Brussels airlines groeit opnieuw

De luchtvaartmaatschappij voegt twee nieuwe vliegtuigen voor middellange afstand toe aan haar vloot deze zomer. Brussels Airlines heeft besloten twee vliegtuigen voor middellange afstand toe te voegen aan haar vloot voor dit zomerseizoen. De groei komt vroeger dan voorzien in het transformatieplan REBOOT Plus (en in de staatsleningovereenkomst) omdat het bedrijf een opportuniteit ziet in de stijgende vraag. Met een extra Airbus 319 en een extra A320 wilt Brussels Airlines inspelen op de grote vraag naar vakantiereizen en haar positie op de markt als Belgische nationale luchtvaartmaatschappij verdedigen.

Op het Europese netwerk noteert Brussels Airlines een aanzienlijke stijging van de vraag naar vakantievluchten deze zomer. Met 75% meer reservaties door touroperators, 140% meer aanvragen voor chartervluchten in vergelijking met 2020, en de verwachting dat deze toeristische vraag nog verder zal toenemen in de aanloop naar de zomer, voorziet de luchtvaartmaatschappij dat ze haar vloot zal moeten uitbreiden om aan deze vraag te kunnen voldoen.

In het kader van Reboot Plus heeft Brussels Airlines haar vloot voor korte en middellange trajecten teruggebracht van 42 toestellen in 2019 naar 30 in 2020. Omdat vooral de toeristische markten zich sneller herstellen dan oorspronkelijk voorspeld, besliste de luchtvaartmaatschappij om de leasing van een A319 te verlengen tot oktober 2022 en de ingebruikname van een A320 te vervroegen naar juni 2022. Hiermee zal Brussels Airlines 80% van de zomerproductie van 2019 kunnen aanbieden.

“We zien duidelijke signalen dat aan deze crisis langzaam maar zeker een einde komt. Het vrijetijdssegment in de markt heeft zich sneller hersteld dan oorspronkelijk verwacht en we zien ook een langzame maar gestage toename van de vraag naar zakenreizen. Tegen 2024 zouden we opnieuw het niveau van 2019 moeten bereiken in het zakenreissegment. Dit is zeker het juiste moment om ons marktaandeel te vergroten en onze positie als nationale luchtvaartmaatschappij opnieuw te bevestigen.” Peter Gerber, CEO Brussels Airlines

Deze vlootuitbreiding zal de piloten van de maatschappij, die momenteel een deeltijds contract hebben zoals voorzien in haar transformatieplan in 2020 om alle piloten aan boord te houden, de mogelijkheid bieden om twee jaar vroeger dan voorzien terug te keren naar een voltijds werkregime. Bij het cabinepersoneel zijn de aanwervingen aan de gang. Zoals beloofd in 2020, heeft Brussels Airlines eerst contact opgenomen met haar ex-collega’s die hun contract dat jaar niet verlengd zagen als gevolg van de pandemie en het Reboot Plus-programma. 135 van de 165 collega’s die gevraagd werden om terug te keren, hebben die vraag positief beantwoord en stappen weer aan boord bij Brussels Airlines.

In december kondigde Brussels Airlines al een groei aan in haar intercontinentale sector, vooral in Afrika, dankzij een 9de A330 vliegtuig. Dit extra toestel laat Brussels Airlines toe om de frequenties naar haar verschillende bestemmingen in Sub-Sahara Afrika te verhogen en om haar vluchten naar Ouagadougou (Burkina Faso) en Conakry (Guinée), die in 2020 werden stopgezet, te hervatten.