Jamaicaanse gemeenschap. In samenwerking met de Jamaica Basic School Foundation is 200.000 dollar aan humanitaire hulp gedoneerd om 1750 hulppakketten te leveren aan geïsoleerde gemeenschappen met beperkte hulpverlening. Daarnaast werkt RIU samen met de ngo World Central Kitchen (WCK) om dagelijks meer dan 7000 maaltijden te bereiden en uit te delen aan de getroffen gemeenschappen vanuit Negril en Montego Bay. Dit initiatief heeft een tweeledig doel: het verstrekken van één warme maaltijd per dag in de meest getroffen gebieden en het bieden van werk aan onze medewerkers terwijl de normale bedrijfsvoering weer op gang wordt gebracht.
De RIU-teams in Negril en Montego Bay zijn verantwoordelijk voor het bereiden van de maaltijden in samenwerking met World Central Kitchen. Het project ging op 6 november van start met 1.000 dagelijkse porties en staat vandaag op bijna 8.000.
Na 24 jaar aanwezigheid op deze bestemming heeft RIU in Jamaica zeven hotels in Negril, Montego Bay, Ocho Rios en Falmouth, met in totaal meer dan 4000 kamers en 4000 medewerkers. De recente opening van het Riu Palace Aquarelle vorig jaar is een duidelijk bewijs van de sterke betrokkenheid van de keten bij Jamaica, dat zijn positie verstevigt als een van de belangrijkste bestemmingen in het Caribisch gebied voor RIU.
Voor meer informatie:www.riu.com

