Le Pain Quotidien kondigt Alain.AI aan, een tool waarmee het brein van oprichter en creatief directeur Alain Coumont in artificiële intelligentie wordt gegoten. Alain Coumont is hiermee de eerste founder wereldwijd met een digitale tweeling die zijn kennis en creativiteit nabootst om nieuwe recepten voor te stellen. De bakkerij- en restaurantketen werkt op digitaal vlak al jaren nauw samen met digitale partner November Five. Ze verbinden zich nu verder aan elkaar voor de uitrol van diverse op klantervaring gerichte innovaties overal ter wereld.
Alain.AI is de eerste ‘digital twin’ van een ondernemer in de culinaire wereld. De tool kan nieuwe recepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op de culinaire tradities van het merk, maar ook gelokaliseerd kunnen worden of aangepast naar voedingsvoorkeuren.
De recepten blijven, dankzij de kopie van het brein van Alain Coumont, trouw aan de gekende smaken van Le Pain Quotidien. Maar het gaat ook verder dan de vestigingen wereldwijd: in de nabije toekomst zullen ook de trouwste klanten van het Tartine Club-programma toegang krijgen tot Alain.AI om thuis de recepten van Le Pain Quotidien na te bootsen.
Alain Coumont, Chief Creative Officer van Le Pain Quotidien: “Met Alain.AI combineren we traditie met geavanceerde technologie om onze aanbiedingen fris en spannend te houden voor onze klanten, nu en in de komende jaren.”
Van inventaris tot “Chat GPT” voor recepten
Het systeem bestaat uit een uitgebreide inventaris van 10.000 recepten van Le Pain Quotidien, en kan diverse talen, maateenheden (imperiaal/metrisch) en lokale keukenapparatuur interpreteren. Bovendien toont Alain.AI de presentatie van de gerechten en schrijft het programma de trainingmanuals en handleidingen voor het keukenpersoneel.
Op die manier slaagt de keten erin om een broodje in Leuven en New York op exact dezelfde manier te bereiden en presenteren. In totaal kunnen 214 vestigingen in 19 landen zo recepten lokaliseren naar de smaak van het land, zonder de kenmerkende smaken en stijl van Le Pain Quotidien te verliezen.
Daarnaast wordt Alain.AI uitgebreid met drie belangrijke tools, namelijk: Menumaker: creëert seizoensgebonden menu’s uit de receptencatalogus, compleet met ingrediëntenlijsten voor inkoop en gedetailleerde handleidingen voor stapsgewijze bereiding. – Experimentele Keuken: ontwikkelt en experimenteert met nieuwe, nog niet gepubliceerde of afgeronde recepten. – Receptcreatietool: genereert – met behulp van bestaande catalogusgegevens of vanaf nul – nieuwe recepten met behulp van ChatGPT-achtige instructies. Op termijn is het de bedoeling om consumentenonderzoeksgegevens te integreren en zo nog betere voorspellingen te doen. Blijkt uit consumentendata dat klanten van Le Pain Quotidien graag hummus op hun broodje eten, dan voegt de receptengenerator dit ook vaker toe.
Synthetic market research: ook digitale twin van klanten op komst
Ook de klant krijgt een digitale kopie van zichzelf in Alain.AI doordat consumentenonderzoeksgegevens geïntegreerd worden. Zo kan Alain.AI direct inzichten bieden over de mogelijke reacties van consumenten op nieuwe ideeën, en effectief een “digitale tweeling” van de trouwe klant creëren.
Op die manier kan het marketingteam van Le Pain Quotidien synthetisch marktonderzoek voeren voor bepaalde ingrepen op het assortiment. Zo kan men bijvoorbeeld onderzoeken hoe klanten zouden reageren op prijswijzigingen of nieuwe recepten in het assortiment.
Dit zullen Le Pain Quotidien en November Five doen met: Integratie van externe trends en trendvoorspellingen – Implementatie van lokale verkoopprognoses – Uitvoering van consumentenonderzoek met behulp van virtuele persona’s