Delhaize anticipeert op explosieve groei alcoholvrije drankenmarlt

In 5 jaar tijd is het alcoholvrije aanbod bij Delhaize vervijfvoudigd en is het aandeel ervan in de verkoop verdubbeld.  De alcoholvrije markt is de laatste jaren sterk in opmars, mede dankzij initiatieven zoals ‘Tournée Minérale’. Als koploper in deze trend biedt Delhaize een steeds ruimere keuze aan alcoholvrije dranken in de rekken en speelt zo in op de vraag van de klant. Meer en meer consumenten verminderen bewust hun alcoholgebruik. Deze trend zien we tegenwoordig het hele jaar door, volgens de laatste waarnemingen van Delhaize.

Alcoholvrije trend het hele jaar door

Alcoholvrij zit in de lift. Dit wordt gestimuleerd door het succesvolle initiatief ‘Tournée Minérale’, dat elk jaar begin februari van start gaat. Vroeger keek men nogal vreemd op als er geen alcohol gedronken werd, maar dat gebeurt vandaag gelukkig niet meer. Gezondheidsredenen en strenge alcoholcontroles zijn de belangrijkste drijfveren om minder alcohol te drinken of die zelfs volledig te schrappen. Men kiest voor alcoholvrije alternatieven, zelfs tijdens sociale evenementen. Terwijl dit vroeger vooral speelde in januari en februari, constateert Delhaize nu een blijvende trend doorheen het jaar

Ruime keuze aan alcoholvrije dranken in de rekken van Delhaize

Bij Delhaize hebben we de afgelopen jaren een aanzienlijke transformatie vastgesteld. De alcoholvrije markt, ooit beperkt tot enkele merken, sterk geëvolueerd op het gebied van kwaliteit en diversiteit.  “We merkten een spectaculaire stijging in de vraag naar alternatieven voor alcohol, wat resulteerde in een snelle groei van ons aanbod, zegt Hélène D’Hollander, category manager drinks bij Delhaize. “Technologie heeft een cruciale rol gespeeld bij de smaakverbetering van alcoholvrije dranken. We constateren met tevredenheid dat deze ontwikkeling een blijver is.”

Evolutie in het Delhaize-assortiment:

Bieren:

In 2018 bood Delhaize slechts 10 alcoholvrije bieren aan. In 2023 is dit aanbod vervijfvoudigd tot 45 referenties (exclusief lokale bieren). De verkoop van het assortiment is de afgelopen 5 jaar verdubbeld. Algemene groei van 10-15 % per jaar, met pieken van 20-25 % tijdens de vakantie.

Wijn en sterke drank met 0% alcohol:

Het productassortiment is in 10 jaar gegroeid van 10 naar 100 referenties. Het aandeel van alcoholvrije (schuim-)wijnen is sterk gestegen, maar bier is de koploper. Smaak blijft de doorslaggevende factor bij deze producten.  Positieve opmars van succesvolle alcoholvrije sterke dranken met merken als Gimber, Nona.

Delhaize voorziet de komende jaren een verdere uitbreiding van haar alcoholvrije assortiment, en engageert zich om consequent tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van haar klanten.

Promotieactie steunt de niet-alcoholische trend

Ter ondersteuning van deze trend lanceert Delhaize een exclusieve promotie die loopt tot 31 januari op meer dan 150 alcoholvrije producten. Bij aankoop van 3 alcoholvrije dranken krijgen de klanten 30% korting.  0% alcohol, 100% plezier!