Rosé in een nieuw kleedje

Veuve Clicquot liet zich voor de creatie van Veuve Clicquot P-Ink inspireren door zijn roséwijn en werkte voor zijn nieuwe verpakking andermaal samen met een gelijkgezinde pionier: de Zweedse kunstenares Stina Persson. Stina Persson ontwierp een reeks inktvlekbeelden en -accessoires die de persoonlijkheid, de flair en het vernieuwende karakter van Veuve Clicquot Rosé weerspiegelen. Het resultaat is P-Ink Revelation, een reeks sprankelende verpakkingen die naar wens kunnen worden gecombineerd.

Blijvende herinnering : Madame Clicquot wordt vandaag niet enkel geroemd om haar vooruitziendheid, maar ook om de uitgebreide communicatiearchieven die ze bijhield als hoofd van het champagnehuis. Ze correspondeerde regelmatig met haar verkopers en klanten, waardoor Veuve Clicquot vandaag een kostbaar schriftelijk archief heeft, geschreven met een veer in vlekkerige inkt. Een prachtige, maar lang vervlogen vorm van communicatie, die ons herinnert aan de schoonheid van inkt, en die Veuve Clicquot stimuleerde om de geschiedenis van het Huis op een nieuwe manier te vertalen.

Fascinatie en mysterie : Inktvlekken spelen al sinds de tijd van Leonardo da Vinci een rol in de wetenschap, in de psychologie en in de kunst. Verschillende wetenschapsdomeinen beschouwden het lezen van inktvlekken als een manier om de persoonlijkheid te analyseren, wat in de vroege negentiende eeuw uitgroeide tot een populair spelletje in hogere kringen. De Franse schrijver Victor Hugo was dan weer gefascineerd door de vormen die inktvlekken creëren, en waardeerde de verbeelding en humor die vaak gepaard gingen met hun interpretatie. Zelfs Charles Baudelaire verbaasde zich ooit over de voornamelijk private kunst- en inktwerken van Hugo: «Hij ziet overal mysterie. En eigenlijk, waar is er geen mysterie?» Met deze geschiedenis en mysterieuze sfeer in het achterhoofd voelde Veuve Clicquot zich meteen aangetrokken tot deze kunstvorm van filosofen en inkt.

De kunst van het mengen

Om het verhaal van de inkt en de weduwe Clicquot te illustreren, zocht en vond het Huis een vrouw met ervaring in het verwerken van inkt. De internationaal vermaarde Stina Persson gebruikt inkt, waterverf en collages om een levendige en tegelijk elegante stijl te creëren. Het werk van Stina Persson combineert traditie en vernieuwing, en sluit perfect aan bij dat van Veuve Clicquot. Persson vermengt kleuren, vormen en creativiteit tot een meesterwerk, terwijl het Huis druivensoorten, wijnjaren en expertise combineert in zijn bekende champagne. De kunstvorm achter het mengen – zowel op visueel als oenologisch vlak – is complex, streelt de zintuigen en weerspiegelt een overwegend vrouwelijke wereld met een flinke portie lef. De mengeling van luxe, kunst en champagne berust op een lange en mooie geschiedenis … Dit is op-en-top Clicquot.

Veuve Clicquot Rosé

Madame Clicquot mengde de eerste gedocumenteerde roséchampagne in 1818. Ze was haar tijd ver vooruit, en het recept zou later uitgroeien tot een traditie van het Huis. Ze gebruikte pinot-noirdruiven uit haar eigen wijngaard, maar de Europese Unie erkende haar uitvinding pas in 1976, toen de rosé uit de Champagnestreek werd erkend als mengeling van rode en witte wijn. Haar inmiddels beroemde recept ligt aan de basis van een evenwichtige, maar intense rosé, als uitstekend voorbeeld van het vakmanschap van Veuve Clicquot. De Veuve Clicquot Rosé wordt gewaardeerd om zijn smaak van rode vruchten en zijn frisse, maar volle afdronk. De pinot-noirdruif vormt de basis – geheel naar de traditie van het Huis – en wordt gecombineerd met een elegante chardonnay en een sprankelende meunier. In combinatie met de pinot-noirreserve van het Huis voor zijn schitterende kleur biedt Veuve Clicquot een fruitige elegantie, die deze champagne tot de favoriet maakt bij elke kleurrijke gelegenheid.