Ricola opende eerste pop-up in België: de Kruidenwereld

Het bekende Zwitserse merk van bergkruiden, Ricola, lanceerde zijn Kruidenwereld in hartje Brussel, van 6 tot 9 oktober 2022, telkens van 10 tot 19 uur. In de Edelknaapstraat 15A in Elsene dompelde een natuurlijke pop-up je helemaal onder in de wereld van kruiden, via tal van leuke workshops en activiteiten. Het was trouwens de allereerste keer dat Ricola in België zo’n evenement voor het grote publiek organiseerde.

De Zwitserse Kruidenwereld van Ricola

Door de traditionele kruidenwereld opnieuw te interpreteren, laat Ricola zijn publiek kennismaken met de vele troeven van verschillende planten. Zo kon je in de pop-up terecht voor een bonbonproeverij, een DIY-workshop met gedroogde planten, een wandeling in de Ricola-tuin of een kindervoorleesuurtje met authentieke Zwitserse verhalen… Ook voor een leuke selfie tegen een gigantische groene gevel van planten kon je nog in de pop-up terecht.

Christian Bennefeld, Senior Vice President Ricola France & Benelux: “We zijn blij om de ‘Kruidenwereld van Ricola’ voor te stellen: een tijdelijke, natuurlijke tussenstop in hartje Brussel om het publiek onder te dompelen in Ricola’s passie voor kruiden.”

13 planten in de kijker

Dit Zwitserse familiebedrijf, opgericht in 1930, doorkruist dus de Alpen en nodigt de Belgen uit om het verhaal achter de 13 Zwitserse kruiden te verkennen – heel zintuiglijk, via verschillende workshops en activiteiten. Alexandre Krouglikoff, Vice President Regional Marketing Ricola France & Benelux: “We willen mensen laten kennismaken met de 13 planten die in al onze kruidenbonbons aanwezig zijn, hoe ze worden gekweekt en wat de voordelen van deze planten zijn. Kom onze leuke workshops en onze bonbonbar ontdekken!” Leuk om weten is wellicht het feit dat Ricola jaarlijks 1500 ton gedroogde kruiden verwerkt goed voor ruim 7 miljard bonbons. In partnership met lokale landbouwers worden de kruiden geteeld met respect voor het milieu, een duurzame teelt die in totaal een oppervlakte heeft van meer dan 125 voetbalvelden.

Het verhaal achter het merk

De geheime mix van 13 Alpen-kruiden ligt aan de basis van het succesverhaal van Ricola, dat in 1930 startte bij meesterbakker Emil Richterich in het dorpje Laufen – de naam Ricola is dan ook een samentrekking van ‘Richterich & Co Laufen’. In zijn bakkerij produceerde Emil verschillende soorten bonbons. Zijn passie voor kruiden maakte hem nieuwsgierig naar een weldadige pastille die lekker smaakt. Tien jaar experimenteerde hij met de knoppen, bloesems, stengels en wortels van heel wat planten uit de Zwitserse bergen, om uiteindelijk de originele Ricola-bonbon te lanceren. Tot vandaag is dit goed bewaard recept nog altijd de basis van alle kruidenbonbons van Ricola, met in de hoofdrol pimpernel, ereprijs, malrove, duizendblad, vrouwenmantel, heemst, gewone vlier, malva, pepermunt, salie, sleutelbloem, weegbree en tijm.

Het bonbonassortiment werd ondertussen verruimd met twee thee-variaties, een 13-kruiden thee, een gearomatiseerde instant drank met zorgvuldige selectie en melange van de verschillende kruiden en een thee ‘goede nacht’, een selectie van o.m. oranjebloesem, roos en lavendel. Eveneens een instant drank waaraan een toets honig werd toegevoegd om een goede nachtrust te verzekeren.