De wijnbouwers uit de Côtes du Rhône delen graag hun passie via acties bij culturele actoren, zo laten ze zowel cultuurliefhebbers die een uniek theateraanbod ontdekken, ook kennismaken met hun mooie wijnen. Achter iedere wijn gaat immers een persoonlijkheid schuil: een wijnbouwer-kunstschilder of jazzmuzikant, een voormalige historicus, een gewezen sportkampioen, enz. Al die culturele invloeden zijn terug te vinden in de wijnen en domeinen die zich graag voorstellen aan het grote publiek.
Die ambitie om het Belgische publiek op een andere manier onze wijnen te laten proeven volgt uit het numerieke belang van de Belgische consument voor de Côtes du Rhône: België is de op één na grootste consument van Côtes du Rhône (IR-kerncijfers 2013) en de Belgen vormen de talrijkste groep bezoekers van de Rhônevallei.
Jessica DEBIEVE, Projectleider Wijntoerisme bij Inter-Rhône: “Veel professionals uit de wijnsector in de Côtes du Rhône getuigen van een flinke toename van het toerisme vanuit België. Al onze thema-activiteiten rond wijn worden inderdaad meer en meer op prijs gesteld. Dat geldt bijvoorbeeld voor de ontdekkingstrips met de Solex of Segway door de wijngaarden of voor de assemblageworkshops, die een groot succes kennen. Al die activiteiten getuigen van de wil van de wijnbouwers om het publiek op een originele en verrassende manier te bereiken”.
“Clichés bestrijden is overigens de opzet van de nieuwe Côtes du Rhône-campagne in België. Dat is een knipoog naar onze Belgische liefhebbers die er zo van houden om zowel onze streek als onze wijnen te ontdekken. Het is ons altijd een waar genoegen om onze passie te delen met een publiek van echte liefhebbers”, aldus Aurélie MAUCHAND, Export Marketing Manager België bij Inter-Rhône.
Découvertes en Vallée du Rhône 2015 is een unieke gelegenheid om maar liefst 620 wijnbouwers te ontdekken die hun “AOC” voorstellen op speciale gelegenheden of culinair en cultureel vlak maar ook tijdens diverse master class. Voor de vele belangstellenden een unieke gelegenheid om zich diverse aspecten van de Franse samenleving eigen te maken. Découvertes en Vallée du Rhône 2015 is bovendien een aanvulling op grote internationale salons waarbij vooral de consument rechtstreeks wordt bereikt, consument die uiteindelijk een directe beslissing kan nemen omtrent verdere kennismaking en/of aankoop. Het initiatief is drieledig: vooreerst een direct contact tussen producent en consument waarbij de eigenheden duidelijk kunnen uiteengezet; anderzijds de mogelijkheid voor aankopers en consumenten om een maximaal aantal producenten te ontmoeten en tenslotte de gelegenheid om de authenticiteit en het dynamisme van de wijnbouwers uit te stralen en respect op te brengen voor hun werk en de uitzonderlijke kwaliteiten van de wijnen Vallée du Rhône.
De wijngaarden van de Vallée du Rhône strekken zich uit over 6 departementen en zijn hier quasi de belangrijkste economische activiteit, in de periode 2013/2014 werden 390 miljoen flessen gecommercialiseerd die naar 159 landen werden uitgevoerd. In hun totaliteit beslaan de wijngaarden 69.000 hectaren verdeeld over 5.300 wijnbouwers. De oogst 2014 wordt geschat op ruim 3.143 miljoen hectoliters. In Frankrijk kent 93% van de bevolking de benaming AOC des Côtes du Rhône, waardoor het verbruik in eigen contreien oploopt tot 66% van de globale productie, de overige 34% wordt uitgevoerd. Met 46.000 rechtstreekse en indirecte jobs is de ‘wijnteelt’ de belangrijkste werkgever in de Vallée du Rhône.