Carrefour en atelier Westvers versterken hun samenwerking

  • Carrefour en Westvers tekenen een overeenkomst en versterken hun samenwerking – • Westvers verhoogt haar productiecapaciteit – • Dankzij dit partnerschap kan Carrefour haar engagementen van ‘Act For Food’ voortzetten door de verdere ontwikkeling van de blockchain, de traceerbaarheid van haar producten en de ontwikkeling van kwaliteitsketens die de inspanningen van de kleine Belgische producenten waarderen en die leiden tot kwaliteit voor de consument – • Dit partnerschap zorgt voor nieuwe technologieën en toekomstige ontwikkelingen.

Carrefour België werkt met het atelier Westvers sinds 1982 en heeft besloten om de samenwerking met hen te versterken. Het maakt deel uit van de groep Westvlees en is één van de voornaamste actoren in de varkenssector. Deze samenwerking maakt het mogelijk om de activiteiten van Westvers te centraliseren en de engagementen van ‘Act For Food’ te versterken door de ontwikkeling van de blockchaintechnologie, de traceerbaarheid van de producten en de ontwikkeling van producten via de Kwaliteitsketen Carrefour die de inspanningen van de kleine Belgische producenten waardeert en die leidt tot kwaliteitsvlees voor de consument. Dankzij deze samenwerking kan Carrefour ook haar ruim bio-gamma verder uitbreiden en haar veggie-assortiment, waarvan de vraag stijgt, verder ontwikkelen.

Een groeiend bio-gamma

De samenwerking met Westvers maakt het mogelijk om te voldoen aan de vraag naar biologische producten, die in België in 10 jaar tijd verdubbeld is. De Belgen hechten veel belang aan de kwaliteit van het vlees en de biologische landbouw heeft hun voorkeur. Carrefour is zich ervan bewust dat de vraag blijft groeien en wil haar klanten kwaliteitsproducten aanbieden.

Carrefour ontwikkelt het veggie-assortiment

De gewoonten van de consument veranderen. Zij eten steeds meer vegetarische of veganistische producten, of worden minstens flexitariër. Carrefour houdt rekening met deze verandering en past zich aan door het Veggie-assortiment uit te breiden met vleesvervangers, zoals het vegetarische assortiment hamburgers, gehakt, gehaktballen, worsten, falafels, koteletten en médaillons, en zogenaamde “rauwe” producten zoals tofu, tempeh of seitan.

Carrefour blijft kleine producenten ondersteunen

Het vlees dat in het atelier van Westvers wordt verwerkt en verpakt, is hoofdzakelijk afkomstig van kleine lokale producenten die door Carrefour worden ondersteund.

Westvers en Carrefour promoten de traceerbaarheid van producten via de blockchaintechnologie

Westvers is de leverancier van het Varkensvlees van Weleer van de Kwaliteitsketen Carrefour. Dankzij de blockchaintechnologie die Carrefour in samenwerking met Westvers heeft geïmplementeerd, kunnen consumenten het vlees tot aan haar geboorte traceren en de afgelegde afstand ervan achterhalen door de QR-code op de verpakking te scannen.

De traceerbaarheid van producten maakt het mogelijk de voedselveiligheid te versterken. Met de samenwerking tussen Carrefour en Westvers zal men de blockchaintechnologie kunnen uitbreiden naar andere producten. Een enkele productielocatie zorgt voor één aanspreekpunt en deze centralisatie maakt een betere controle van de activiteiten mogelijk. Ter herinnering: Carrefour is de eerste en enige retailer die in België de blockchain in de voedselketen heeft geïntroduceerd.

Vermindering van de CO2-uitstoot door vermindering van het vervoer

De centralisatie van alle activiteiten in één enkele werkplaats en de rationalisatie van de logistieke stromen zullen een positieve impact hebben op het milieu en de planeet. Deze nieuwe organisatie zal het transport per vrachtwagen aanzienlijk beperken en de CO2-uitstoot verminderen. Het verminderen van de CO2-uitstoot maakt deel uit van de inspanningen van Carrefour voor onze planeet. Zo heeft Carrefour België haar CO2-uitstoottussen 2010 en 2018 al met 78% verminderd.

Minder verpakkingen door nieuwe technologieën

Zoals vermeld in actie 11 van Act For Food wil Carrefour haar milieu-impact verminderen door de verpakking van haar 11.000 eigen merkproducten te verminderen en door het recycleren van materialen te stimuleren. De centralisatie van de productie op één locatie maakt het mogelijk om aanzienlijk te investeren in nieuwe verpakkingstechnologieën. Zoals onlangs aangekondigd is het biologische vleesassortiment al verpakt in recycleerbare kartonnen verpakkingen.

Met respect voor het dierenwelzijn

Het atelier van Westvers wordt erkend als een van de modernste in België en zelfs op internationaal niveau. Het management besteedt veel aandacht aan dierenwelzijn door middel van een duidelijke beleid en concrete praktijken. Enkele jaren geleden, en lang voordat minister Ben Weyts het verplicht stelde, installeerde Westvers al camera’s om ervoor te zorgen dat haar beleid en praktijken werden toegepast.