Een nieuw team aan het hoofd van de Brusselse horecasector

De Fédération Horeca Bruxelles geeft zichzelf de middelen om haar ambities waar te maken. Met het oog op de ongekende uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd en de cruciale kwesties die in de komende maanden moeten worden aangepakt, heeft de Fédération Horeca Bruxelles een team samengesteld van actieve, complementaire, dynamische en geëngageerde personen uit de sector.

Matthieu Léonard, benoemd tot voorzitter, zal samenwerken met David Debin, vicevoorzitter, om een essentiële sector te vertegenwoordigen en te verdedigen die nog steeds slecht wordt begrepen en weinig aanzien geniet. Kamila Ostrowska, de nieuwe Managing Director, komt uit het hotelwezen en zal verantwoordelijk zijn voor het dagelijks bestuur van de Federatie, terwijl Loïc Installé verantwoordelijk zal zijn voor de financiën. Ze zullen werken onder een vernieuwde, modernere en efficiëntere bestuursstructuur en -wijze, in lijn met de grondige revisie die twee jaar geleden werd ondernomen, ondersteund door waarden zoals betrokkenheid, ethiek en transparantie.

Hun missie

“Het is onze ambitie om de eisen van de sector luid en duidelijk over te brengen aan het hogere management om de zaken in beweging te krijgen en een sector te behouden die niet minder dan 30.000 banen vertegenwoordigt in de hoofdstad. In navolging van wat werd gedaan onder het voorzitterschap van Ludivine de Magnanville, willen we de Federatie positioneren als een professionele, serieuze, betrouwbare en onmisbare partner,” legt Matthieu Léonard uit.

“Eten, uitgaan, plezier maken en sociale contacten leggen zijn essentieel”, vervolgt David Debin. “Naast het vertegenwoordigen van de belagen van de sector, is het ondersteunen van horecabedrijven een essentieel onderdeel van onze missie. Door onze professionele ervaring begrijpen we heel goed met welke moeilijkheden ze te maken hebben. We zijn van plan ons werk voort te zetten om bij te dragen aan de economische en financiële soliditeit van deze etablissementen, die essentieel zijn voor het sociale leven.

“Alle drie delen we de wens om een nog modernere, dynamischere en efficiëntere federatie te ontwikkelen. Samen staan we sterker, en daarom willen we graag samenwerken met andere federaties en onze institutionele partners, en sterke banden smeden binnen de ondernemersgemeenschap. Onze actie gaat verder dan het stellen van eisen om te informeren, synergieën te vergemakkelijken en de horeca te promoten. Het gaat er ook om de essentiële rol die onze bedrijven spelen in de lokale economie te benadrukken. Het is veel werk, maar ook zeer motiverend”, besluit Kamila Ostrowska.

De Horecafederatie Brussel werkt aan een aantal grote projecten, waaronder: een eerlijkere belasting op arbeid, zowel voor ondernemers als voor horecapersoneel, met bijvoorbeeld loonsverhogingen die evenwichtiger zijn tussen bruto- en nettoloon, en het niet belasten van fooien en overuren. Een herziening van het black box-systeem, te beginnen met de indexering van bonussen (ze zijn al meer dan 10 jaar niet geïndexeerd!) en uitbreiding naar andere detailhandelszaken om de horeca niet langer te stigmatiseren en oneerlijke concurrentie tot een minimum te beperken. Verlaging van de btw op alcoholvrije dranken, wat zowel een economische als een gezondheidskwestie is. Het heeft geen zin om 21% btw te betalen op een glas water. Alle politieke partijen zijn het hierover eens. Vanaf nu willen we hun woorden omgezet zien in daden. Gemakkelijker toegang tot het beroep voor een sector als de horeca, die moeite heeft om mensen te werven. Dit betekent opleiding, meer ‘studentenuren’ en toegang tot werk voor mensen die bezig zijn met het regulariseren van hun verblijfsvergunning en die te zijner tijd een contract aangeboden krijgen.

“Over het algemeen zijn de huidige regels, die rigide zijn en opgesteld zonder overleg met of empathie voor onze sector, niet aangepast aan een sector die voor 85% uit KMO’s bestaat, met personeel dat ‘s nachts en in het weekend werkt. Het is van vitaal belang om ons netwerk van cafés en bistro’s, die essentieel zijn voor de sociale cohesie, te behouden en te versterken. We willen de regio aanmoedigen om meer te investeren in toerisme en mobiliteit en om regionaal beleid te ontwikkelen dat iedereen in staat stelt om zich in een veilige omgeving te ontwikkelen. Tot slot zullen we proberen de politici te overtuigen om de arbeidsmarkt te hervormen op het gebied van belastingen en flexibiliteit”, besluit Matthieu Léonard.

Hun achtergronden

Matthieu, David, Kamila en Loïc kwamen reeds op jonge leeftijd in contact met de horeca, ze waren er in diverse segmenten actief en weten dus precies wat welke problemen, moeilijkheden en obstakels er worden gevonden. Toch groeide hunpassie uit tot het ondernemerschap.

Matthieu Léonard: Een 43-jarige Brusselaar die op 17-jarige leeftijd werd gebeten door het horecavirus. Sindsdien heeft Matthieu de sector nooit meer verlaten: hij werkte in de zaal, de bar, de keuken en nu leidt hij zijn eigen bedrijven. De voorbije 15 jaar heeft hij het geluk gehad om 8 horecazaken te openen en vandaag baat hij er nog 3 uit in Sint-Pieters-Woluwe. Hij is overtuigd van de essentiële sociaaleconomische waarde van de sector en wil zich graag inzetten voor het behoud en de ontwikkeling ervan. Hij is in juli 2021 toegetreden tot de Fédération Horeca Bruxelles, eerst als bestuurder en daarna als penningmeester.

David Debin: David is ook op jonge leeftijd in de horeca terechtgekomen. Hij volgde de hotelschool Ceria in Brussel en reisde daarna door Europa om in hotels en restaurants te werken. In 1994 opende hij zijn eerste zaak en werd hij getroffen door de omvang van de administratieve, logistieke en financiële problemen en door het schrijnende gebrek aan ondersteuning voor horecaondernemers. Hij besloot in 1996 een cateringadviesbureau op te richten om zijn ervaring te delen en ondernemers in de sector te helpen. Hij is ook geassocieerd partner geweest in een twintigtal horecabedrijven, altijd met het doel hen te ondersteunen en te helpen groeien. Sinds 2016 is David managing partner van een sociaal bedrijf gewijd aan de horeca, in september 2022 treedt hij toe tot de Federatie als bestuurder.

Kamila Ostrowska: Op 16-jarige leeftijd ontdekte Kamila de horeca door enkele  vakantiebaantjes. Tijdens haar studies communicatie, human resources management en marketing deed ze ervaring op in het restaurant, in de bar en op evenementen. Wat begon als een studentenjob veranderde in een echte passie. Met een passie voor gastronomie en een voorliefde voor de energie en het menselijk contact die ze vindt in de wereld van gastvrijheid, begon ze aan een carrière in de hotelbranche. Gedurende 8 jaar werkte ze als marketing- en communicatiemanager voor een internationale hotelgroep. In diezelfde periode startte ze haar eigen zaak en richtte ze samen met haar partner een restaurant op in Elsene. Kamila vervoegde de Fédération Horeca Bruxelles in januari 2024 als General Manager.

Loïc Installé: Deze 30-jarige Antwerpenaar werd ook al op jonge leeftijd verliefd op de horeca. Sinds zijn 18e werkte Loïc in de eetzaal, bar en keuken voordat hij zijn eigen etablissementen opende en leidde. In 2015 raakte hij in de ban van de hoofdstad en opende hij achtereenvolgens 2 koffiebars en een koffiebranderij. Gepassioneerd en toegewijd om zijn sector te verdedigen na de Covid-crisis, is Loïc in 2022 toegetreden tot de Fédération Horeca Bruxelles als beheerder.