Bier en bio, een populair huwelijk !

Voor Ginette is het prioritair dat de bio-wereld evolueert, om zich te bekommeren om het milieu en de biologische landbouw aan te moedigen om zich te blijven ontwikkelen. Door biologisch te produceren wordt een bewustwording naar de klanten uitgedragen, een filosofie die uitzicht biedt op een levenswijze met toekomst.

Een biologisch bier voor iedereen

Acht jaar nadat het gecreëerd werd, krijgt het bier van Ginette een grote kans om zijn distributienetwerk uit te breiden en een groter aantal consumenten te bereiken. Als dat geen manier is om het bio-universum in beweging te brengen!

De ontwikkeling werd mogelijk gemaakt dankzij een nieuw partnerschap met ABInbev dat onder andere blijkt uit de aanwezigheid van de vier Ginette – varianten – Natural White, Natural Blond, Natural Fruit en Triple Natural Blond – in de warenhuizen, wat ze een grotere zichtbaarheid verleent en ervoor zorgt dat ze makkelijker beschikbaar worden voor meer bierliefhebbers. Het partnerschap gaat verder dan dat, aangezien Didier Hamoir, een van de oprichters van Ginette, onder andere de missie meekreeg om de bio-boodschap te verspreiden bij AB-Inbev. Doelstelling: een mentaliteitsverandering tot stand brengen om een nieuwe bio-benadering van de verschillende producten van de groep te genereren.

“Dankzij InBev kunnen we door de hoeveelheid te verhogen de vraag stimuleren en die evolutie zal leiden tot meer bio-leveranciers in België. Het is niet door kleinschalig te blijven dat we de lokale biologische productie kunnen ontwikkelen. Aan de kwaliteit van de Ginette verandert er niets. We blijven alle vier vanuit ons kantoor in Loupoigne werken, voor rekening van ABInbev. Met mijn drie vennoten willen we nieuwe concepten ontwikkelen en bijvoorbeeld bio-bars lanceren in 2017”, aldus Didier Hamoir.

Deze nieuwe alliantie beantwoordt aan een toenemende vraag naar bio-bier bij de consumenten. Dat enthousiasme is gegroeid na het succes van de microbrouwerijen – ontstaan in de Verenigde Staten – dat ook bij ons ingang vond. Een van de neveneffecten was dat er een nieuwe generatie consumenten opstond, aangetrokken tot deze nieuwerwetse bio-bieren.

In die geest werd acht jaar geleden de eerste Ginette gebrouwen. “Het project ontstond tijdens een reis naar Afrika. In de schaduw van de Kilimandjaro werden we helemaal verliefd op de “Long Neck”, een lokaal bier dat we wilden invoeren. Eenmaal terug in België, vonden we het geen goed idee meer en vroegen we ons af waarom we niet zelf ons eigen bier zouden brouwen, met als kers op de taart een trendy package”, aldus Didier Hamoir.

In oktober 2009 is de eerste Ginette een feit: een artisanaal Belgisch bier dat in geen enkel hokje past. Het ondernemende viertal bestaande uit Nicolas Laporta, Guillaume Björklund, Damien Coens en Didier Hamoir blijft vooruitgang boeken en innoveren. Het was vanzelfsprekend dat ze als natuurliefhebbers zouden kiezen voor een biologisch, ongefilterd product dat het label “Belgian Organic Beer” meekreeg.

Waarom bio?

Toen ze de allereerste Ginette bedachten, waren de vier oprichters pioniers en dat zijn ze vandaag nog steeds. Ze creëerden alles vanaf nul, om een product aan te bieden dat ontsnapt aan intensieve productie en additieven, met respect voor authenticiteit en ambacht. Deze aanpak is verankerd in een levensfilosofie.

“Wat ons betreft, wij koesteren nog steeds dezelfde visie op de toekomst, dezelfde roots en dezelfde doelstelling. We werken al meer dan dertig jaar voor de natuur. Als ik de mentaliteitswijziging zou moeten samenvatten, stelt ik vast dat de dingen slechts heel traag evolueren. Tegelijk eet ik al twintig jaar biologisch en is mijn levenswijze fundamenteel veranderd”, stelt Didier Hamoir. “We wilden een actieve rol spelen in die verandering en de beweging werd elk jaar belangrijker. Bio was een must in onze ogen: het was dat of niets. Het is in de eerste plaats een kwestie van smaak en gezondheid, maar verder heeft bio nog heel wat andere aspecten: het herstel van netwerken waar het menselijke aspect op de eerste plaats komt, opnieuw landbouwactiviteiten in België mogelijk maken,…” Daarom hanteren de brouwers exclusieve recepten die uitsluitend biologische ingrediënten van de beste kwaliteit gebruiken.  De vier smaken – blond, wit, triple of fruitig – hebben een Certisys-certificering (zo genoemd naar het belangrijkste controle-instituut inzake biologische landbouw in België). Die staat boven elke verdenking.

Niet onbelangrijk om te weten is dat een biologische certificering niet zomaar toegekend wordt: enerzijds moet een onafhankelijk organisme de gerst- en hopoogst certificeren, maar ook het brouwproces moet gecontroleerd worden.  “Het water dat we gebruiken, komt van Binche, aangezien de vier Ginettes gebrouwen worden door brouwerij “La Binchoise”. We waken er zeer streng over dat de kwaliteit van de gerst, gist en kruiden (zoals koriander) een verteerbaar product garanderen. Veel mensen die bepaalde bieren uit de gewone handel niet meer verdragen, kunnen de onze probleemloos en zonder enige reactie drinken. Ook de sappen en de essentiële oliën in de variant met rode vruchten zijn biologisch: cassis voor zijn anti-allergene werking, vlier voor zijn ongelooflijke parfum, bosbes voor de kleur en framboos… Ons bier blijft gedurende vier weken in de gistvaten en gedurende twee weken in flessen, in een warme kamer bij een temperatuur van 24°C. Er wordt een heel klein beetje suiker toegevoegd, maar die verdwijnt bij de tweede gisting om het natuurlijke gas te vormen: de rietsuiker wordt dan geabsorbeerd door de gisting. Als we zonder voorraad komen te zitten, kunnen we er helaas niet van vandaag op morgen opnieuw leveren. We moeten zes weken wachten tot het bier klaar is.”

Laten we erover praten !

“Het is belangrijk een belangrijk element te benadrukken dat zwaar doorgewogen heeft bij onze keuze voor dit nieuwe partnerschap: bio ontwikkelt zich sinds ongeveer 40 jaar in België, Frankrijk en Europa. En toch eet vandaag slechts 3,5% van de bevolking biologisch in België. Dat is te weinig.”

WWW.GINETTEBEER.BE