Bernard Massard: cuvée sélection brut

Ten huwelijk gevraagd? Maar net geslaagd voor een examen? Uw favoriete voetbalteam de overwinning in de extra tijd behaald? Jean-Claude Junker aan het hoofd van de Europese Commissie? Iedere overwinning, groot of klein, loont de moeite om gevierd te worden…met bubbels! Met de wijnen van Bernard Massard in huis worden de kleine dagelijkse successen onsterfelijk gemaakt, zo sprankelend en vrolijk mogelijk.

Bernard-Massard, de bekende wijnbouwer uit de Luxemburgse Moezelstreek en hofleverancier van het Groot Hertogdom Luxemburg,  voert een evenwichtsoefening  perfect uit: een merk dat al 90 jaar bestaat jong en dynamisch houden maar met respect voor de traditie die even vastgeworteld zit als een wijnstok.

Na de lancering van de  limited edition 100% Chardonnay in 2013, zilveren medaille op de Mondial van Brussel, was er een gouden medaille op het concours Crémants  de France 2014 voor de nieuwe cuvée Millésimée 2011. Bernard Massard ziet het nog grootser  voor de eindejaarsfeesten! Voor uw onvergetelijke momenten is het nu mogelijk om de onevenaarbare smaak van de Cuvée Sélection Brut in magnumformaat te bestellen… met dubbel zoveel mensen! Uw genodigden hebben nog meer plezier en voor u wordt het eenvoudiger u schenkt zomaar 12 glaasjes in met 1 fles in dit feestformaat.

Waarom voor een magnum (1,5l) kiezen in plaats van een fles in klassiek formaat? Om de  eenvoudige reden dat de magnum het ideale  formaat is op vlak van kwaliteit. Uit ervaring blijkt dat wijn  potentieel toont in een magnum: een fles die tweemaal zo groot  is dan een klassieke fles maar met een even grote hals zorgt voor minder luchttoevoer. Minder zuurstof per volume betekent een tragere, stabielere en betere rijping op fles. De magnum is dus het beste formaat om wijnen te bewaren.

Knowhow

Bernard Massard blijft inzetten op een veilig bewaarde knowhow. Het doel  is hetzelfde  als in 1921:kwaliteitsvolle en toegankelijke wijnen aanbieden. De kelders van Bernard Massard produceren jaarlijks 3,5 miljoen flessen schuimwijn en 500.000 flessen niet-bruisende wijn, dankzij o.a. de gecontroleerde wijngaarden langs de Moezel (65ha wijngaard). De toppers van het huis, de mousserende wijnen gemaakt volgens de «méthode tradiotionnelle» (vroeger toen dat nog kon, ‘méthode champenoise’ genoemd), kunnen kenners en amateurs bekoren. Hun succes is te danken aan de combinatie van een  strenge selectie van de wijnen, de opslagomstandigheden en de  optimale rijping in wijnkelders met een stabiele temperatuur. Deze wijnen rijpen gedurende één tot drie jaar tot aan het ‘degorgeren’, waarna ze nog enkele weken rusten voor ze op transport gaan.

Een rijk stukje geschiedenis dankzij de visie van één man

Bernard-Massard dankt zijn reputatie aan de visie van Jean Bernard-Massard. Deze jonge, getalenteerde oenoloog had in de Champagnestreek de kneepjes van het vak geleerd als keldermeester. Bij zijn terugkeer in Luxemburg in 1921 was deze ondernemer overtuigd van de onontgonnen mogelijkheden voor wijnbouw in de Moezelvallei (42 kilometer tussen Schengen en Wasserbillig). Het zachte microklimaat van de Moezelvallei,  niet te warm en niet te  koud,  is inderdaad  zeer gunstig voor de ontwikkeling van kwaliteitswijnen. Ere wie ere toekomt: de Romeinen hadden al wijngaarden geplant in deze regio. In 1842 bestreken de wijngaarden een oppervlakte van slechts 500 hectare terwijl in 1920 dat al 1730 hectare waren. Vandaag  delen zo’n 900 wijnbouwers samen een oppervlakte van ongeveer 1.300 hectare. Om zijn dromen waar te maken gaat Jean Bernard-Massard  samenwerken met enkele bevriende oenologen en kan hij rekenen op de ondernemingszin van Bernard Clasen, afkomstig uit de Moezelstreek en advocaat van beroep. Samen stichtten ze het bedrijf dat decennia later uitgroeit tot de voornaamste Luxemburgse producent van schuimwijnen.

Ook vandaag nog heeft het bedrijf dezelfde familiale dimensie aangezien Hubert Clasen, als vertegenwoordiger van de derde generatie, sinds 2001 gedelegeerd bestuurder van het bedrijf  is. Hij wordt bijgestaan door zijn zoon, Antoine Clasen.

Bernard-Massard en België

Eén van de sleutelfactoren in de snelle uitbreiding van Bernard-Massard  was de creatie van de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie in 1922, onder impuls van Charlotte, Groothertogin van Luxemburg (1919-1964).  Een vrijehandelszone die mee aan de basis lag van de Benelux en later de Europese Unie. Het bedrijf heeft alleszins veel te danken aan België, waar enkele vooraanstaande medeoprichters vandaan komen!

Jean Bernard-Massard heeft vanaf het begin samengewerkt met grote Belgische families die tot op vandaag aandeelhouder zijn van het bedrijf. Vanuit België  is er grote vraag naar kwaliteitsvolle producten aan een redelijke prijs. Ons land is dan ook één van de grootste verbruikers van schuimwijnen (bijna 40 miljoen flessen per jaar) en het belangrijkste exportland van Bernard-Massard.  Bijna 30% van de productie,  oftewel één  miljoen flessen, wordt in ons land verkocht.