Met de komst van de eerste lentekriebels geeft Coöperatie Hoogstraten het officiële startschot voor het nieuwe seizoen. De feestelijke opening op woensdag 20 maart vormt de ideale gelegenheid om te benadrukken dat er terug volop verse groenten en fruit van eigen bodem beschikbaar zijn. Al meer dan 90 jaar resulteert de combinatie van traditioneel vakmanschap, passie voor het product en toewijding aan onze planeet in de meest smaakvolle verse producten op ons bord.
Het hoogtepunt van deze seizoensopening is de traditie om een kist aardbeien te veilen voor het goede doel. Dit jaar gaat de volledige opbrengst naar de Belgische Federatie van Voedselbanken, een organisatie die zich inzet voor de strijd tegen honger en voedselverlies. Met de onvermoeibare inzet van duizenden vrijwilligers streeft deze federatie ernaar om gratis gezonde voeding te verstrekken aan iedereen die het nodig heeft. In 2023 ontvingen maar liefst 213.873 mensen maandelijkse voedselhulp, een cijfer dat jaar na jaar blijft toenemen. “De samenwerking tussen de voedselbanken en de coöperatieve veilingen is belangrijk, niet alleen omdat het ons toelaat om kwaliteitsvolle, verse producten aan te bieden aan onze klanten, maar ook omdat we dezelfde waarden delen,” aldus voorzitter Piet Vanthemsche.
Thema’s als voedselverspilling en kwaliteitsvolle, gezonde voeding die voor iedereen toegankelijk is, zijn relevanter dan ooit. Als partner van de voedselbanken zet Coöperatie Hoogstraten zich al jarenlang in voor een maximale recuperatie van voedseloverschotten door groenten en fruit waar bij veel aanbod te weinig vraag naar is, te schenken. Met de opbrengst van deze benefietverkoop wil de Coöperatie de voedselbanken een extra duwtje in de rug geven.
De kist glanzend rode aardbeien werd gekocht door Lidl aan de prijs van € 500 per 500 gram. “We zijn verheugd om het eerste bakje aardbeien aan te kopen als startschot van het lokale aardbeiseizoen,” aldus Joeri Beniest, hoofd inkoop groenten & fruit bij Lidl België & Luxemburg. “Deze eerste aardbeien symboliseren niet alleen het begin van het Belgische aardbeienseizoen en het belang van lokale productie, maar onderstrepen ook de langdurige samenwerking tussen Lidl en de Belgische Voedselbanken. Al 10 jaar lang ondersteunen we de voedselhulp en dragen we de Voedselbanken een warm hart toe.”
Door de inbreng van Coöperatie Hoogstraten, in naam van alle telers, werd de opbrengst verdubbeld. De cheque van € 8.000 werd in ontvangst genomen door voorzitter van de Federatie van Belgische Voedselbanken Piet Vanthemsche. Ook Chloé Lauwers was van de partij. Zij is sinds eind december ambassadrice van deze organisatie, daarnaast studeert ze geneeskunde aan KU Leuven en is ze vooral bekend als influencer en hobbykok met haar kanaal Chloé Kookt. “Als influencer is het belangrijk om je platform ook af en toe in te zetten voor een non-profitorganisatie. Zeker omdat het over voedsel gaat, is dit echt een mooi project om te steunen. Via social media kan je ook jongeren gemakkelijker bereiken en hen sensibiliseren en informeren.”
Met gezonde en eenvoudige recepten wil Chloé vooral inspiratie en variatie bieden en daarvoor maakt ze ook gebruik van de smaakvolle groenten en fruit van Coöperatie Hoogstraten. En Chloé is niet alleen, dit jaar zullen 12 content creators hun volgers trakteren op informatie en tips en tricks over onze producten. Hoewel ze elk hun eigen unieke stijl hebben, delen ze de passie voor gezonde, kwaliteitsvolle voeding van bij ons.