van neutrale gedistilleerde drank tot karaktervol genot
Wodka is een van de best verkochte gedistilleerde dranken ter wereld. In Duitsland was wodka met meer dan 76,4 miljoen verkochte flessen (0,7 liter) in 2022 de gedistilleerde drank met de hoogste verkoopcijfers. Momenteel ondergaat het “kleine vuurwater” een transformatie van een uitsluitend neutraal, helder distillaat naar een karaktervolle drank met een grote impact. Er zijn verschillende trends die de “metamorfose” van deze gedistilleerde drank weerspiegelen en al deze trends zijn te zien en te testen op ProWein 2024 van 10 tot 12 maart in Düsseldorf.
De meest zichtbare verandering is waarschijnlijk te zien in de ambachtelijke wodka-beweging. Na decennia waarin neutraliteit centraal stond, richten ambachtelijke wodkaproducenten zich tegenwoordig steeds meer op het geven van meer authenticiteit aan de wodka. Een belangrijk aspect hierbij is het concept “van het veld tot de fles”. De producenten houden alle productiestappen onder persoonlijke controle – van de oogst tot het bottelen.
Voor de smaak van de wodka betekent dit dat men begrijpt dat de keuze van het graan, het malen en fijnstampen ervan, gevolgd door de fermentatie, al invloed hebben op het uiteindelijke distillaat. Laat staan het distillatieproces en de mogelijke afwerking van de uiteindelijke distillaten. Fabrikanten controleren en beïnvloeden deze processen tegenwoordig zeer nauwkeurig. Voorbeelden van grote en kleine ambachtelijke wodkamerken zijn Tito’s Handmade Vodka uit de VS (Hal 5, G10) of het merk Stalinskaya uit Roemenië (Prodal 94 SRL, Hal 5, B43). Xellent Vodka van het Zwitserse bedrijf Diwisa (Hal 5, K42) maakt gebruik van regionaal geteelde rogge, gecontroleerde distillatie en het zuiverste gletsjerwater.
Het resultaat zijn aromatische wodka’s met uitgesproken smaakprofielen. Dit betekent dat vakmanschap en liefde voor het vak bij elke fabrikant op de voorgrond staan. Het spreekt voor zich dat de meeste slechts kleine batches produceren, waardoor ze kunnen experimenteren met zeldzame ingrediënten. Het resultaat is een nieuwe variëteit aan aroma’s in de wereld van wodka.
Duurzaamheid troef : In lijn met deze ontwikkeling wordt duurzaamheid steeds belangrijker, met even grote gevolgen voor zowel kleine als grote fabrikanten. Duurzame productie, regionale leveranciers en zo kort mogelijke transportroutes zijn belangrijke modewoorden. Geen wonder dat er steeds meer biologische wodka’s opkomen, zoals de Koskenkorva Climate Action. Deze Finse distilleerderij werkt niet alleen met bio-energie en bereikt een recyclingpercentage van 99,9% door consequent circulariteit toe te passen; ze gebruikt ook regeneratieve landbouw om de gerstsoorten voor deze wodka te verbouwen – wat betekent dat de teelt CO2 vastlegt! Zelfs de gerstdoppen die overblijven tijdens het distillatieproces worden gebruikt voor het opwekken van energie (Anora, Hal 5, D26).
Premiumisering
Een andere trend die zich de afgelopen jaren in het wodkasegment heeft ontwikkeld, is de sterke premiumisering. Premium gedistilleerde dranken worden geassocieerd met luxe, vakmanschap en een veeleisende drankcultuur. Deze aspecten stellen producenten in staat om nieuwe, hoogwaardige doelgroepen aan te spreken. Fabrikanten proberen zich te onderscheiden van concurrenten met speciale smaakprofielen, uitgebreide distillatie- en filtratiemethoden en hoogwaardige ingrediënten. Een goed voorbeeld is Höbe Vodka, geproduceerd door het Estse bedrijf Liviko (Hal 5, D10) met behulp van speciale zilverfiltratie. De trend wordt echter ook weerspiegeld in het uiterlijk van de flessen: de flessen worden verfijnder, de vormen puristischer en de ontwerpen artistieker.
Gearomatiseerde wodka in de kijker
Een andere trend in de wodka categorie is de vraag naar gearomatiseerde wodka. Eindgebruikers houden van deze categorie omdat ze thuis gemakkelijk kunnen mixen. Bovendien openen ze nieuwe smaakhorizonten door een breed scala aan aroma’s zoals bessen, citrusvruchten en vanille tot pittigere noten zoals peper, gember of kruiden. Barmannen waarderen deze categorie ook voor het ontwerpen van creatieve cocktails. De pionier op dit gebied was, en is nog steeds, het Zweedse merk Absolut Vodka, dat zich al vroeg in dit segment positioneerde en de standaard zette met iconische flesontwerpen. Bekende gearomatiseerde edities komen ook van Gorbatchow (Hal 4, E10, Henkell & C. Sektkellerei KG Henkell-Freixenet) of UKO Vodka, gearomatiseerd met onder andere Himalaya Timut peper (Hal 7, C60). “Gearomatiseerd kan ook gerijpt betekenen, zoals de Poolse Debowa Premium Vodka (Hal 5, E58) bewijst. Dit merk staat al jaren bekend om zijn romige, zeer zachte smaak met een discrete eikensmaak.
Lage ABV – de nieuwe lichtheid
Een gezonde levensstijl houdt ook bij wodka’s niet op. Minder suiker, een lager alcoholpercentage en een bewust dieet vinden ook hun tegenhangers in de wodka categorie. De trend gaat hier vooral in de richting van laag alcoholvolume (ABV). Dit maakt wodka met een laag alcoholpercentage de ideale partner voor mixdrankjes, omdat het minder calorieën bevat dan zijn cocktailpartners likeuren of bitters. Verlaging van het alcoholgehalte tot ongeveer 20% vol. wordt meestal bereikt door reductie of aromaconcentratie, zoals Absolut laat zien met zijn Absolut Vodka Sensations of Trojka Vodka Blue (Diwisa, Hal 5, K42). Dit vermindert de hoeveelheid wodka die in de cocktail wordt gebruikt; voor de wodka zelf zorgt deze “verdunning” voor een compleet nieuwe, frisse look van deze gedistilleerde drank.
Vandaag de dag zien we een opleving en nieuwe ontwikkelingen in elk deel van de wodkawereld. Jonge, innovatieve bedrijven verblijden ons net zo met creatieve ideeën en nieuwe benaderingen als oude, gevestigde merken dat doen.
Een uitstekend overzicht van deze glamoureuze wereld van wodka zal worden verzorgd door ProWein 2024 met zijn Trend Show “hetzelfde maar anders” in hal 7 en de nieuwe merkenwereld “ProSpirits” in hal 5 – waardoor ProWein van 10 tot 12 maart 2024 in Düsseldorf ‘s werelds grootste en meest relevante vakbeurs voor wijnen en gedistilleerde dranken is. Ongeveer 500 van de meer dan 5.700 exposanten uit de hele wereld zullen hun gedistilleerdassortiment presenteren. Bron Jürgen Deibel