Mocktails veroveren deze zomer Belgische terrassen

Steeds meer Belgen kiezen voor de alcoholvrije variant van de cocktail. Brussel, 23/05/2017 – De eerste zonnestralen hebben de terrassen weer doen vollopen met mensen die genieten van het mooie weer. De traditionele cocktail wordt daarbij steeds vaker ingeruild voor de non-alcoholische evenknie: de mocktail. De trend werd enkele jaren geleden al ingezet en lijkt deze zomer helemaal op kruissnelheid te komen. Het idee: wel genieten van leuke momenten met vrienden, maar op een manier die past binnen een verantwoorde levensstijl. Om te reageren op die vraag van consumenten lanceert Lipton Ice Tea vier nagelnieuwe inspirationele recepten, die de welgekende Lipton Ice Tea’s omtoveren in verfrissende en smaakvolle mocktails. De recepten werden ontwikkeld samen met Hannah Van Ongevalle, de beste vrouwelijke bartender van België, en passen helemaal binnen de trendy mixology mindset.

Alcoholsabbat

Het alcoholgebruik in ons land schommelt al enkele jaren. Volgens studies van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) drinkt vooral de jeugd steeds minder. Meer dan de helft van de 16-jarigen (55%) dronk nog nooit alcohol. Dat is opvallend, zeker omdat dat tien jaar geleden nog maar 13% was. Ook bij oudere generaties is een vergelijkbare trend zichtbaar: steeds vaker lassen zij alcoholvrije periodes in. Denk maar aan het succes van initiatieven zoals Tournée Minérale waarbij 51% van de horecazaken aangaf dat zijn omzet daalde.

Dat wordt deels verklaard door de grotere aandacht voor onze gezondheid: Belgen willen genieten maar vermijden liever de negatieve effecten van bijvoorbeeld alcohol, zeker door de week. Dan zijn ze op zoek naar lekkere alternatieven die passen binnen een verantwoorde levensstijl.

Beste bartender van België

Mocktails lijken een perfecte oplossing: ze bevatten geen alcohol maar bieden wel de ervaring en unieke smaakcombinaties waar mensen naar op zoek zijn. Om te reageren op die vraag lanceert Lipton vier nieuwe mocktailrecepten, met smaken als yuzu, aardbei, passievrucht en virgin mojito. Die zijn telkens gemaakt met één van de Lipton Ice Tea’s uit zijn gamma, dat bovendien volledig laag is in calorieën.

Voor de vier recepten deed Lipton een beroep op de expertise van Hannah Van Ongevalle. Ze werd in 2014 uitgekozen tot Beste Bartender van België en eindigde bovendien als eerste Belg ooit in de top 12 van beste bartenders van de wereld.

“De uitdaging was om recepten te ontwikkelen die perfect passen binnen de mixology mindset en van lekkere, toegankelijke producten iets totaal nieuws maken”, zegt Van Ongevalle. “Met deze vier recepten zijn we daar wonderwel in geslaagd. Ze bieden voor elk wat wils en zijn de perfecte inspiratie voor iedereen die deze zomer op zoek is naar verrassende smaakcombinaties zoals je die enkel in een gemixt drankje terugvindt.”

Food sharing trend

Lipton mikt ook op de food sharing-trend waarbij jongeren niet alleen ervaringen, maar ook hun eten en drinken delen. Daarom worden de vier mocktails zowel per glas als in een karaf van één liter aangeboden, perfect om op een zonnige terras te delen met vrienden.

“We merken duidelijk dat jongeren ‘offline’ connecteren steeds belangrijker vinden en naar manieren zoeken om samen momenten te beleven. We spelen hier graag op in en bieden onze mocktails ook aan in kannen van 1 liter,” zegt Michiel Bleys, Brand Manager van Lipton Ice Tea.

Lichtpunt voor horeca

Het potentieel van de mocktails is ook een lichtpunt voor de horeca, die op zoek is naar manieren om zijn omzet op peil te houden in de veranderende markt waarin steeds meer mensen een gebalanceerde levensstijl nastreven en bewust geen of minder alcohol drinken. Maar denk bijvoorbeeld ook aan zwangere vrouwen of mensen die omwille van hun geloof of andere overtuiging geen alcohol drinken en op zoek zijn naar een volwaardig alternatief.

Tegelijkertijd is het perfect om tijdelijke dalingen in de markt op te vangen: denk aan het succes van ‘Tournee Minérale’ dat in veel cafés en restaurants voor een gevoelige omzetdaling zorgde. Toen zag 51% van de horecazaken zijn totale omzet dalen, sommigen zelfs met meer dan 10%. De nieuwe recepten van Lipton zijn daar een perfect antwoord op.

De Lipton mocktails zijn vanaf mei beschikbaar in horecazaken in heel België, perfect op tijd voor het zomerseizoen weer van start gaat.

Lipton, een merk van Unilever, is één van ‘s werelds meest bekende en meest verkochte merken van warme thee en ijsthee en wordt verkocht in meer dan 150 landen over de hele wereld. Sir Thomas Lipton uit Schotland heeft de ‘Lipton Tea Company’ opgericht aan het einde van de 19e eeuw. In België is Lipton Ice Tea het tweede grootste merk in de frisdrankenmarkt. Een groot deel van het Lipton-assortiment wordt geproduceerd in Vorst (België).