Premiumizarion, toegankelijkheid en bewust consumeren: de trends van 2018!

 

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky’s van Johnnie Walker, ziet voor 2018 3 grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het degusteren van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren geleden ingezet, maar wordt zeker ook in 2018 bestendigd. Bovendien consumeren we bewuster: een consument kiest niet enkel voor luxeproducten, maar ook voor gezondere alternatieven…

Premiumization

Ine Bilcke, Senior Commercial Innovation Manager Northern Europe bij Diageo, vertelt: “Uniek is de regel. Deze wereldwijde trend zorgt ervoor dat consumenten meer en meer kiezen voor betaalbare luxeproducten. Dat zien we ook in de verkoop van onze zogenaamde Reserve Brands: de premiummerken zoals Johnnie Walker, Cîroc en Tanqueray doen het zeer goed.”

De premiumization trend was eigenlijk al merkbaar sinds de start van de economische crisis in 2007, maar in België zit premiumization nog sterker in de lift sinds de ferme accijnsstijging op sterkedranken in november 2015. “Dat lijkt een beetje vreemd en tegenstrijdig. Maar is het in wezen niet. Als de taksen zo hoog zijn, maalt de consument er immers niet meer om nog dat kleine extra te betalen voor een uitstekende gin of whisky. De consument kiest in zulke gevallen waar voor zijn geld en verwent zichzelf dan met een luxeproduct. Hij drinkt minder, maar kiest producten van een betere kwaliteit.”

Daarenboven worden deze luxemerken ook meer en meer thuis gedegusteerd samen met vrienden en familie. De omzet van sterkedranken op café of restaurant is kleiner: de consument verkiest om drinken en rijden niet te combineren.

Toegankelijkheid

Diageo lanceerde recentelijk de Gordon’s premium Pink Gin. “Pink gin is nu al een absolute hit in Spanje en werd ontwikkeld om nieuwe consumenten in de gin categorie te trekken. De frambozen geven de gin een fruitig en zacht karakter in vergelijking met hun kruidige varianten en dat spreekt nieuwe consumenten aan om gin te proeven. De pink gin is al beschikbaar bij Carrefour en in de horeca.  In het voorjaar van 2018 zal hij ook bij alle andere retailers in de winkelrekken liggen. Naast de pink gin van Gordon’s staan er nog vele andere mooie innovaties aan te komen in 2018…”, licht Ine Bilcke toe.

Bewuste consumptie

Naast premiumization, is ook gezondheidsbewustzijn alomtegenwoordig vandaag. Mensen willen de controle hebben over wat ze eten en drinken. Ook Diageo komt tegemoet aan deze trend. Zo lanceert het in februari 2018 in België de Baileys Almande, een lactose- en glutenvrije veganistische variant van Baileys, gebaseerd op amandelmelk. De Baileys Almande heeft een lager alcoholpercentage dan normale Baileys; 13% in de plaats van 20%. Aangelengd met kokoswater is Baileys Almande ook een ideale zomerdrank.

Diageo is wereldwijd marktleider op het vlak van alcoholische dranken met een uitzonderlijke collectie merken als Johnnie Walker, Crown Royal, JεB, Buchanan’s en Windsor voor de whisky’s, Smirnoff, Cîroc en Ketel One voor de wodka’s, en Captain Morgan, Baileys, Don Julio, Tanqueray en Guinness.

Diageo is een wereldwijd opererend bedrijf waarvan de producten worden verkocht in meer dan 180 landen wereldwijd. De onderneming is beursgenoteerd op de London Stock Exchange (DGE) en de New York Stock Exchange (DEO). Bezoek ook de website van Diageo over verantwoord drinken: www.DRINKiQ.com, voor informatie, initiatieven en manieren om best practices te delen.

Celebrating life, every day, everywhere.