BOB-roséwijnen, veel meer dan een trend bij de millannials!

Millennials, de generatie die geboren is tussen 1980 en 2000, zijn constant op zoek naar nieuwe smaakervaringen en producten die garant staan voor authenticiteit, duurzaamheid en kwaliteit. Twee historische Europese wijngebieden gespecialiseerd in rosé, de Provence en Valtènesi, beantwoorden met hun BOB-roséwijnen perfect aan deze vraag. De Europese campagne « Veel meer dan een kleur » nodigt consumenten uit om een breed gamma Europese roséwijnen te ontdekken, wijnen met subtiele en vaak ook heel uiteenlopende nuances die culinair heel inzetbaar zijn en perfect passen bij allerlei gerechten. Intussen zijn deze wijnen veel meer dan een trend bij millennials in hun zoektocht naar verantwoorde producten. Parallel met deze stijgende vraag wordt ook de kwaliteit van deze roséwijnen almaar beter, gewaarborgd door het BOB-label dat pas wordt toegekend na strenge controles.

BOB-roséwijnen: duurzaam en authentiek

Volgens de Europese Barometer van 2020 is 82% van de Europese consumenten van mening dat de bescherming van tradities en lokale knowhow belangrijke factoren zijn bij hun aankoopbeslissing, wat zeker geldt voor millennials. Precies deze generatie hecht ontzettend veel belang aan de manier waarop de wijnen die ze drinken geproduceerd worden. Roséwijnen met een BOB beantwoorden daarom perfect aan hun vraag naar authenticiteit en duurzaamheid, wijnen met een ongelooflijke rijkdom aan smaken en historische knowhow, wijnen die bovendien bij tal van gelegenheden passen.

De campagne « Veel meer dan een kleur » werd in 2022 gelanceerd door het CIVP (Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence) en het Consorzio Valtènesi. Deze driejaarlijkse communicatiecampagne rond Europese BOB-roséwijnen loopt in België, Nederland en Duitsland. « Onze knowhow op het vlak van roséwijnen, ook wat duurzame ontwikkeling betreft, onze geëngageerde wijnbouwers, de kwaliteit en authenticiteit van deze wijnen, het terroir en de prachtige landschappen zijn stuk voor stuk gemeenschappelijke punten die ons ertoe hebben aangezet om dit partnership aan te gaan. Bovendien staan roséwijnen synoniem voor een dynamische levensstijl, emoties, gezelligheid en zorgeloosheid », vertelt Brice Eymard, algemeen directeur van het CIVP.

Rosé en culinaire creaties: this is a match!

Consumenten vinden in roséwijnen een minder conventionele benadering voor het bestellen en drinken van wijn, meer ongedwongen en perfect passend bij nieuwe en verfrissende levensstijlen. Rosé is gedurfder, een tikje avant-gardistisch en sluit perfect aan bij de jongste trends en hypes, ideaal voor informele etentjes, met een stel vrienden rondom het kookeiland in de keuken of als aperitief na een hectische dag op het werk. Het is dan ook niet vreemd dat er tijdens classy events Europese BOB-roséwijnen als aperitief of tijdens de maaltijd geserveerd worden, omdat rosé ontzettend goed combineert met allerlei uiteenlopende culinaire creaties van overal ter wereld. Van minerale en zilte roséwijnen tot uitdagende fruitbommen, voor elk gerecht en ieders smaak bestaat er een passende rosé!

Gefinancierd door de Europese Unie. De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs de ideeën of meningen van de Europese Unie of het Europees Uitvoerend Agentschap onderzoek (REA) weer. Noch de Europese Unie, noch de steunverlenende autoriteit kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.

De Europese Unie steunt campagnes voor de promotie van hoogwaardige landbouwproducten.

Ben Roelants (@benroelants) en Jens De Maere (@belgianwino), ambassadeurs van 2023 voor deze campagne, zijn beiden heel erg onder de indruk van Europese roséwijnen met een BOB, na hun ontdekkingsreis in de regio. « Door wijnproducenten te ontmoeten ontdekte ik de veelzijdigheid van rosé, van licht en verfrissend tot vol en robuust. Grenache, syrah, mourvèdre, cinsault: elke druivensoort voegt zijn eigen unieke karakter toe aan de wijn, waardoor elke fles een nieuw avontuur wordt », aldus Ben. Deze ervaring wordt bevestigd door Jens: « Ook mij sprak de veelzijdigheid van rosé erg aan. Rosé vind je in alle smaken en tinten, maar daarachter schuilt er nog heel wat meer: het unieke klimaat, de savoir-faire van de wijnbouwers en het terroir zorgen voor een uniek recept waardoor de beste roséwijnen ter wereld in Europa worden gemaakt. »

Ontdek het onverwachte!

In een tijd waarin nieuwe maar vooral kwaliteitsvolle ervaringen centraal staan, gaan meer en meer mensen op zoek naar het onverwachte. In dat kader organiseert de campagne « Veel meer dan een kleur » events om de interesse van zowat iedere levensgenieter aan te wakkeren!

De ambassadeurs Belgianwino & Benroelants trekken naar de wijnstreek van de Provence en delen hun ervaringen op social media. De influencers LesPipelettes, Namurfood et Hap_en_tap zorgen voor inspiratie en delen hun wijnontdekkingen omtrent BOB-rosé op Instagram. Verder is er de website www.pdorosewines.com met informatie over deze producten en de campagne. Op vrijdag 30 juni en vrijdag 28 juli worden er workshops rond BOB-roséwijnen georganiseerd tijdens Friday Late in Villa Empain.