De wijnbeurs van Delhaize is terug

Trends: Prosecco maakt een sprong van 30% – Verkoop van biologische wijnen stijgt met 10% – Een exclusief fairtrade-wijnaanbod op de Belgische markt

Vanaf 21 februari lanceert Delhaize haar niet te missen wijnbeurs en gaat ze via haar “Vinolution Travels” verder op zoek naar atypische verhalen van personen die elke dag hun passie delen over bijzondere wijnen en/of bubbels. Of het nu gaat om familieverhalen of dapper ondernemerschap, Delhaize biedt een gevarieerd en kwalitatief hoogstaand aanbod van wijnen aan. De selectie is zorgvuldig en nauwkeurig gekozen door haar ervaren aankopers, waarbij wijnen uit de regio, ontdekkingen en topmerken worden gecombineerd. Uit de favorieten en nieuwigheden selecteerde Delhaize een Spaanse biologische witte wijn, Portugese schuimwijn en een biologische rode en witte fairtrade-wijn. Deze nieuwigheden illustreren duidelijk de toename van 10% in biologische en fairtrade-wijnen.

Deskundige aankopers op zoek naar innovaties

Dankzij haar 150 jaar ervaring in de wijnsector kan Delhaize niet alleen trots zijn op het onderhouden van duurzame relaties met haar producenten, maar ook op alle kennis die ze heeft opgebouwd om de behoeften van haar klanten zo doeltreffend mogelijk te identificeren. De aankopers van Delhaize analyseren regelmatig trends en reizen de wereld rond op zoek naar nieuwe parels. Zo ontmoeten ze mensen met een spannende achtergrond, zoals Christopher Heirwegh en Christel Weemaes, een Belgisch koppel dat enkele jaren geleden naar de omgeving van Barcelona is verhuisd en er een eigen zaak is begonnen. Sindsdien bieden ze innovatieve varianten van traditionele Spaanse producten aan die ze over de hele wereld verkopen. En het werd een succes! Hun vele producten (waaronder de HOLA¡ cava) zijn in België exclusief bij Delhaize verkrijgbaar.

Delhaize zal ook andere originele referenties aanbieden tijdens deze wijnbeurs, zoals de Kung Fu Girl van de Amerikaan Charles Smith. Deze rockster maakte de overstap van het toneel naar de wijngaard, van hem kan je een volle, fruitige wijn met een sterke persoonlijkheid verwachten. Weinig wijnboeren hebben een geschiedenis die lijkt op die van Charles Smith. Hoewel hij geboren en getogen is op een uurtje rijden van Napa Valley, in Californië, ontdekte Charles zijn liefde voor wijn pas nadat hij naar Europa verhuisde. Terwijl hij in het buitenland woonde, begeleidde hij verschillende rockbands. Het was de mode en gastronomie van het nachtleven, toen hij reisde, die ervoor zorgden dat Charles een passie voor wijn ontwikkelde. In 1999, tijdens een road trip naar Walla Walla, in de staat Washington, ontmoette Charles een wijnmaker. Trouw aan zijn eigen geschiedenis en visie kon deze laatste hem ervan overtuigen om zijn eigen wijn te gaan maken. De “Vinolution Travels” nemen je ook mee naar andere gebieden zoals Asombra en Schlumberger. Deze verhalen zijn te ontdekken in de folder verkrijgbaar in alle Delhaize supermarkten.

Trends in de wijnsector

De eerste vastgestelde trend is de “premiumisering” van de sector: consumenten zijn op zoek naar meer kwaliteit en zijn bereid de prijs te betalen die deze superieure kwaliteit oplegt. Voor amateurs die niet weten hoe ze hun keuze moeten maken om een zeldzame parel te vinden, is er nu naast de experts van de afdeling ook nog een beetje extra hulp beschikbaar in de winkel. Ze vinden de score van Vivino* op een aantal flessen in de winkel.

Afhankelijk van de tijd van het jaar en de wijnbeurzen merken de experts van Delhaize variaties in volumes per kleur op. Hoewel de seizoensgebondenheid van bijvoorbeeld roséwijnen plaats heeft gemaakt voor een consumptie het hele jaar door, is er een stijging van de verkoop van witte en roséwijnen op de wijnbeurs van maart. De klassieke wijnen daarentegen worden eerder in september aangekocht, wanneer de eindejaarsfeesten voor de deur staan. In 2017-2018 zijn bijvoorbeeld de roséwijnen met 12% vooruitgegaan. Dit wordt verklaard door de zeer zachte zomer van het voorgaande jaar en door de “premiumisering” van roséwijnen in het algemeen. 75% van de productie van roséwijn komt uit 5 regio’s verdeeld over 2 landen. De top 3 bestaat uit Frankrijk met Languedoc-Roussillon op kop, gevolgd door de Provence en Spanje sluit de rangen. Voor witte wijnen was er in 2018 een toename van de volumes van de wijnen uit Bordeaux, Australië en Portugal, terwijl de stijgende volumes rode wijn aan Spanje te danken zijn. Rode wijn is nog steeds goed voor het grootste volume, maar wit en rosé winnen terrein.

Wat de volumes van de 3 kleuren betreft, stellen we ook vast dat 20% van de door Delhaize aangeboden volumes afkomstig is uit landen buiten Europa: Chili staat op de eerste plaats, gevolgd door Zuid-Afrika, Australië, Argentinië, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland. Daarnaast zijn bubbels altijd een groot succes. Hoewel cava en champagne nog steeds het grootste deel van het volume bubbels vertegenwoordigen (60%), gaat prosecco duidelijk vooruit met een stijging van 30% tussen 2017 en 2018.

*Vivino is de grootste wijncommunity en de meest gedownloade mobiele wijnapp ter wereld. De 33 miljoen gebruikers van Vivino beoordelen iedere dag miljoenen wijnen van over de hele wereld. Al die beoordelingen bij elkaar vormen de grootste wijnbibliotheek ter wereld. Met Vivino drink je wijn op een nieuwe manier.