Brouwerij Rodenbach investeert fors in merken, markten …

Brouwerij Rodenbach, wereldwijd gekend en erkend als brouwer van Vlaams Rood-Bruin bier, kondigt aan fors te investeren in haar merken, markten en in de brouwerij-infrastructuur in Roeselare. Zo krijgen alle Rodenbach-bieren een redesign, wordt er een merk ondersteunend programma voor België en exportlanden uitgerold en wordt er in de brouwerij € 2,7 miljoen in brouwtechnologie geïnvesteerd.

Tijd om te verfrissen: Authenticiteit in een nieuw jasje

De huidige Rodenbach-etiketten dateren van 2007 maar vanaf maart 2017 krijgen alle Rodenbach-bieren een totaal nieuwe uitstraling, de hele familie wordt in een nieuw jasje gestoken. Dit zal binnen het rijke Rodenbach-assortiment enerzijds meer eenheid maar tegelijk ook meer duidelijkheid creëren over waar welke Rodenbach voor staat zodat het ook voor de bierliefhebber makkelijker zal zijn die Rodenbach-variant te kiezen die hij of zij prefereert. De vormgeving van de iconische letter ‘R’, die op alle verpakkingen voorkomt, is geïnspireerd op de ‘R’ uit het verleden. Al sinds 1821 beheerst Rodenbach de kunst en het vakmanschap voor het brouwen van Vlaams Rood-Bruin, niet voor niets is de Brouwerij fier op haar authenticiteit en traditie en dat wil ze dan ook tonen.

Aan de naam van het alom gekende Rodenbach-bier wordt vanaf nu ‘Classic’ toegevoegd.  Voortaan laat het etiket ook drie talen zien, uiteraard Nederlands en Frans en om tegemoet te komen aan die vele Rodenbach fans in het buitenland wordt Engels toegevoegd. Op het etiket vooraan prijken de drie ‘R’s’: Red – Ripened en Refreshing, de drie kernwoorden waar Rodenbach Classic voor staat: Rood, gerijpt en verfrissend. Op het rug etiket worden deze woorden in het Nederlands en in het Frans verder toegelicht. Ook het Rodenbach Classic blik ziet er voortaan anders uit, naast de facelift krijgt het ook dezelfde inhoudsmaat als het flesje, namelijk 25 cl. Naast het gekende voetglas wordt het ‘ribglas’ geherintroduceerd, dit glas past perfect bij het dorstlessende en verfrissende karakter van Rodenbach Classic.

Dorstlessen versus genieten

Door de jaren heen is het portfolio van brouwerij Rodenbach sterk uitgebreid. Rodenbach Classic is dé verfrissende dorstlesser, Rodenbach Grand Cru en Rodenbach Vintage lenen zich uitermate tot degusteren en zijn ideale begeleiders van gastronomische gerechten net zoals hun afgeleide fruitversies, Rodenbach Alexander en Rodenbach Caractère Rouge. Deze degustatiebieren krijgen in lijn met de Rodenbach Classic ook een nieuw stijlvol design en een nieuw glas. Voor de Rodenbach-bieren met een alcoholvolume van 6% en hoger kiest de brouwerij voortaan voor één elegant glas op voet, een ideaal glas om te degusteren en te genieten.

Red Ale of Vlaams Rood-Bruin ?

De eigenzinnige brouw- en keldermeesters van Rodenbach slaagden er gedurende decennia in het brouwproces te verfijnen en de vinificatie en maturatie van hun bieren op één van de 294 staande eikenhouten foeders te optimaliseren. Tijdens alle stappen in het brouwproces proeven de brouw – en keldermeesters op kwaliteit. De ideale combinatie van vakmanschap en genieten ! Zo werd Rodenbach wereldberoemd, in België gekend als Vlaams Rood-Bruin en in het Engels voornamelijk Flanders Red Ale genaamd. Deze naamgeving komt dan ook in drie talen op het etiket terug.

Rodenbach promoten in binnen- en buitenland

Rodenbach is onbetwist marktleider van de Vlaams Rood-Bruine bieren, het bier wordt niet alleen in het binnenland geprezen, op internationale gerenommeerde biercompetities kaapte de brouwerij in 2016 zo maar even 11 awards weg. Onlangs lauwerde Wine Enthusiast Magazine, het referentiemagazine rond wijn in de US met 800.000 lezers, de Rodenbach degustatiebieren met scores van 98, 97 en 96 punten !  Reden te meer om zowel in binnen- als buitenland het assortiment Rodenbach-bieren in horeca en retail te promoten. Met de slogan ‘Rodenbach, Cheers to the unexpected’  wil de brouwerij de bierliefhebber de Rodenbach-bieren verder laten ontdekken. Sinds 1821 verrast Rodenbach iedereen die van bier houdt, deze campagne zet ook deze traditie verder!

Wist je dat … ?

…de internationaal erkende bierspecialist en auteur M. Jackson Rodenbach beschreef als ‘The most refreshing beer in the world’

…na de alcoholische hoofdgisting van het jonge Rodenbach-bier een deel naar één van de 294 eikenhouten foeders gaat, waar het 2 jaar zal rijpen. Bacteriële flora en wilde gisten zullen er organische zuren vormen en ze vervolgens omzetten in fruitige esters.

…het gerijpte Rodenbach-bier met jong bier wordt versneden. Afhankelijk van de verhouding tussen het jonge en het oud gerijpt bier creëren de brouwers:

RODENBACH CLASSIC: 3/4de jong en 1/4de gedurende 2 jaar op eik gerijpt bier. (5,2% v/a)

RODENBACH GRAND CRU: 1/3de jong en 2/3de gedurende 2 jaar op eik gerijpt bier. (6% v/a)

RODENBACH VINTAGE: 100 % bier dat 24 maanden heeft gerijpt op 1 uitgelezen, door de keldermeester geselecteerde, foeder (7% v/a)

…deze bieren verder met rood fruit worden veredeld:

RODENBACH ROSSO / FRUITAGE : ( Fruitage is de naam van Rosso in de US): Rodenbach Classic gemacereerd met het natuurlijke sap van roden vruchten (4,2% v/a)

RODENBACH ALEXANDER: Rodenbach Grand Cru gemacereerd met het natuurlijke sap van noorderkrieken (5,6 % v/a)

RODENBACH CARACTERE ROUGE: Rodenbach Vintage gedurende 6 maanden actief gemacereerd met Veenbessen, noorderkrieken en frambozen (7% v/a)

…tijdens alle stappen in het brouwproces onze brouw – en keldermeesters de Rodenbach-bieren op kwaliteit controleren. De ideale combinatie van vakmanschap en genieten !

…er in maart een Display-actie: ‘6 x 25 cl clip fles en blik + gratis ribglas’ komt

…de brouwerij vanaf maart fors investeert in een campagne ‘Rodenbach, cheers to the unexpected’

…de Rodenbachs zich vanuit Andernach am Rhein in het West-Vlaamse Roeselare vestigden.

…niet alleen Rodenbach een uniek en eigenzinnig bier is maar dat de Rodenbach-familie even uniek was. … Het geslacht Rodenbach kende in zijn rangen veel militairen, dichters, schrijvers, brouwers, ondernemers, maar ook pragmatische revolutionairen en politici. Zo neemt Pedro Rodenbach deel aan de veldtocht van Napoleon in Rusland en voert hij in 1830 de Belgische omwenteling aan die leidt tot de onafhankelijkheid van België. Drie Rodenbachs waren lid van de grondwetgevende vergadering bij de stichting van België. Constantijn Rodenbach is de auteur van de Brabançonne, het Belgische volkslied.

…Pedro Rodenbach samen met zijn ondernemende vrouw, Regina Wauters, de brouwerij heeft gesticht….Het is echter aan Eugène Rodenbach dat RODENBACH zijn unieke kwaliteit en meesterlijke karakter te danken heeft. Hij bestudeert niet alleen de vinificatie van het bier, maar optimaliseert ook het rijpingsproces op eikenhouten foeders (rijpingsvaten). De wereldvermaarde foederzalen met hun 294 eikenhouten foeders, waarvan sommigen 150 jaar oud zijn, zijn beschermd als industrieel erfgoed van de Vlaamse Gemeenschap

…in 1998, uit bewogenheid voor het Belgische bierpatrimonium, PALM Belgian Craft Brewers rentmeester van Brouwerij RODENBACH werd en dat het gebouwencomplex en de foederzalen werden gerestaureerd…. Het bezoekerscentrum met museale functie over de unieke familie Rodenbach en het unieke bier RODENBACH werd op 23 juni 2000 door minister Landuyt officieel ingehuldigd en in januari 2002 werd een nieuwe ultramoderne brouwzaal in gebruik genomen. Op 10 mei 2016 nam de brouwersfamilie Swinkels een meerderheidsbelang in PALM Belgian Craft Brewers.