Vin&plus heeft de spirit

De cijfers liegen er niet om: gin is en blijft heel erg geliefd, en niet in het minst in België. Gin&Tonic blijft  de grote klassieker, maar de combinaties zijn eindeloos. In België is er een enorm aanbod, maar één van de nieuwkomers komt wel uit een nogal onverwachte hoek. Vin&plus is met name vooral bekend als referentie in de distributie van wereldwijnen.

Twee mannen, één ambitie

Sinds zijn jeugd werkte Gert Hiel in het familiebedrijf,  een vooraanstaande wijnhandel in België. In 1999 ging hij  een nieuwe uitdaging aan. Na een ontmoeting met de Zuid-Afrikaanse Marita De Beer, besluit hij om de Zuid-Afrikaanse kwaliteitswijnen naar België te halen en begint hij zijn eigen importbedrijf.

Vin&Plus wordt al snel een referentie in dit segment en het bedrijf breidt haar gamma uit naar andere wereldlanden en premium alcoholische dranken.

Emmanuel Vandeperre begon zijn carrière in de Brusselse hotelwereld, waarna hij in 1999 voor Sopexa (promotie agentschap voor de Franse landbouw- en voedingsproducten) aan de slag ging als promotor van de Franse wijnen in België.

Via een gemeenschappelijke vriend ontmoeten Hiel en Vandeperre elkaar in 2006. Verleid door de dynamische en innovatieve aanpak van Vin&plus, besluit Emmanuel om zich aan te sluiten bij het bedrijf en in 2014 wordt hij partner.

De kunst van assemblage, de sleutel tot succes

De twee partners zitten niet stil en gaan een nieuwe uitdaging aan: het ontwikkelen van eigen producten. “Ongeveer een jaar geleden kwamen we op het idee, tijdens een meeting met een Nederlandse stokerij waarvan we de producten in België distribueren,” zegt Emmanuel Vandeperre. “Op basis van onze ervaring en expertise in wijn hebben we samen met master distiller Evelien Steenhuis in januari van dit jaar een gin ontwikkeld met een complexe samenstelling, elf complementaire ingrediënten en een aantrekkelijke prijs. Deze harmonie kwam tot stand dankzij een mix van frisse toetsen van citroen en sinaasappel, een vleugje koriander en Jamaica peper, die de drank een pittige noot geeft en ons inspireerde voor de naam. Onze Nederlandse partner had met name al een ‘Red Devil’ productlijn in haar gamma en we besloten deze uit te breiden met onze creatie. Het rood verwijst ook naar het koper van de distilleerkolf, naar de warmte die zich tijdens het distillatieproces ontwikkelt en de alchemie nodig om de kern van het product (de ‘spirit’) te winnen. Onze Distilled Gin is een puur product van het distillatieproces, dus uitstuitend samengesteld met natuurlijke ingrediënten  en volledig vrij van toegevoegde synthetische aroma’s of extracten De 11 ingrediënten worden afzonderlijk gedistilleerd om uiteindelijk in de juiste proporties geassembleerd te worden.”

Klaar voor een hete Gin zomer

De design fles krijgt een mooi effect dankzij het 3D-etiket. De twee ondernemers hebben de gezonde ambitie om deze concurrentiele markt te veroveren dankzij een onberispelijke kwaliteit, zoals ze al jaren doen op andere fronten. Ze hopen dus op mooi weer, overvolle terrassen en talrijke feestelijke barbecues deze zomer.

Vin&plus is invoerder en verdeler van wereldwijnen en gedistilleerde dranken met meer dan vijftien jaar ervaring. Continuïteit, loyaliteit en dynamisme zijn de kernwoorden van het bedrijf. Het gamma van Vin&plus bestaat uit een boeiende mix van traditionele, gereputeerde domeinen en opkomende talenten met nieuwe visies en ambities.

De fles kost 25,99 euro, en de gin is verkrijgbaar in de supermarkten.