Leuvense start-up Beerhive lanceert digitale biersommelier

Voorstelling tijdens Leuven Bierweekends, vanaf 14 en 15 april. Leuven is met drie grote opeenvolgende bierfestivals in april dé bierhoofdstad van België. •Leuven Innovation Beer Festival (14 & 15 April, “De Hoorn” in Leuven) – •Food & Hops (21 & 22 April, “Comenius” in Leuven) – •Zythos Bier Festival (28 & 29 April, “Brabanthal” in Leuven). Een prima moment voor de Leuvense start-up Beerhive om haar gloednieuw digitaal platform voor bierliefhebbers te lanceren.

Beerhive maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. Het is een digitaal platform waarop een community van bierliefhebbers wereldwijd zijn kennis over bieren deelt en samen bouwt aan een digitale biergids. Bierliefhebbers kunnen via de mobiele app op een intuïtieve manier een bierprofiel aanmaken. Aan de hand van 120 smaak- en aromaparameters zijn ze in staat bieren te beoordelen en hun kennis te delen met andere bierliefhebbers. Door de verschillende bierprofielen en data slim te combineren, komt Beerhive tot een objectieve profilering van alle mogelijke bieren ter wereld. Iedereen – ook leken – kunnen op die manier eenvoudig bieren zoeken op hun karakteristieken en nieuwe bieren ontdekken.

Keuzestress

Hoewel de markt van het pilsbier terugloopt, blijft die van de speciaalbieren wereldwijd jaar na jaar groeien. In 2017 kwamen er in de VS maar liefst 881 nieuwe brouwerijen bij (van 5.491 in 2016 naar 6.372 in 2017 – bron: Brewers Association). In België is het aantal brouwerijen op vier jaar tijd met bijna 70% gegroeid. Ons land telt momenteel 263 brouwerijen, naast 181 bierfirma’s die bier commercialiseren en dit bij een erkende brouwerij laten brouwen (bron: Zythos). Dit groeiend aanbod maakt het voor de consument steeds moeilijker om te kiezen.

Jan Paesen, zytholoog en founder van Beerhive: “Nooit eerder had de bierconsument zoveel keuze. Zelfs als ervaren bierliefhebber loop je in dit enorme aanbod verloren. Waar andere apps zich enkel focussen op het geven van beoordelingen, gaan wij een stap verder en bieden we bierliefhebbers een deskundige tool om nieuwe bieren te leren kennen op basis van objectieve kenmerken.”

Wim De Bruycker, zytholoog en co-founder van Beerhive: “Dankzij de analyses van alle bierliefhebbers samen en het gebruik van moderne technologieën, creëren we orde in de chaos. Met Beerhive heb je op elk moment een collectief gebouwde biercatalogus bij de hand en kan je op een terrasje rustig uitzoeken of een bepaald bier bij je past. Graag zoet met ananastoetsen of liever hoppig met het aroma van kruidnagel? Je start met een bier dat je kent en ontdekt nieuwe bieren die in lijn liggen met je persoonlijke voorkeuren.”beerhive2

Excellent bieradvies voor horeca en retail

Het team van Beerhive ziet, naast een wikipedische bierkennis voor bierliefhebbers, ook heel wat mogelijkheden voor de horeca en retail. Zo kunnen cafés en supermarkten de Beerhive-app gebruiken om hun klanten gepersonaliseerd bieradvies te geven, gebaseerd op hun eigen bieraanbod. Koks en restaurantuitbaters, die de principes van wijn-food pairing meestal al kennen, kunnen dit vanaf nu toepassen met bier. Brouwers krijgen nieuwe inzichten in hoe consumenten de smaak van hun bier echt ervaren en kunnen op basis van de Beerhive-app hun aanbod aanpassen of uitbreiden.

Internationalisering

Beerhive werkt momenteel al met verschillende Belgische brouwerijen samen. Zo was Duvel Moortgat vanaf het begin nauw betrokken en gewonnen voor het concept. Ook met brouwerijen Hof Ten Dormaal en brouwerij Anders! is er een eerste samenwerking. Deze laatste drukte de Beerhive bierprofielen zelfs op enkele van haar bierflesetiketten. (zie foto).

De focus voor deze zomer zal vooral liggen op het uitbreiden van de bierliefhebbers community en bierdatabank. Deze bevat momenteel al meer dan 3.300 Belgische bieren en zal snel worden uitgebreid met buitenlandse bieren. Aan het eind van het jaar hoopt Beerhive geïnteresseerde investeerders en partners te vinden voor de internationalisering en het schalen van de distributie van haar professionele diensten naar horeca, retail en brouwerijen.

Het Beerhive team bestaat uit vier founders: Jan Paesen (Zytholoog, Sales & Marketing, Partnerships), Wim De Bruycker (Zytholoog, Data Quality & Modelling, Community Manager Beerhive Expert Group), Koen Van Leuvenhaege (IT architect, DevOpps) en Steven Palmaers (App Development, DevOpps). Beerhive laat zich in haar groei begeleiden door accelerator Start it @KBC in Leuven. www.beerhive.com