Coca-Cola kondig overname aan van Tropico en versnelt zo diversifiëring van portefeuille

Coca-Cola kondigt vandaag een overeenkomst aan met de onderneming Alizé om 100% van de activiteiten van het Franse bedrijf Tropico S.A. over te nemen. De overname van Tropico S.A. kadert in Coca-Cola’s in 2017 aangekondigde diversifiëringsstrategie, die inspeelt op de verwachtingen van de consumenten door hen een grotere keuze aan dranken aan te bieden. Met Tropico verwerft Coca-Cola een Frans merk en wil het een belangrijke speler worden op de markt voor niet-bruisende fruitdranken.

Het in 1982 opgerichte Tropico is een legendarisch merk in de wereld van de niet-alcoholische dranken en kan bogen op een grote naambekendheid. In Frankrijk, België en Luxemburg zijn de dranken van het merk Tropico beschikbaar in blik en petflessen, zowel in het Away from Home kanaal als in het grootste deel van de grootdistributie (vooral in Frankrijk en België).

Ben Bijnens, Belux & The Netherlands Country Director Coca-Cola Services: “We zijn heel tevreden dat we vandaag dankzij het merk Tropico onze ontwikkeling in het bijzonder dynamische segment van de niet-bruisende fruitdranken kunnen versnellen. Tropico beschikt al over een grote naambekendheid en kan rekenen op heel wat goodwill bij de consument. We vertrouwen op onze ruime ervaring in andere landen om op korte termijn te innoveren en deze categorie te dynamiseren. De succesvolle lancering van FuzeTea begin dit jaar en de veelbelovende resultaten van onze merken Honest (biodranken) en AdeZ (dranken op basis van granen en vruchten) versterken onze vastberadenheid om de expansiestrategie te versnellen van onze portefeuille. Deze overname vormt een nieuwe stap in die richting, zodat we steeds beter kunnen voldoen aan de verwachtingen van de Belgische en Luxemburgse consumenten.”

De commercialisering van Tropico in België en het Groothertogdom Luxemburg zal geleidelijk aan overgenomen worden door Coca-Cola European Partners. De komende maanden zullen we ook de mogelijkheid analyseren om het merk te introduceren buiten het Franse, Belgische en Luxemburgse grondgebied.