Carrefour: Solidaire afronding om Pink ribbon te steunen

Van 30 september tot 13 oktober 2024 organiseert Carrefour België de Solidaire Afronding “Reken af met borstkanker” : klanten kunnen het totale bedrag van hun aankopen naar boven afronden ter gelegenheid van de internationale borstkankermaand. De ingezamelde fondsen worden rechtstreeks gedoneerd aan Pink Ribbon, de organisatie die strijdt tegen borstkanker en waarvan Carrefour als sinds 2016 een trouwe partner is.

Solidaire afronding in de 700 Carrefour-winkels in België

Van maandag 30 september tot zondag 13 oktober 2024 nodigt Carrefour haar klanten uit om het bedrag van hun kassabon naar boven af te ronden ten voordele van Pink Ribbon. Of het nu bij een klassieke kassa of bij de Self Check Out is, klanten kunnen vrij kiezen om het bedrag van hun kassabon af te ronden, uiteraard zonder enige verplichting. Alle kleine bedragen kunnen, eens bij elkaar opgeteld, een verschil maken. De ingezamelde fondsen worden gebruikt om concrete projecten van Pink Ribbon te ondersteunen, gericht op preventie, screening en psychosociale ondersteuning voor (ex-)patiënten.

In België zal één vrouw op negen in haar leven geconfronteerd worden met borstkanker. Daarbij zijn ook heel wat medewerkers van Carrefour. Sandie De Maere, medewerker van Carrefour sinds 2003, en sinds 2018 Front-End & Admin Manager in de hypermarkt van Wépion, getuigt.

Sandie De Maere, medewerker van Carrefour sinds 2003: “In mei 2022 vernam ik dat ik borstkanker had en begon ik aan een chemotherapie. Op het werk vertelde ik het aan twee bevriende collega’s. Daarna sprak ik erover met mijn leidinggevende, de HR-manager van Carrefour in Wépion, en met de winkelmanager. Die vroeg regelmatig naar mijn toestand, onder andere via mijn dochter, die als student in dezelfde winkel werkte tijdens mijn afwezigheid. Zodra mijn zware behandelingen voorbij waren, voelde ik de behoefte om het werk te hervatten; ik wilde terug naar mijn normale leven. Mijn werkuren werden aangepast en ik begon met 15 uur per week gedurende zes maanden. Toen ik me sterk genoeg voelde, ging ik terug naar mijn normale werkrooster van 30 uur. Ik werd goed ondersteund door mijn leidinggevenden en collega’s, maar ook door de klanten.

Mijn collega’s en leidinggevenden zijn altijd heel voorzichtig om ervoor te zorgen dat ik me niet bezeer of te hard werk. Ze helpen me bijvoorbeeld met het dragen van de dozen, omdat ik door mijn rug- en armproblemen geen zware lasten meer kan tillen. Ze vragen me vaak naar mijn compressiemouw, wat me de kans geeft om mijn verhaal te delen en het onderwerp tastbaarder te maken. Ik ben dankbaar dat ik kan bijdragen aan de acties van Pink Ribbon en kan helpen om bewustzijn te creëren voor de deelname aan de Solidaire Afronding die in al onze Carrefour-winkels wordt georganiseerd. Dit zal andere vrouwen in staat stellen om op tijd gescreend te worden en essentiële ondersteuning te krijgen. Met mijn getuigenis wil ik ook een boodschap van hoop overbrengen: het is mogelijk om deze beproeving te overwinnen en een normaal leven terug te krijgen. Ik wil ook mijn collega’s bedanken voor hun steun en vriendelijkheid. Het is belangrijk om goed omringd te zijn in deze momenten, en zij maakten deel uit van mijn genezingsproces. Dank je wel aan hen.”

Anne Soenen, algemeen directeur van Pink Ribbon, verklaart: “De steun van Carrefour is van onschatbare waarde in onze strijd tegen borstkanker. Dankzij de toegewijde inzet van de kassamedewerkers en de vrijgevigheid van hun klanten, stelt deze solidariteitscampagne ons in staat om essentiële fondsen in te zamelen om bewustzijn te creëren voor de ziekte en om mensen die vechten tegen deze ziekte, en hun omgeving, te ondersteunen via concrete projecten. We zijn hen enorm dankbaar voor hun inzet en hopen dat de editie van 2024 nog meer succes zal kennen.”

Carrefour steunt Pink Ribbon sinds 2016 en lanceerde de eerste solidaire afronding in 2021. Carrefour organiseert een solidaire afronding, maar activeert deze slechts enkele keren per jaar een solidaire afronden: voor noodsituaties (zoals de aardbeving in Marokko) of om strategische en langdurige partnerschappen zoals Pink Ribbon te ondersteunen. Carrefour is sinds 2016 partner van Pink Ribbon en steunt de vzw al vele jaren, met meer dan 1,3 miljoen euro ingezameld tot nu toe. Deze solidariteitscampagne werd voor het eerst gelanceerd in februari 2021, met de steun van het kassapersoneel. De kassiers vroegen systematisch aan hun klanten of ze het aankoopbedrag naar boven wilden afronden. Dankzij de uitzonderlijke inzet van de teams aan de kassa kende deze eerste campagne onmiddellijk succes en werd een indrukwekkende som van 447.026 euro ingezameld. Dit bedrag maakte in 2022 de oprichting mogelijk van het Borstkankerkenniscentrum van Pink Ribbon, dat duidelijke en precieze informatie biedt aan mensen die door de ziekte zijn getroffen en hun omgeving.