Van kleine chocolatier tot wereldwijde producent. Pralineproducent Gudrun bestaat 80 jaar. In 1942 besloot de Lierse banketbakker Jozef De Bruyn Belgische pralines te produceren. Vandaag is de Gudrun Group wereldleider in de ontwikkeling, productie, verpakking en commercialisering van echte Belgische chocolade en truffels. In totaal verlaten zo’n 180 miljoen pralines en 183 miljoen truffels jaarlijks de fabriek in Lier. En nog steeds staan ambacht en maatwerk voorop tijdens het productieproces.
Chocolates, we take it personally. Dat is al jarenlang het mission statement van Gudrun. Hoewel de Belgische pralines wereldwijd verkocht worden onder private labels en eigen merken, blijft Gudrun inzetten op personalisatie en maatwerk. Banketbakker Jozef De Bruyn zou het nooit anders gewild hebben. Zijn bedrijf ontstond in 1942, wanneer Jozef zich begon te specialiseren in Belgische pralines. Zijn smaak en zin voor verfijning legden de basis voor een toekomst om van te smullen.
De pralines van Jozef worden zodanig gesmaakt, dat hij steeds blijft groeien en in 1974 een industriële aanpak implementeert. Even later breidt hij uit naar het buitenland, maar nog steeds met aandacht voor de ambacht. Uitbreidingen en overnames volgen elkaar op. Vandaag telt de Gudrun Group in België 165 vaste collega’s en 100 interimmedewerkers tijdens piekmomenten. In Polen werken 95 vaste medewerkers en tijdens piekmomenten 200 tot 300 interimmers. De groep produceert zo’n 180 miljoen pralines en 183 miljoen truffels per jaar die wereldwijd met veel smaak geproefd worden. Op vijf continenten worden de Gudrun pralines aanzien als een Belgische delicatesse.
Sterk in personaliseren
Gudrun biedt oplossingen voor retail, out of home en b2b markten. De chocolade van Gudrun is te verkrijgen onder de eigen merken Gudrun, Chocolissimo, Miss Gavarny en Grand Belgian Specialties, of onder private label. Zo verkoopt Gudrun Group ook gepersonaliseerde chocoladegeschenken en bedrijfsgeschenken online via www.chocolissimo.com.
“85 procent van wat wij produceren is uniek maatwerk”, zegt CEO Sofie De Lathouwer. “Wij hebben het voorbije jaar meer dan 250 unieke geschenkdozen samengesteld. Het vraagt een groot team om zoiets neer te zetten. En ieder van zich legt er zijn of haar ziel in. Dit maakt dat Gudrun ook heel snel kan schakelen bij veranderende trends. Ons R&D-team bekijkt van vulling tot praline of truffel, totaalverpakking en labelling zodat alles in orde is voor export. Dit is onze sterkte. Wij willen de Belgische trots in het buitenland neerzetten.”
Nog steeds Belgische chocolade
Het hart van de productie, dat is nog steeds de keuken. Oprichter Jozef startte 80 jaar geleden met chocoladeblokken. Vandaag krijgt Gudrun chocolade aangeleverd in vloeibare vorm. In de keuken worden er verschillende vullingen voor de pralines gemaakt. En dat is cruciaal, want een praline zonder vulling is slechts een stukje chocolade. Ondanks de grote schaal waarmee Gudrun pralines produceert, blijft het respect voor het vakmanschap aanwezig. Zo blijft het essentieel om alleen Belgische chocolade te gebruiken.
Groeien zorgt ook voor uitdagingen
Elke dag rollen er duizenden gepersonaliseerde cadeautjes van de band. Dat vraagt heel wat productie- en organisatorisch werk. Om verder te groeien, kijkt Gudrun naar nieuwe markten en klanten, maar steeds met focus op personalisering en smaakbeleving. “Onze sterkte is onze geschiedenis, onze liefde voor de ambacht én onze Belgische chocolade”, zegt Sofie De Lathouwer. Intussen maakt Gudrun ook toekomstplannen om andere buitenlandse markten te veroveren. “We willen onze Belgische trots wereldwijd uitdragen. Wij kunnen bouwen op een enorme knowhow en metier binnen onze organisatie. En dat wordt ook in het buitenland gesmaakt.” De verschillende assortimentsdozen vragen een flexibele en dus menselijke en kwalitatieve aanpak.
De favoriete pralines van de medewerkers
Speciaal om de 80ste verjaardag te vieren, lanceert Gudrun een doosje ‘evergreens’, de meest geliefde pralines van de collega’s. De negen pralines, acht voor de voorbije decennia, één voor het nieuwe decennium, beschikken elk over hun eigen smaak en structuur en brengen bij de medewerkers heel wat herinneringen en anekdotes naar boven. “Ik hoop alvast dat deze speciale doos in de toekomst nog veel extra vakjes mag krijgen en dat we met Gudrun ons Lierse en Belgische chocoladesucces nog vele decennia mogen verderzetten”, aldus CEO Sofie De Lathouwer.