30% van de jongere consumenten, <34 jaar, wil meer kleine frisdrankmerken in horeca.
De tijd dat je alleen grote frisdrankmerken in restaurants of supermarkten vond, ligt achter ons. De opkomst van kleinere merken is de laatste jaren gestaag toegenomen. Een van de pioniers in dit segment is het Duitse indiemerk fritz-kola. Ook zij zagen de populariteit van hun alternatieve cola’s en limonades stijgen. Uit een recent onderzoek van fritz-kola in samenwerking met iVox blijkt zelfs dat consumenten een voorkeur hebben voor horecagelegenheden die dergelijke merken aanbieden.
Wie naar een bar of restaurant gaat en geen alcohol drinkt, wil niet alleen de keuze hebben uit water, vruchtensap of frisdrank van een klassiek merk. Sterker nog: uit onderzoek van fritz-kola blijkt dat 22% van de Belgen de voorkeur geeft aan horecazaken die frisdranken van kleinere merken aanbieden boven horecazaken die frisdranken van grotere bedrijven aanbieden. Bij jongeren loopt dit cijfer op tot 30%. De reden voor deze voorkeur? 44% van de Belgen zegt deze alternatieve merken verrassender van smaak te vinden. Onder jongeren geeft 55% dit aan. Maar ook het gebruik van biologische en/of natuurlijke ingrediënten speelt een rol voor iets meer dan een derde (35%).
Intense smaak
Dat fritz-kola ook maximaal inzet op de smaakbeleving bewijst hun nieuwste aanwinst: de fritz-kola super zero. Geen suiker, maar een extra intense smaakbeleving. Om de smaakpapillen volledig te overtuigen zonder suiker, speelde de krachtige colasmaak een nog belangrijkere rol in hun productontwikkeling. Net zoals bij de originele kola. Hiermee onderscheiden ze zich van gewone frisdrankmerken. En net als alle andere fritz-varianten: volledig veganistisch. Sinds 2019 heeft fritz-kola het biologische aandeel van ingekochte plantaardige grondstoffen (exclusief suiker) verhoogd van 59% naar 73% in 2023.
Meer dan een drankje
Steeds meer mensen, vooral jongeren, zijn zich bewuster van wat ze consumeren. Als het gaat om eten en drinken zijn niet alleen de ingrediënten en de smaak belangrijk, maar ook waar het merk voor staat. De drankenindustrie wordt gezien als een van de grootste plasticvervuilers. Sinds hun start gebruikt fritz-kola enkel glazen flessen in alle markten waar het merk aanwezig is. Hun flessen kunnen tot 50 keer opnieuw gevuld worden, waardoor ze 100% recyclebaar zijn zonder kwaliteitsverlies. Bovendien heeft het samen met andere Europese campagnevoerders de New European Reuse Alliance (New ERA) opgericht om af te stappen van een wegwerpmaatschappij naar een circulaire toekomst.
“Onze waarden rond onder andere duurzaamheid zijn er niet om consumenten te overtuigen, maar omdat we het als merk vanzelfsprekend en onze verantwoordelijkheid vinden om hier bij elke stap van onze reis rekening mee te houden” — Florian Weins, Managing Director fritz-kola
Ondanks de toenemende populariteit en vraag van consumenten, vindt 42% van de ondervraagde Belgen dat supermarkten hun frisdrankassortiment moeten uitbreiden met alternatieve, kleinere merken zoals fritz-kola. Onder jongeren is meer dan de helft het daarmee eens (53%). Bij fritz-kola vinden ze het belangrijk dat supermarkten hun klanten een duurzaam en natuurlijk smaakvol assortiment aanbieden dat aan die behoeften voldoet.
fritz-kola werd in 2002 opgericht door twee studenten in Hamburg. De eerste Kola werd gelanceerd in 2003, gevolgd door talrijke limonades en spritzers op basis van sap. Omwille van het milieu gebruikt fritz-kola al sinds de oprichting glazen flessen voor meermalig gebruik en breidt het decentrale en consumentgerichte bottelen voortdurend uit. Daarnaast is fritz-kola betrokken bij het “Every Bottle Helps” initiatief, de “Trink aus Glass”-beweging en tal van projecten voor een duurzame samenleving. Mirco Wolf Wiegert en Florian Weins zijn Managing Directors van het bedrijf.