Wijnbouwers IGP Côtes de Thongue, verenigen zich in hun diversiteit

10.000 hectare wijngaarden, een honderdtal wijnbouwers die aanspraak kunnen maken op de IGP, een mozaïek van terroirs waar klei-kalkachtige bodems schuren met steenachtige terrassen en alluviale vlaktes… de IGP Côtes de Thongue haalt vandaag een opmerkelijke sterkte uit wat nochtans een zwakte zou kunnen zijn: zijn heterogeniteit.

Consensus over biodiversiteit

Sinds een tiental jaar werkt de IGP Côtes de Thongue hard aan de biodiversiteit. Een avant-gardistische aanpak in het wijnlandschap van de Hérault. Om zichzelf de middelen te geven om concrete resultaten te bereiken, voert de vakbond talrijke acties:

– Het opzetten van opleidingscursussen om het gebruik van fytosanitaire producten te verminderen en duurzame wijnbouw te bevorderen via wijngaardobservatie;

– Ontwikkeling van discussiegroepen en uitwisseling van ervaringen over diverse agro-milieu-acties;

– Ontwikkeling van labels zoals “bij-vriendelijk”, die tot doel hebben insecticiden die schadelijk zijn voor bestuivers te elimineren.

– Invoering van het instrument “Biodiv&Eau “*, waarmee wijnbouwers een onafhankelijke diagnose kunnen stellen van de biodiversiteit in hun wijngaard en kunnen profiteren van op maat gesneden aanbevelingen van het Conservatoire des Espaces Naturels;

– Ontwikkeling van een agro-pastorale activiteit na de installatie van een herder op de terroirs van Thongue: er zijn reeds 600 hectaren aangewezen om ooien te laten grazen. Na de nodige observatiefase hoopt men in oktober 2022 van start te gaan;

– Bespiegeling over de opneming van milieumaatregelen in het BGA-bestek, hetgeen in de geschiedenis van de IGP’s zijn weerga niet zou kennen.

De kracht van het collectief versterkt door een jong en dynamisch merkimago

In de afgelopen twee jaar heeft de IGP Côtes de Thongue een verandering van het merkimago op gang gebracht, gebaseerd op de opbouw van een merkplatform. Dit marketinginstrument, dat de uitdrukking van de identiteit van een merk wil synthetiseren aan de hand van verschillende kernpunten van zijn DNA, heeft de Unie, die sindsdien een nieuw logo en een nieuwe website heeft, in grote mate geïnspireerd. Bezoekers hebben toegang tot een interactieve kaart waarop de aangesloten wijnbouwers zijn aangegeven. Het collectief, ook sterk aanwezig  op de sociale netwerken, rekent op de beurzen Wine Paris en Millésime Bio om zijn reputatie te ontwikkelen, maar ook op de organisatie van minibeurzen in regionale hoofdsteden zoals Toulouse of Rennes.

De IGP Côtes de Thongue gaat aan tafel

“La balade des bons vivants”, georganiseerd in samenwerking met traiteur Gueuleton, vindt plaats op 11 juni van 9 tot 18 uur in het Château-Abbaye de Cassan. Op het programma een wandeling van 5 km met twee gastronomische haltes. Een rondreizende verhalenverteller en de ecoloog Rodolphe Majurel zullen op verschillende plaatsen op het domein aanwezig zijn om te vertellen over biodiversiteit en het milieu. Het evenement wordt afgesloten met een “gueuleton”.  Nuttige informatie: Inschrijving via de website www.cotesdethongue.fr – Prijs: 65€ per volwassene en 20€ per kind van 5 tot 10 jaar – Vertrektijd elke 20 minuten

Cijfers Biodiv&Eau: 67 wijnbouwers opgeleid in de Côtes de Thongue; 50 werkplannen uitgevoerd, waaronder 14,5 km heggen en 96 geïsoleerde bomen geplant, meer dan 10 ha overwoekerd gebied heropend en 8 vijvers gegraven

Kerncijfers voor de IGP Côtes de Thongue: 23 gemeenten; 8 coöperatieve en 60 particuliere wijnhuizen; 1.000 producerende wijnbouwers in de biodiversiteit; 25 wijnhandelaren; 13.000 hectare en een productie van 55.000 hectoliter.