Goud voor Hoegaarden op World Beer Cup 2016

Tijdens de World Beer Cup., de meest prestigieuze tweejaarlijkse biercompetitie ter wereld, werd het witbier Hoegaarden bekroond met een gouden medaille. In de categorie Belgian-Style Witbier werd Hoegaarden onder 77 inzendingen verkozen als beste witbier.

Hoegaarden, het originele Belgische witbier, is niet alleen bekend in België, maar ook ver buiten zijn grenzen. Hoegaarden kent een uniek brouwproces waarbij het bier eerst gefermenteerd wordt en vervolgens hergist in de fles. Dit zorgt voor het karakteristieke troebele en witte uiterlijk en de verrassend verfrissende smaak. De sleutel tot deze unieke smaak en kruidige neus van Hoegaarden zijn de natuurlijke ingrediënten, waaronder gedroogde sinaasappelschil met een vleugje koriander.

Terwijl de karakteristieke smaak van Hoegaarden vandaag de dag beschikbaar is voor consumenten in meer dan 70 landen over de hele wereld, maakt het brouwen sinds vele eeuwen nog steeds deel uit van het leven in het dorp Hoegaarden. De geschiedenis gaat terug tot in de 15de eeuw, toen de Begarden monniken zich vestigden in deze regio en Belgische witbieren begonnen te brouwen. Tegen het einde van de 19de eeuw telde het dorp meer dan 35 brouwerijen.

“We bevinden ons in een opmerkelijke, wereldwijde gemeenschap van brouwers, en we zijn trots dat Hoegaarden uit een selectie van 77 andere witbieren op de World Beer Cup., een internationale biercompetitie die de beste bieren ter wereld huldigt, werd verkozen. Samen met het team van Anne Ghanima, brouwerijmanager van Hoegaarden, zijn we bijzonder vereerd om deze gouden award te ontvangen. Het bewijst dat de passie van alle personeelsleden om een hoogstaand kwalitatief witbier te brouwen, gesmaakt wordt,” zegt Jean Jacques Velkeniers, Business Unit President West Europe.

De World Beer Cup. winnaars werden geselecteerd door een internationaal panel van 253 juryleden uit 31 landen. Tijdens deze editie van de belangrijkste bierwedstrijd ter wereld werden bijna 6600 bieren van 1907 brouwerijen uit 55 landen geproefd en geëvalueerd. In totaal wonnen 10 AB InBev bieren in verschillende categorieën: 6 gouden medailles, 3 zilveren medailles en 1 bronzen medaille.

InBev Belgium : De oorsprong van onze activiteiten gaat terug tot 1366 naar de brouwerij Den Hoorn, gevestigd in Leuven. In 1987 ontstaat de brouwersgroep Interbrew uit de fusie van twee grote Belgische brouwerijen, Artois (Leuven) en Piedboeuf (Luik, Jupille). Interbrew lag aan de basis van InBev, dat in 2004 ontstond uit de combinatie van Interbrew met het Braziliaanse AmBev. In 2008 combineerde InBev met Anheuser-Busch tot Anheuser-Busch InBev, ’s werelds leidinggevende brouwer. Ons bedrijf staat voor een lange geschiedenis waarin vakmanschap, kwaliteit, innovatie en service naar consumenten en partners altijd centraal hebben gestaan. Het is onze gezamenlijke droom om het Beste Bierbedrijf te zijn dat Mensen Samenbrengt voor een Betere Wereld.

In eigen land is InBev Belgium marktleider. De voornaamste Belgische merken zijn: Stella Artois®, Jupiler®, Leffe®, Hoegaarden® en Belle-Vue®. InBev Belgium streeft er ook naar om de Belgische biermarkt als geheel een nieuwe dynamiek te bezorgen door een evenwichtige aanpak waarin traditie en innovatie op basis van consumentenvoorkeuren elkaar aanvullen, en waarbij vakmanschap en kwaliteit steeds de rode draad vormen. Recente innovaties omvatten de laatste nieuwe telgen in de Leffe Royale-familie, Leffe Royale Cascade IPA (7,5%) (2015), Leffe Royale Mapuche (7,5%) (2015) en Leffe Royale Whitbread Golding (7,5%) (2015). Bij Hoegaarden: Hoegaarden Radler Agrum (2%) (2015) en Hoegaarden Radler Lemon & Lime (2%) (2015). De nieuwste merkinnovatie: Cubanisto (5,9%) (2014). Voor meer informatie kan u terecht op www.abinbev.be.

Over Hoegaarden : Hoegaarden heeft een bijzonder uniek erfgoed. Van het originele Hoegaarden witbier dat voor het eerst werd gebrouwen in de middeleeuwen in het gelijknamige Belgische dorpje in Vlaams-Brabant, is het uitgegroeid tot een wereldwijd bekend authentiek Belgisch witbier. Hoegaarden is niet alleen in België een geliefd bier, het is een internationaal biermerk dat verdeeld wordt in meer dan 70 landen en bovendien ook één van de snelst groeiende focusmerken van de groep AB InBev. Dit troebel witbier, op smaak gebracht met sinaasappelschil en koriander, is een verfrissende dorstlesser met een zachte smaak en een aangenaam fruitig karakter. Het wordt gekenmerkt door zijn natuurlijkheid en authenticiteit. Hoegaarden witbier is een ideaal zomerbier, dat wordt geserveerd in het bekende zeshoekige glas. Voor nog meer verfrissing plaatst men het Hoegaarden glas vooraf even in de diepvriezer. Andere bieren die deel uitmaken van de Hoegaarden-familie zijn; Hoegaarden Rosée, Hoegaarden 0,0, Hoegaarden 0,0 Rosée, Hoegaarden Grand Cru, Hoegaarden Verboden Vrucht en ook Hoegaarden Spéciale. De nieuwste innovatie in de Hoegaarden-familie is Hoegaarden Radler. Deze is verkrijgbaar in 2 varianten: Hoegaarden Radler Lemon & Lime en Hoegaarden Radler Agrum. Sinds de lente 2016 is er ook een 0.0 versie van elke Hoegaarden Radler smaak op de markt. www.hoegaarden.com  en www.ab-inbev.be